L'empremta de gaia

Les pedres precioses del bosc de Poblet

La força de Chaac

L'EMPREMTA DE GAIA

Així com la fauna i la vegetació són, per excel·lència, els valors a preservar, la geologia i les ciències de la terra són les ciències oblidades.

Entrant a descobrir el registre geològic podrem trobar la informació de l'evolució de les espècies i del nostre planeta. Podrem sorprendre'ns, ja que estudiant el llibre de les pedres sabrem que ja hi ha hagut canvis climàtics, que les muntanyes s'aixequen i s'erosionen, que on actualment hi ha una serralada, hi hagut rius enormes, mars profunds...

En definitiva, ja sabem que el nostre planeta no sempre ha estat com ara el veiem, però aprenent geologia de camp, podrem entendre, una mica més, les formes i els colors que ens envolten.

Descripció: Aquesta activitat de recerca introdueix als alumnes en la geologia. Analitzant els materials geològics realitzen un viatge en un temps remot que els permet estudiar processos i episodis que es van donar en el nostre planeta fa milions d'anys. Es tracta d'obrir, fullejar i saber llegir el llibre de la història de la Terra, que el trobem escrit en les pedres.

Destinataris: Batxillerat, Cicles formatius i Adults.

Punt de partida: Per entendre la història geològica d'un indret, interpretar el seu relleu i preservar-lo, es fa necessari conèixer quines característiques hi podem trobar. D'aquesta manera podrem saber si aquell espai és únic. L'objectiu és realitzar un mapa geològic, un tall geològic i una columna estratigràfica per a poder arribar a descobrir quina és la història geològica d'aquell espai.

Treball d'aula: Una vegada plantejat el problema a solucionar, els alumnes necessiten uns coneixements per a poder interpretar el que veuen al camp. Aquests coneixements seran les seves eines principals per a poder realitzar correctament el treball de camp en qüestió.

En primer lloc, es raona si totes les roques i materials que trobem a la Terra s'han format igual, i si no és així, esbrinar com s'han format.

Una altre aspecte interessant és conèixer quan fa que la Terra existeix, quan fa que hi ha vida i si els éssers vius que hi han viscut han estat sempre iguals.

Bàsicament, aquesta activitat de recerca es realitza al camp, ja que seguint els diferents geòtops marcats en el mapa, els alumnes disposen de la documentació necessària per entendre els materials que aniran trobant-se.

Treball de camp: El treball que es realitza al camp té la peculiaritat que tots els documents que necessiten els alumnes per a poder interpretar correctament el que veuen, ho tenen al quadern. Durant el treball de camp, els alumnes han d'omplir una sèrie de fitxes per geòtop.

En aquestes fitxes realitzen un tall de l'aflorament, una descripció del que s'hi pot trobar, així com un dibuix de detall dels diferents materials observables. Cadascun d'aquests materials permetrà anant desgranant tota la història geològica de l'indret, a partir de l'anàlisi de quan, com i perquè es van formar els materials que s'hi troben. Els esquemes, dibuixos, imatges, textos, definicions i claus dicotòmiques seran les eines per a que els alumnes puguin portar a terme la investigació d'una manera força autònoma.

Anàlisi de resultats i conclusions: A partir dels diferents materials observats i interpretats, els alumnes podran analitzar els resultats a partir de les dades recollides. Amb aquesta informació, podran determinar quina és la història geològica de l'indret estudiat, cartografiar els materials, així com realitzar el tall geològic i columna estratigràfica de la zona.

Claus dicotòmiques, martell de geòleg, brúixoles, aparells GPS, cartografia de la zona, productes químics, presentacions audiovisuals, quadern de l'alumne.