L’escola pública Pau Casals de Sant Joan Despí es defineix com una escola:
- Catalana
- Innovadora
- Integral
- Laica i pluralista
- Participativa i democràtica
- Coeducativa
- Respectuosa amb el medi ambient
- Solidària
L’objectiu de l’escola és desenvolupar les capacitats d’aprenentatge i de relació dels infants en un marc que afavoreixi créixer amb responsabilitat, autoestima, tolerància i solidaritat.
Pretenem fer l’alumnat competent per tal que pugui assolir amb èxit els reptes que la societat actual planteja.
El professorat treballa en equip i vetlla per a què la col·laboració família-escola sigui un fet real, tant pel que fa a l’educació de cada nen i nena, com pel que respecta a la bona marxa de la comunitat escolar.
L’Associació de Mares i Pares (AMPA) juga un paper clau en la bona marxa del centre: articula la participació de les famílies mitjançant l’elecció d’una delegada o delegat de cada grup classe, gestiona el menjador, el material escolar, les activitats extraescolars, i col·labora en l’organització de les festes i en la socialització de llibres.
PRINCIPIS EDUCATIUS DEL CENTRE
Utilitzem el català com a llengua pròpia i vehicular de l'ensenyament i de l'aprenentatge, i donem a conèixer la cultura catalana.
Som una escola dinàmica i oberta a l'experimentació de noves metodologies per tal de millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge.
És per això que es troba implicada en diferents projectes d’innovació: Racons d’aprenentatge amb les TAC, Filosofia 3-12, Biblioteca escolar punt-edu, ciències experimentals, Sharing to learn...
L'escola proporciona una educació integral que inclou tots els àmbits de la persona: la formació segons el currículum de l’edat, la competència social, l’educació emocional, l’autoconeixement i l’adquisició de criteri propi.
L'escola prepara per fer persones competents capaces de fer front als reptes del món actual.
Té en compte l’evolució psicològica dels infants i respecta els diferents ritmes de treball i aprenentatge.
L’escola està oberta a les maneres de pensar i actuar de tot l’alumnat sense diferenciar l’origen social, econòmic, ideològic, ni religiós.
El nostre ensenyament és laic i respectuós amb totes les creences religioses, que considerem que pertanyen a l'àmbit privat i han de ser responsabilitat de la família.
- Participativa i democràtica.
Professorat, famílies i alumnat participen activament en la concreció i desenvolupament del projecte educatiu, cadascú en l’àmbit que li correspon.
El Claustre, l’AMPA i el Consell de l’alumnat són els principals òrgans de participació.
El Consell escolar és l’òrgan màxim de gestió i participació de tota la comunitat educativa.
Fomenta la igualtat fent propostes per superar els estereotips en els rols de gènere imposats per la societat més tradicional. Afavoreix el desenvolupament de les capacitats de cada criatura, independentment del seu sexe, i ofereix models de llenguatge, de materials i d'organització on es reconeix la presència de les nenes i de les dones, en igualtat amb la dels nens i els homes.
- Respectuosa amb l'entorn i compromesa amb el medi ambient
Eduquem per ser respectuosos amb el medi ambient i afavorir un món sostenible en un futur.
Fem un ús acurat dels recursos i reciclem tots els residus que estan al nostre abast.
L’escola forma persones responsables, crítiques i compromeses amb la societat. És per això que afavoreix la solidaritat i col·laboració, tant dins de l'escola com fora.
METODOLOGIA D’APRENENTATGE
La metodologia és el conjunt de tècniques i procediments que fem servir a l’escola per aconseguir els objectius proposats.
Es fonamenta en els següents criteris:
- Potenciació de l’aprenentatge significatiu per tal de trobar sentit a allò que fem. Partim dels coneixements i experiències prèvies de l’alumnat per tal de relacionar els aprenentatges amb experiències viscudes. Model constructivista de l’aprenentatge.
- Metodologia activa. L’objectiu és aconseguir que l’alumnat sigui l’autèntic protagonista del seu aprenentatge, amb l'acompanyament i orientació del professorat. Aprendre a aprendre d’una forma dinàmica i vivencial.
- Orientada a la formulació d'hipòtesis que portin l'alumnat a fer-se preguntes, a la recerca d'informació i solucions, tot ajudant-los a aprofundir en el raonament, en el sentit crític i encaminat a la construcció del propi criteri.
- Ús de les TAC (Tecnologies de l'Aprenentatge i la Comunicació) com a recurs pedagògic habitual en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
- Observació i experimentació directa per progressar en el domini dels coneixements, tècniques, habilitats i destreses de cada matèria.
- Adequació de les propostes educatives a les necessitats de l’alumnat, mitjançant les adaptacions curriculars i metodològiques que siguin convenients.
- Organització del grup classe, amb diversitat d’agrupaments, per aconseguir el màxim rendiment de l’alumnat i afavorir les relacions socials.
- Adquisició del màxim grau d'autonomia i responsabilitat adequat a l'edat.
- Potenciació de l'esforç per aconseguir allò que es vol o s'espera. Proposar-se fites i aconseguir-les ajuda a sentir-se important i útil com a persona, i motiva per créixer i superar-se.
- Coneixement del medi proper amb visites i sortides fora del recinte escolar.
- Foment del treball cooperatiu
Orientació del treball escolar cap a la reflexió per una societat més sostenible, potenciant l’ús racional dels recursos, el seu reciclatge i el seu consum.
PROJECTES D’INNOVACIÓ
Juntament amb el treball de les matèries curriculars, l’escola està implicada en diferents projectes d’innovació pedagògica: