Recomanacions

NOVEMBRE 2013

Benvolguda família, aquest mes us recomanem:

- Una pàgina web
És una web de Faros i l’hospital de Sant Joan de Déu. Parla de temes relacionats amb els fills:

- Nutrició
- Salut
- Seguretat
- Desenvolupament i aprenentatge
- Faros Família (contes, receptes, llibres, cinema, jocs, videojocs, apps)

La majoria de la informació de cada apartat surt d’informes publicats per entitats o organismes com: Fundació Alícia, Acadèmia Americana de Pediatria, Sant Joan de Déu, Ministerio de Sanidad, Blank Children's Hospital, La Vanguardia...

- Un article

Ús i abús de les noves tecnologies a la infància.

Com aconseguir que els menors facin un ús responsable de les noves tecnologies. Actualment, les noves tecnologies s’han convertit en una eina útil i imprescindible en el dia a dia. Ningú no dubta que, gràcies a Internet, tenim accés a una quantitat il·limitada d’informació i que, per tant, pot significar una gran eina per a l’educació dels nostres fills. Tampoc no es pot negar que el futur passa per tenir un bon domini de l’ordinador, el mòbil, l’iPad i altres aparells que encara no han sortit a la venda.

Hi ha alguns factors com la immediatesa en la informació, la bona qualitat de les imatges o la facilitat d’ús que propicien que els nens i els adults s’enganxin a aquestes noves tecnologies amb facilitat. El perill no rau en el seu ús, sinó en un consum excessiu i abusiu que pot provocar problemes d’atenció, trastorns d’aprenentatge, dificultats per establir relacions, obesitat, o la cada vegada més estesa addicció a les noves tecnologies.

Així doncs, no es tracta de frenar la curiositat dels nens, però entre la manca d’estímuls i la saturació s’ha de trobar un punt d’equilibri i seny. Per això, l’adult ha d’establir ordre i control.

Com fer un bon ús de les pantalles?

• En el cas dels més petits, és important filtrar i supervisar els continguts i, així, controlar què veuen i

a què juguen. Els nens només han de tenir accés a continguts adequats i sempre tenint en

compte la seva edat. En molts jocs i pel·lícules és habitual veure escenes violentes i de lluita,

accions que els nens solen imitar després en els seus jocs. Hi ha el perill de genera r certa
tolerància cap a les conductes agressives com a forma de relació o solució de conflictes. És interessant remarcar els valors positius que interessa inculcar als nens, com l’amistat, la superació de dificultats i reptes, etc.
  1. La supervisió i la seguretat s’hauran d’anar revisant en funció de l’edat, ja que l’accés als continguts i el domini de l’eina també aniran variant.

2. És important controlar el temps que els nostres fills passen davant de les pantalles. S’ha d’estipular un temps d’utilització, que es pot pactar amb anterioritat, i avisar el nen amb antelació de quan ha de deixar la pantalla. És aconsellable procurar que coincideixi amb la fi del programa o del joc.

3. Hem d’afavorir una bona higiene visual i de la postura. Sempre mantenir una distància correcta de la pantalla i facilitar que els ulls treballin tant de prop com de lluny.

4. Suggerir als nostres fills altres usos per a les noves tecnologies; no només l’aspecte lúdic, sinó també la seva utilitat per satisfer curiositats, buscar imatges, escoltar música o aprofitar recursos educatius.

5. Acompanyar i participar amb els nostres fills en l’ús dels nous gadgets tecnològics, per poder explicar i comentar allò que apareix a la pantalla i preguntar o proposar altres punts de vista. En definitiva, ajudar a entendre i a diferenciar entre realitat i fantasia. Una bona estona d’entreteniment i diversió també pot permetre pensar i desenvolupar la imaginació i la creativitat. És interessant remarcar els valors positius que volem inculcar als nostres fills.

1. També podem ajudar a desenvolupar el sentit crític del nen fomentant discussions sobre el que està mirant o fent, ja que, sovint, consumeixen molta informació sense valorar el missatge.

2. En cap cas, l’ús de les noves tecnologies ha de substituir la lectura d’un conte o un llibre. Especialment, si la lectura es fa acompanyat d’un adult; els nens necessiten el contacte físic i emocional propi de les relacions socials. Els gadgets tecnològics no es poden utilitzar com si fossin mainaderes, amb la finalitat que el nen estigui tranquil i controlat. Hi ha moltes activitats que es poden realitzar mentre l’adult està ocupat, i que només requereixen un missatge verbal. Mai s’ha d’oblidar el beneficiós efecte d’una paraula bonica, un gest, una carícia, una abraçada o un petó.
      Finalment, s’ha de tenir en compte que els adults són els models a imitar, i per tant, serà important l’ús que facin de les noves tecnologies, per donar exemple als nens.