Institut de l'Arboç
Curs acadèmic 2020/2021

PLANS INDIVIDUALITZATS (ESO) - PLANS INDIVIDUALS (BATXILLERAT)

En què consisteix l'atenció a la diversitat?

L'atenció a la diversitat consisteix en l'aplicació de mesures que permeten personalitzar l'acció educativa per a tots els alumnes.

Les mesures d'atenció a la diversitat poden ser de caràcter general, específic o extraordinari i poden establir-se de forma temporal o permanent en funció de l'evolució i les necessitats de l'alumne. Les mesures generals d'atenció a la diversitat suposen el primer graó en l'aplicació de les mesures d'atenció a tots els alumnes i s'han d'establir sempre com a mesures prèvies a l'aplicació de mesures específiques i/o mesures extraordinàries. Les mesures generals d'atenció a la diversitat garanteixen l'atenció i el suport a tots els alumnes i inclouen el conjunt de les accions de reforç i ampliació que cada docent preveu per ajustar la programació general del grup a les necessitats de tots els alumnes.

  • Mesures de caràcter general - Inclouen el conjunt de les accions de reforç i ampliació que cada docent preveu per ajustar la programació general del grup a les necessitats de tots els alumnes.
    • Programacions del grup classe: s'inclouen les mesures de reforç/ampliació convenients i s'ajusten a les necessitats de l'alumne.
  • Mesures de caràcter específic:
    • PIM, programa intensiu de millora: per als alumnes de 1r o 2n d'ESO que no han assolit les competències bàsiques de primària.
    • Programes de diversificació curricular (aula oberta).
    • Atenció als alumnes de procedència estrangera (nouvingut): aules d'acollida i suport lingüístic.
    • Alumnes amb altes capacitats i interès per l'aprenentatge.
  • Mesures de caràcter extraordinari:
    • USEE: unitats de suport a l'educació especial.
    • UEC: unitats d'escolarització compartida.

Què és un pla individualitzat?

Un pla individualitzat (PI) - pla individual, en el batxillerat - és una eina per a la planificació de les mesures, actuacions i suports per donar resposta a l’alumnat que presenta necessitats educatives específiques o que es troba en situacions singulars. El pla individualitzat és una eina per a la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars i complexes de determinats alumnes, perquè puguin aprendre i participar en la vida del centre educatiu. D'acord amb l'Ordre EDU/295/2008, de 13 de juny, dels cursos en què l'alumne/a segueixi un pla individualitzat, cal deixar-ne constància en l'historial acadèmic de l'alumne/a.

Quan s'ha d'elaborar un pla individualitzat?

En l’educació secundària, l'elaboració d'un pla individualitzat s'ha de fer de manera prescriptiva sempre que es tracti d’alumnat amb dictamen d’escolarització. Es podran fer plans individualitzats per alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, alumnat que es trobi en circumstàncies singulars o bé pel reconeixement de matèries per alumnes que simultaniegen estudis de música, dansa o esports. Cal fer un PI quan un alumne/a, a més de les adaptacions incorporades a la programació ordinària i de les mesures de reforç o ampliació previstes a l’aula i al centre, es troba en alguna de les següents situacions:

  • Requereix mesures més personalitzades per progressar i aprendre.
  • És nouvingut i les adaptacions d’aula no són suficients per respondre a les seves necessitats.
  • Està matriculat o està compartint escolarització amb un centre d’educació especial.
  • Es troba en una situació singular que requereix una personalització de la programació i el currículum (per exemple si simultanieja els estudis ordinaris amb d’altres activitats).
  • Presenta una malaltia, trastorn o discapacitat que requereix una programació adaptada.
  • Presenta altes capacitats.

Per què cal fer un PI?

  • Perquè l’equip educatiu responsable del PI concreti i expliciti les prioritats educatives i les adaptacions i modificacions respecte el currículum que segueixen la majoria de companys del seu grup d’edat.
  • Per disposar d’un registre sobre els coneixements i les habilitats específiques que s’han d’avaluar, per tal de poder informar sobre el rendiment de l’alumne en l’assoliment d’objectius modificats i/o alternatius.
  • Per disposar d’una eina que guia l’adaptació de les activitats d’aula que es fan al llarg de la setmana o quinzena per a aquell alumne (activitats, materials, suports…) .
  • Per concretar els criteris d’avaluació que es modifiquen i es tindran en compte per aquell alumne.
  • Per concretar i planificar els suports i adaptacions que l'alumne/a podrà necessitar en diferents moments i contextos escolars (aula, pati, menjador, sortides i altres activitats generals del centre), els emplaçaments on estarà i els docents que se’n faran càrrec.

Què conté el PI?

El PI ha de recollir les grans línies de l’atenció que es proporcionarà a l’alumne/a durant un període de temps determinat, generalment un curs acadèmic. Al llarg del curs el PI s’anirà concretant en la programació i en les activitats en què participarà quotidianament i s’anirà avaluant i adaptant d’acord amb el seu progrés personal.

Amb caràcter general, aquestes grans línees d’atenció inclouen:

  1. Les prioritats en relació a les competències bàsiques i/o les habilitats adaptatives que es desenvolupen en l’àmbit escolar, familiar i social i que són necessàries per integrar-se a la societat i per esdevenir autònoms. Entre d’altres: autonomia i iniciativa personal, comunicació, salut, mobilitat, hàbits d’higiene i de cura personal, viure en comunitat, oci i treball. En ocasions concretar objectius específics en aquests àmbits pot significar realitzar algunes activitats complementàries a les que fan els companys o participar en programes específics, per exemple alumnes d’una USEE que participen en un programa d’adquisició d’habilitats autonomia en els desplaçaments per l’entorn proper. Les adaptacions i prioritats en relació a les diferents àrees/matèries en què cal fer adaptació i modificacions dels objectius i continguts. En ocasions aquest pla pot comportar que algunes àrees o part de les àrees no es cursin.

    Pauta d'avaluació de les competències i habilitats adaptatives

  2. Les adaptacions i prioritats en relació a les diferents àrees/matèries en què cal fer adaptació i modificacions dels objectius i continguts. En ocasions aquest pla pot comportar que algunes àrees o part de les àrees no es cursin. En el PI només s’hi han de fer constar aquelles àrees en què l’alumne té algun tipus d’adaptació o modificació, si alguna àrea no hi consta significa que no s’hi fan modificacions ni adaptacions. En aquest sentit cal especificar quin tipus d’adaptació es fa.

    Adaptacions que afecten els objectius

    Reducció i/o eliminació d’alguns

    Priorització d’uns per sobre d’altres

    Objectius que corresponen a nivells educatius inferiors especialment en àrees o matèries instrumentals (cal especificar a quin nivell corresponen)

    Ampliació i/o enriquiment

    Objectius que corresponen a nivells educatius superiors en alguna/s àrea, matèria o àmbit d’aprenentatge (cal especificar el nivell)

    Adaptacions metodològiques que no afecten els objectius

    Quan les adaptacions no comporten canvis en els objectius i consisteixen en oferir activitats diversificades, utilitzar recursos diversificats o proporcionar un major suport a l’alumne, es consideren “adaptacions metodològiques” i s’entén que no impliquen canvis en els criteris d’avaluació. Quan a un alumne només se li fan adaptacions metodològiques, aquestes es poden recollir en un PI però no és necessari. La decisió de formalitzar-ho en un PI dependrà del que decideixi la comissió d’atenció a la diversitat (CAD). Aquestes adaptacions poden tenir en compte l’estil d’aprenentatge de l’alumne, les seves fortaleses o dificultats; poden consistir per exemple en proporcionar-li un espai tranquil en determinats moments o un sistema de registre personalitzat sobre els seus resultats d’aprenentatge.

  3. El conjunt de suports que podrà necessitar l’alumne per fer efectiva la seva participació en les activitats del centre s’haurà de preveure tenint en compte els diferents moments i contextos escolars. S’inclourà l’horari amb els professionals i emplaçaments on estarà.

El PI també ha d’incloure els interessos i capacitats de l’alumne i tenir en compte les expectatives de la família per tal d’acompanyar-lo i ajudar-lo a construir el propi itinerari formatiu al llarg de la seva escolaritat i per facilitar l’orientació en finalitzar l’escolaritat obligatòria. Quan el PI es realitza per un alumne que està finalitzant l’ESO, ha d’incloure un pla de transició a estudis post-obligatoris o d’inserció al mercat laboral, que posteriorment formarà part del Document orientador de final d’etapa.

Qui fa la proposta d'elaborar un pla individualitzat i qui l'elabora

La proposta d’elaborar un pla individualitzat pot sorgir d’un dictamen d’escolarització de l’EAP, a demanda d’un tutor/a o de qualsevol altre mestre/a o professor/a de l’equip docent quan identifiquen que, per al progrés d’un alumne/a, no són suficients les mesures d’atenció a la diversitat planificades per al centre en general o per al seu grup classe en particular. En algunes ocasions la iniciativa pot sorgir de la mateixa família, que s’adreça al centre per demanar que s’elabori un PI.

La comissió d’atenció a la diversitat (CAD) del centre decideix si es fa un PI, estableix qui ha de formar part de l’equip educatiu responsable de la seva elaboració i quina serà la persona encarregada de coordinar-lo.

La CAD, a més, promou les mesures d’informació general, ajuda i assessorament al coordinadors dels PI del centre educatiu. El director o directora del centre aprova el PI, se’n responsabilitza i vetlla perquè l’equip responsable el dugui a terme, consulti i informi l’alumne/a i la família. Aquest equip específic que elabora i concreta el PI de cada alumne/a, d’ara en endavant l’anomenem “equip PI”.

L'equip PI

Com a criteri general, la persona tutora serà designada com coordinadora del pla, del seu seguiment i de la seva aplicació; aquesta persona haurà de vetllar perquè tot l’equip PI participi en la seva concreció, el conegui i l’apliqui, tenint en compte les competències prioritzades i els objectius modificats. Serà, així mateix, la principal interlocutora amb la família, que al seu torn aportarà el seu punt de vista sobre les necessitats del seu fill o filla, serà escoltada i rebrà una còpia del pla elaborat a inici de curs.

El PI l’han d’elaborar les persones que coneixen millor l’estudiant i que treballaran directament amb ell/a; l’equip PI pot variar segons les necessitats de l’alumne. Hi han de participar aquells docents que imparteixen àrees o matèries incloses en el PI, els docents d’educació especial i/o el professor d’orientació educativa; a més hi poden participar en tot o en una part del procés altres professionals: mestres o personal de suport, pares, altres docents o tutors que coneixen bé l’alumne/a.

El treball en equip permet que totes les persones que són responsables de donar resposta a les necessitats de l’alumne puguin:

  • compartir informació i observacions sobre el comportament de l’alumne i el seu aprenentatge en diferents contextos
  • desenvolupar una comprensió compartida sobre els punts forts i les necessitats de l’alumne que tenen incidència en la seva capacitat d’aprendre
  • compartir el sentit i orientació dels objectius que es prioritzen o modifiquen
  • valorar i compartir les adaptacions que poden ajudar els estudiants a aprendre i a mostrar les evidencies del seu aprenentatge
  • escollir i fer recomanacions per a la compra d’equipament especialitzat, si escau
  • compartir el tipus i nivell de suport que li oferiran els diferents responsables
  • planificar i descriure com serà avaluat l’aprenentatge de l'alumne perquè tant ell com els seus pares puguin comprendre les diferències respecte els criteris d’avaluació del seu grup de companys d’edat.

Quina durada té? Quan s'acaba?

  • El PI es realitza habitualment per a un curs escolar, al llarg del qual es va adaptant i/o modificant segons el progrés i les necessitats de l’alumne.
  • Es pot finalitzar en qualsevol moment i abans del temps inicialment previst, a proposta del tutor o tutora de l’alumne/a o del coordinador o coordinadora del pla, amb l’acord de l’equip que el porta a terme i escoltada la família.
  • Es pot finalitzar a demanda dels pares, mares o tutors legals, que ho han de sol•licitar al director/a del centre. En aquest cas el tutor/coordinador informa sobre la conveniència de continuar o no amb el pla individualitzat; el director/a estudia la sol·licitud raonada de la família i escolta l’equip PI i la comissió d’atenció a la diversitat del centre.
  • El director/a és qui pot prendre i signar la decisió motivada de finalitzar anticipadament un pla individualitzat. Hi ha de constar el coneixement de la família i es fa constar en el document del pla i en l’expedient acadèmic de l’alumne/a

Plans individuals a batxillerat

Per a alumnes amb trastorns d'aprenentatge identificats mitjançant una avaluació psicopedagògica i per als quals les mesures generals d'atenció a la diversitat no hagin estat suficients, es podran proposar plans individuals seguint les orientacions establertes en la Resolució ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l'atenció educativa a l'alumnat amb trastorns d'aprenentatge. En el batxillerat, el PI serà la continuïtat de les adaptacions fetes a l'ESO a fi de garantir la major coherència en la resposta pedagògica ajustada als alumnes que així ho requereixin. Per tant, de manera general, els alumnes amb dislèxia, TDA o TDAH que inicien primer de batxillerat han de portar-ho acreditat de l'ESO, fent constar la data de la valoració psicopedagògica i el curs o nivell que cursava l'alumne en aquell moment. Aquesta condició serà imprescindible per poder sol·licitar després qualsevol adaptació en l'aplicació de les PAU a l'Oficina d'Accés a la Universitat.

Excepcionalment, en casos de canvi de centre de l'ESO al batxillerat s'haurà de reconèixer el pla individual de l'alumne durant els dos primers mesos del curs a fi d'establir l'avaluació psicopedagògica que l'orientarà.

Certificat de l'alumne dislèctic per al Tribunal Ordinari Específic (TOE) de les PAU

El reconeixement de dislèxia per a l'alumne de batxillerat no comporta automàticament l'accés a un tribunal específic a les PAU. Perquè l'alumne de batxillerat amb dislèxia es pugui examinar al Tribunal Ordinari Específic de les PAU, el centre ha de presentar a l'Oficina d'Accés a la Universitat, com a màxim fins al 20 de febrer, la sol·licitud de l'alumne acompanyada del model "Pla individualitzat per a alumnes amb dislèxia a l'ESO i al batxillerat" i del model "Certificat per accedir al Tribunal Ordinari Específic (TOE) de les proves d'accés a la universitat (PAU)", degudament signat pel coordinador o coordinadora de batxillerat o cap d'estudis i el director o directora, i amb el segell del centre.

Alumnes amb altes capacitats

Per a alumnes amb altes capacitats i/o elevat rendiment acadèmic, identificats mitjançant una avaluació psicopedagògica, per als quals les mesures d'ampliació previstes no hagin estat suficients, es podran proposar plans individuals, seguint les orientacions establertes en la Resolució ENS/1543/2013, de 10 de juliol, de l'atenció educativa a l'alumnat amb altes capacitats.

On es recull i s'arxiva?

Educació Secundària

  • En les actes d’avaluació s’ha de fer constar en la casella "Atenció a la diversitat", mitjançant el codi PI, si l’alumne/a ha seguit un pla individualitzat.
  • En el cas que, tot i no haver superat el curs actual, l'alumne/a accedeixi al curs següent per continuar desenvolupant el mateix pla individualitzat, s’indicarà amb el codi SD.
  • L’expedient acadèmic, dins de l’apartat "Mesures d’atenció a la diversitat", també preveu la inclusió d’informacions relatives als plans individuals aplicats a l’alumnat.
  • En l’apartat relatiu a l’accés al curs següent, si l’alumne/a hi accedeix tot i no haver superat el curs de referència, al costat de “Sí” s’ha d’incloure la menció “per seguir un pla individualitzat”.
  • També s’hi han d’adjuntar les resolucions individuals i, si escau, els informes en què es fonamenti el pla.
  • L'historial acadèmic i l'informe personal per trasllat també han de consignar la informació relativa al pla individualitzat que, si és el cas, s’ha aplicat a l'alumne/a.

Batxillerat

  • L’expedient acadèmic de l’alumnat de batxillerat, així com també l'informe personal per trasllat preveuen apartats específics per consignar informació sobre plans individuals.
  • El pla individual també s’ha de fer constar a l’historial acadèmic de l’alumne, dins l’apartat convalidacions i altres observacions.
  • Qualsevol adaptació en l’aplicació de les PAU que se sol·liciti a l’oficina d’organització de les PAU haurà d’anar justificada amb les còpies dels plans individuals realitzats en els dos cursos del batxillerat.

PROPOSTES I/O EXEMPLES DE PLANS INDIVIDUALITZATS PER DEPARTAMENTS DIDÀCTICS

Cada departament didàctic ha fet propostes de Plans Individualitzats per nivells, prioritzant les competències bàsiques a treballar a cada nivell i la coherència pedagògica i curricular, d'aquesta manera garantim l'assoliment de les CCBB al finalitzar l'etapa dels alumnes amb PI. Serà cada professor de la matèria i tenim en compte les necessitats educatives especifiques del seu alumne qui acabi d'adaptar la proposta del PI del departament a la realitat de l'alumne.

El departament d'Orientació Educativa ha fet propostes metodològiques de trastorns específics, com TEA, Dislèxia, TDA, TDAH, DIL, Trastorn de conducta, altes capacitats etc.... Aquestes orientacions metodològiques afecten a totes les àrees curriculars. Han d'estar concretades a la part general del PI i en coneixement de tot l'equip docent.

Propostes PI curs 2020/2021: (accés)

 

MODELS (accés a l'espai complet)

Aquests models són orientatius i es poden adaptar en funció de les característiques i les necessitats educatives dels alumnes.

Els plans individualitzats d'ESO s'han de presentar amb:

  • Portada (accés).
  • SEC Pla Individualitzat. ESO. Part general feta pel tutor. (format DOC).
  • SEC–D Pla individualitzat d’una matèria. (format DOC).
  • Full de conformitat signat per la família (accés).

Els plans individualitzats de BATXILLERAT s'han de presentar amb:

  • Portada (accés).
  • SEC–F Pla individualitzat o individual per a alumnes amb dislèxia (Batxillerat) (format DOC).
  • SEC–G Pla individualitzat o individual per a alumnes amb dedicació significativa a l'esport (Batxillerat) (format DOC).
  • BAT-A Pla individual de Llengua catalana per a alumnes nouvinguts. Batxillerat (format DOC).
  • Full de conformitat signat per la família (accés).

Un cop fet el Pla Individualitzat (PI), el director signa el full d'aprovació i passa el PI a administració per tal que es faci constar en el programa de gestió acadèmicoadministrativa: SAGA o ESFERA.

On queden guardats els plans individualitzats i quan s'han d'utilitzar?

El pla individualitzat queda custodiat en l'armari que hi ha entrant en el despatx del cap d'estudis.

Per als alumnes que tenen aprovat un pla individualitzat cal una valoració periòdica i un registre sistemàtic del progrés de l’alumne/a. Els tutors dels plans individualitzats els recolliran del despatx de cap d’estudis, els portaran a les juntes d’avaluació per fer-ne la valoració i el seguiment i per fixar nous objectius i modificar, si cal, el pla. Un cop els tutors dels PI hi hagin fet constar la informació que s’escaigui els retornaran al mateix lloc d’on els van recollir.

 

MATERIALS I BIBLIOGRAFIA