En què
consisteix l'atenció a la diversitat?
L'atenció
a la diversitat consisteix en l'aplicació de mesures
que permeten personalitzar l'acció educativa per a tots
els alumnes.
Les mesures
d'atenció a la diversitat poden ser de caràcter
general, específic o extraordinari i poden establir-se
de forma temporal o permanent en funció de l'evolució
i les necessitats de l'alumne. Les mesures generals d'atenció
a la diversitat suposen el primer graó en l'aplicació
de les mesures d'atenció a tots els alumnes i s'han d'establir
sempre com a mesures prèvies a l'aplicació de mesures
específiques i/o mesures extraordinàries. Les mesures
generals d'atenció a la diversitat garanteixen l'atenció
i el suport a tots els alumnes i inclouen el conjunt de les accions
de reforç i ampliació que cada docent preveu per
ajustar la programació general del grup a les necessitats
de tots els alumnes.
- Mesures
de caràcter general - Inclouen el conjunt de les
accions de reforç i ampliació que cada docent
preveu per ajustar la programació general del grup a
les necessitats de tots els alumnes.
- Programacions
del grup classe: s'inclouen les mesures de reforç/ampliació
convenients i s'ajusten a les necessitats de l'alumne.
- Mesures
de caràcter específic:
- PIM,
programa intensiu de millora: per als alumnes de 1r o 2n
d'ESO que no han assolit les competències bàsiques
de primària.
- Programes
de diversificació curricular (aula oberta).
- Atenció
als alumnes de procedència estrangera (nouvingut):
aules d'acollida i suport lingüístic.
- Alumnes
amb altes capacitats i interès per l'aprenentatge.
- Mesures
de caràcter extraordinari:
- USEE:
unitats de suport a l'educació especial.
- UEC:
unitats d'escolarització compartida.
|
Què
és un pla individualitzat?
Un pla individualitzat
(PI) - pla individual, en el batxillerat - és una eina
per a la planificació de les mesures, actuacions i suports
per donar resposta a lalumnat que presenta necessitats educatives
específiques o que es troba en situacions singulars. El
pla individualitzat és una eina per a la planificació
de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions
singulars i complexes de determinats alumnes, perquè puguin
aprendre i participar en la vida del centre educatiu. D'acord
amb l'Ordre
EDU/295/2008, de 13 de juny, dels cursos en què l'alumne/a
segueixi un pla individualitzat, cal deixar-ne constància
en l'historial acadèmic de l'alumne/a.
|
Quan
s'ha d'elaborar un pla individualitzat?
En leducació
secundària, l'elaboració d'un pla individualitzat
s'ha de fer de manera prescriptiva sempre que es tracti dalumnat
amb dictamen descolarització. Es podran fer plans
individualitzats per alumnat amb necessitats específiques
de suport educatiu, alumnat que es trobi en circumstàncies
singulars o bé pel reconeixement de matèries per
alumnes que simultaniegen estudis de música, dansa o esports.
Cal
fer un PI quan un alumne/a, a més de les adaptacions incorporades
a la programació ordinària i de les mesures de reforç
o ampliació previstes a laula i al centre, es troba
en alguna de les següents situacions:
- Requereix
mesures més personalitzades per progressar i aprendre.
- És
nouvingut i les adaptacions daula no són suficients
per respondre a les seves necessitats.
- Està
matriculat o està compartint escolarització amb
un centre deducació especial.
- Es troba
en una situació singular que requereix una personalització
de la programació i el currículum (per exemple
si simultanieja els estudis ordinaris amb daltres activitats).
- Presenta
una malaltia, trastorn o discapacitat que requereix una programació
adaptada.
- Presenta
altes capacitats.
|
Per
què cal fer un PI?
- Perquè
lequip educatiu responsable del PI concreti i expliciti
les prioritats educatives i les adaptacions i modificacions
respecte el currículum que segueixen la majoria de companys
del seu grup dedat.
- Per disposar
dun registre sobre els coneixements i les habilitats específiques
que shan davaluar, per tal de poder informar sobre
el rendiment de lalumne en lassoliment dobjectius
modificats i/o alternatius.
- Per disposar
duna eina que guia ladaptació de les activitats
daula que es fan al llarg de la setmana o quinzena per
a aquell alumne (activitats, materials, suports
) .
- Per concretar
els criteris davaluació que es modifiquen i es
tindran en compte per aquell alumne.
- Per concretar
i planificar els suports i adaptacions que l'alumne/a podrà
necessitar en diferents moments i contextos escolars (aula,
pati, menjador, sortides i altres activitats generals del centre),
els emplaçaments on estarà i els docents que sen
faran càrrec.
|
Què
conté el PI?
El PI ha de
recollir les grans línies de latenció que
es proporcionarà a lalumne/a durant un període
de temps determinat, generalment un curs acadèmic. Al llarg
del curs el PI sanirà concretant en la programació
i en les activitats en què participarà quotidianament
i sanirà avaluant i adaptant dacord amb el
seu progrés personal.
Amb caràcter
general, aquestes grans línees datenció inclouen:
- Les prioritats
en relació a les competències bàsiques
i/o les habilitats adaptatives que es desenvolupen en làmbit
escolar, familiar i social i que són necessàries
per integrar-se a la societat i per esdevenir autònoms.
Entre daltres: autonomia i iniciativa personal, comunicació,
salut, mobilitat, hàbits dhigiene i de cura personal,
viure en comunitat, oci i treball. En ocasions concretar objectius
específics en aquests àmbits pot significar realitzar
algunes activitats complementàries a les que fan els
companys o participar en programes específics, per exemple
alumnes duna USEE que participen en un programa dadquisició
dhabilitats autonomia en els desplaçaments per
lentorn proper. Les adaptacions i prioritats en relació
a les diferents àrees/matèries en què cal
fer adaptació i modificacions dels objectius i continguts.
En ocasions aquest pla pot comportar que algunes àrees
o part de les àrees no es cursin.
Pauta
d'avaluació de les competències i habilitats
adaptatives
- Les adaptacions
i prioritats en relació a les diferents àrees/matèries
en què cal fer adaptació i modificacions dels
objectius i continguts. En ocasions aquest pla pot comportar
que algunes àrees o part de les àrees no es cursin.
En el PI només shi han de fer constar aquelles
àrees en què lalumne té algun tipus
dadaptació o modificació, si alguna àrea
no hi consta significa que no shi fan modificacions ni
adaptacions. En aquest sentit cal especificar quin tipus dadaptació
es fa.
Adaptacions
que afecten els objectius
Reducció
i/o eliminació dalguns
Priorització
duns per sobre daltres
Objectius
que corresponen a nivells educatius inferiors especialment
en àrees o matèries instrumentals (cal especificar
a quin nivell corresponen)
Ampliació
i/o enriquiment
Objectius
que corresponen a nivells educatius superiors en alguna/s
àrea, matèria o àmbit daprenentatge
(cal especificar el nivell)
Adaptacions
metodològiques que no afecten els objectius
Quan
les adaptacions no comporten canvis en els objectius i consisteixen
en oferir activitats diversificades, utilitzar recursos
diversificats o proporcionar un major suport a lalumne,
es consideren adaptacions metodològiques
i sentén que no impliquen canvis en els criteris
davaluació. Quan a un alumne només se
li fan adaptacions metodològiques, aquestes es poden
recollir en un PI però no és necessari. La
decisió de formalitzar-ho en un PI dependrà
del que decideixi la comissió datenció
a la diversitat (CAD). Aquestes adaptacions poden tenir
en compte lestil daprenentatge de lalumne,
les seves fortaleses o dificultats; poden consistir per
exemple en proporcionar-li un espai tranquil en determinats
moments o un sistema de registre personalitzat sobre els
seus resultats daprenentatge.
- El conjunt
de suports que podrà necessitar lalumne per fer
efectiva la seva participació en les activitats del centre
shaurà de preveure tenint en compte els diferents
moments i contextos escolars. Sinclourà lhorari
amb els professionals i emplaçaments on estarà.
El PI també
ha dincloure els interessos i capacitats de lalumne
i tenir en compte les expectatives de la família per tal
dacompanyar-lo i ajudar-lo a construir el propi itinerari
formatiu al llarg de la seva escolaritat i per facilitar lorientació
en finalitzar lescolaritat obligatòria. Quan el PI
es realitza per un alumne que està finalitzant lESO,
ha dincloure un pla de transició a estudis post-obligatoris
o dinserció al mercat laboral, que posteriorment
formarà part del Document orientador de final detapa.
|
Qui
fa la proposta d'elaborar un pla individualitzat i qui l'elabora
La proposta
delaborar un pla individualitzat pot sorgir dun dictamen
descolarització de lEAP, a demanda dun
tutor/a o de qualsevol altre mestre/a o professor/a de lequip
docent quan identifiquen que, per al progrés dun
alumne/a, no són suficients les mesures datenció
a la diversitat planificades per al centre en general o per al
seu grup classe en particular. En algunes ocasions la iniciativa
pot sorgir de la mateixa família, que sadreça
al centre per demanar que selabori un PI.
La comissió
datenció a la diversitat (CAD) del centre decideix
si es fa un PI, estableix qui ha de formar part de lequip
educatiu responsable de la seva elaboració i quina serà
la persona encarregada de coordinar-lo.
La CAD, a
més, promou les mesures dinformació general,
ajuda i assessorament al coordinadors dels PI del centre educatiu.
El director o directora del centre aprova el PI, sen responsabilitza
i vetlla perquè lequip responsable el dugui a terme,
consulti i informi lalumne/a i la família. Aquest
equip específic que elabora i concreta el PI de cada alumne/a,
dara en endavant lanomenem equip PI.
L'equip
PI
Com a criteri
general, la persona tutora serà designada com coordinadora
del pla, del seu seguiment i de la seva aplicació; aquesta
persona haurà de vetllar perquè tot lequip
PI participi en la seva concreció, el conegui i lapliqui,
tenint en compte les competències prioritzades i els objectius
modificats. Serà, així mateix, la principal interlocutora
amb la família, que al seu torn aportarà el seu
punt de vista sobre les necessitats del seu fill o filla, serà
escoltada i rebrà una còpia del pla elaborat a inici
de curs.
El PI lhan
delaborar les persones que coneixen millor lestudiant
i que treballaran directament amb ell/a; lequip PI pot
variar segons les necessitats de lalumne. Hi han de participar
aquells docents que imparteixen àrees o matèries
incloses en el PI, els docents deducació especial
i/o el professor dorientació educativa; a més
hi poden participar en tot o en una part del procés altres
professionals: mestres o personal de suport, pares, altres docents
o tutors que coneixen bé lalumne/a.
El treball
en equip permet que totes les persones que són responsables
de donar resposta a les necessitats de lalumne puguin:
- compartir
informació i observacions sobre el comportament de lalumne
i el seu aprenentatge en diferents contextos
- desenvolupar
una comprensió compartida sobre els punts forts i les
necessitats de lalumne que tenen incidència en
la seva capacitat daprendre
- compartir
el sentit i orientació dels objectius que es prioritzen
o modifiquen
- valorar
i compartir les adaptacions que poden ajudar els estudiants
a aprendre i a mostrar les evidencies del seu aprenentatge
- escollir
i fer recomanacions per a la compra dequipament especialitzat,
si escau
- compartir
el tipus i nivell de suport que li oferiran els diferents responsables
- planificar
i descriure com serà avaluat laprenentatge de l'alumne
perquè tant ell com els seus pares puguin comprendre
les diferències respecte els criteris davaluació
del seu grup de companys dedat.
|
Quina
durada té? Quan s'acaba?
- El PI es
realitza habitualment per a un curs escolar, al llarg del qual
es va adaptant i/o modificant segons el progrés i les
necessitats de lalumne.
- Es pot
finalitzar en qualsevol moment i abans del temps inicialment
previst, a proposta del tutor o tutora de lalumne/a o
del coordinador o coordinadora del pla, amb lacord de
lequip que el porta a terme i escoltada la família.
- Es pot
finalitzar a demanda dels pares, mares o tutors legals, que
ho han de sollicitar al director/a del centre. En aquest
cas el tutor/coordinador informa sobre la conveniència
de continuar o no amb el pla individualitzat; el director/a
estudia la sol·licitud raonada de la família i
escolta lequip PI i la comissió datenció
a la diversitat del centre.
- El director/a
és qui pot prendre i signar la decisió motivada
de finalitzar anticipadament un pla individualitzat. Hi ha de
constar el coneixement de la família i es fa constar
en el document del pla i en lexpedient acadèmic
de lalumne/a
|
Plans individuals
a batxillerat
Per a alumnes
amb trastorns d'aprenentatge identificats mitjançant una
avaluació psicopedagògica i per als quals les mesures
generals d'atenció a la diversitat no hagin estat suficients,
es podran proposar plans individuals seguint les orientacions
establertes en la Resolució
ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l'atenció educativa
a l'alumnat amb trastorns d'aprenentatge. En el batxillerat, el
PI serà la continuïtat de les adaptacions fetes a
l'ESO a fi de garantir la major coherència en la resposta
pedagògica ajustada als alumnes que així ho requereixin.
Per tant, de manera general, els alumnes amb dislèxia,
TDA o TDAH que inicien primer de batxillerat han de portar-ho
acreditat de l'ESO, fent constar la data de la valoració
psicopedagògica i el curs o nivell que cursava l'alumne
en aquell moment. Aquesta condició serà imprescindible
per poder sol·licitar després qualsevol adaptació
en l'aplicació de les PAU a l'Oficina d'Accés a
la Universitat.
Excepcionalment,
en casos de canvi de centre de l'ESO al batxillerat s'haurà
de reconèixer el pla individual de l'alumne durant els
dos primers mesos del curs a fi d'establir l'avaluació
psicopedagògica que l'orientarà.
Certificat
de l'alumne dislèctic per al Tribunal Ordinari Específic
(TOE) de les PAU
El reconeixement
de dislèxia per a l'alumne de batxillerat no comporta
automàticament l'accés a un tribunal específic
a les PAU. Perquè l'alumne de batxillerat amb dislèxia
es pugui examinar al Tribunal Ordinari Específic de les
PAU, el centre ha de presentar a l'Oficina d'Accés a
la Universitat, com a màxim fins al 20 de febrer, la
sol·licitud de l'alumne acompanyada del model "Pla
individualitzat per a alumnes amb dislèxia a l'ESO i
al batxillerat" i del model "Certificat per accedir
al Tribunal Ordinari Específic (TOE) de les proves d'accés
a la universitat (PAU)", degudament signat pel coordinador
o coordinadora de batxillerat o cap d'estudis i el director
o directora, i amb el segell del centre.
Alumnes
amb altes capacitats
Per a alumnes
amb altes capacitats i/o elevat rendiment acadèmic, identificats
mitjançant una avaluació psicopedagògica,
per als quals les mesures d'ampliació previstes no hagin
estat suficients, es podran proposar plans individuals, seguint
les orientacions establertes en la Resolució
ENS/1543/2013, de 10 de juliol, de l'atenció educativa
a l'alumnat amb altes capacitats.
|
On
es recull i s'arxiva?
Educació
Secundària
- En les
actes davaluació sha de fer constar en
la casella "Atenció a la diversitat", mitjançant
el codi PI, si lalumne/a ha seguit un pla individualitzat.
- En el
cas que, tot i no haver superat el curs actual, l'alumne/a
accedeixi al curs següent per continuar desenvolupant
el mateix pla individualitzat, sindicarà amb
el codi SD.
- Lexpedient
acadèmic, dins de lapartat "Mesures datenció
a la diversitat", també preveu la inclusió
dinformacions relatives als plans individuals aplicats
a lalumnat.
- En lapartat
relatiu a laccés al curs següent, si lalumne/a
hi accedeix tot i no haver superat el curs de referència,
al costat de Sí sha dincloure
la menció per seguir un pla individualitzat.
- També
shi han dadjuntar les resolucions individuals
i, si escau, els informes en què es fonamenti el pla.
- L'historial
acadèmic i l'informe personal per trasllat també
han de consignar la informació relativa al pla individualitzat
que, si és el cas, sha aplicat a l'alumne/a.
Batxillerat
- Lexpedient
acadèmic de lalumnat de batxillerat, així
com també l'informe personal per trasllat preveuen
apartats específics per consignar informació
sobre plans individuals.
- El pla
individual també sha de fer constar a lhistorial
acadèmic de lalumne, dins lapartat convalidacions
i altres observacions.
- Qualsevol
adaptació en laplicació de les PAU que
se sol·liciti a loficina dorganització
de les PAU haurà danar justificada amb les còpies
dels plans individuals realitzats en els dos cursos del batxillerat.
|
PROPOSTES
I/O EXEMPLES DE PLANS INDIVIDUALITZATS PER DEPARTAMENTS DIDÀCTICS
Cada departament didàctic ha fet propostes de Plans Individualitzats
per nivells, prioritzant les competències bàsiques
a treballar a cada nivell i la coherència pedagògica
i curricular, d'aquesta manera garantim l'assoliment de les CCBB
al finalitzar l'etapa dels alumnes amb PI. Serà cada professor
de la matèria i tenim en compte les necessitats educatives
especifiques del seu alumne qui acabi d'adaptar la proposta del
PI del departament a la realitat de l'alumne.
El departament d'Orientació Educativa ha fet propostes
metodològiques de trastorns específics, com TEA,
Dislèxia, TDA, TDAH, DIL, Trastorn de conducta, altes capacitats
etc.... Aquestes orientacions metodològiques afecten a
totes les àrees curriculars. Han d'estar concretades a
la part general del PI i en coneixement de tot l'equip docent.
Propostes PI curs 2020/2021: (accés)
|
MODELS
(accés
a l'espai complet)
Aquests models
són orientatius i es poden adaptar en funció de
les característiques i les necessitats educatives dels
alumnes.
Els plans
individualitzats d'ESO s'han de presentar amb:
- Portada
(accés).
- SEC Pla
Individualitzat. ESO. Part general feta pel tutor. (format
DOC).
- SECD
Pla individualitzat duna matèria. (format
DOC).
- Full de
conformitat signat per la família (accés).
Els plans
individualitzats de BATXILLERAT s'han de presentar amb:
- Portada
(accés).
- SECF
Pla individualitzat o individual per a alumnes amb dislèxia
(Batxillerat) (format
DOC).
- SECG
Pla individualitzat o individual per a alumnes amb dedicació
significativa a l'esport (Batxillerat) (format
DOC).
- BAT-A Pla
individual de Llengua catalana per a alumnes nouvinguts. Batxillerat
(format
DOC).
- Full de
conformitat signat per la família (accés).
Un cop fet
el Pla Individualitzat (PI), el director signa el full
d'aprovació i passa el PI a administració per
tal que es faci constar en el programa de gestió acadèmicoadministrativa:
SAGA o ESFERA.
|
On
queden guardats els plans individualitzats i quan s'han d'utilitzar?
El pla individualitzat
queda custodiat en l'armari que hi ha entrant en el despatx del
cap d'estudis.
Per als alumnes
que tenen aprovat un pla individualitzat cal una valoració
periòdica i un registre sistemàtic del progrés
de lalumne/a. Els tutors dels plans individualitzats
els recolliran del despatx de cap destudis, els portaran
a les juntes davaluació per fer-ne la valoració
i el seguiment i per fixar nous objectius i modificar, si cal,
el pla. Un cop els tutors dels PI hi hagin fet constar la informació
que sescaigui els retornaran al mateix lloc don els
van recollir.
|
|
MATERIALS
I BIBLIOGRAFIA
- Plans individualitzats
(accés).
|
|
|