![]() |
![]()
 |
|
|
 |
 |
|
 |
 |
10/02/2003.
MIQUEL MARTÍ.
Coordinador estatal del Pla d'Escoles Associades a la
UNESCO.
|
|
Lorenzo
Milani, el mestre de Barbiana. Vaig visitar la seva escola
entre 1963 i 1967. Vaig traduir "Carta a una mestra"
al català (1969) i vaig escriure la seva biografia,
"El mestre de Barbiana" (1972). He intentat
seguir el seus principis en l'educació dels més
desfavorits: No suspendre ningú, escola a temps
complet i donar als alumnes un objectiu que valgui la
pena: canviar la societat |
|
|
|
|
Un
record dels seus temps d'escola?
- A l'any 1950 amb 10 anys, el professor de Ciències
Naturals, una persona entranyable, m'acompanyà
a casa per explicar-me una cosa que jo no havia entès
a classe..Quin personatge del món de l'educació
l'ha influït més?- Lorenzo Milani, el mestre
de Barbiana. Vaig visitar la seva escola entre 1963 i
1967. Vaig traduir "Carta a una mestra" al català
(1969) i vaig escriure la seva biografia, "El mestre
de Barbiana" (1972). He intentat seguir el seus principis
en l'educació dels més desfavorits: No suspendre
ningú, escola a temps complet i donar als alumnes
un objectiu que valgui la pena: canviar la societat.
Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti
una especial predilecció.
- Jesús de Natzaret, sense mediacions eclesiàstiques.
El seu missatge és convincent i val la pena seguir-lo.
Un encert de l'educació
actual?
- Assegurar l'ensenyament obligatori fins als 16 anys.
L'aplicació de metodologies actives, socioafectives
i la importància de l'educació en valors
.
.I una mancança?
- La falta del suport econòmic necessari per a
una escola pública de qualitat, garantida a tothom.
Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol
escola?
- Engrescar l'alumnat en l'aventura educativa compartida.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat de
la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Sí. Les famílies dediquen poc temps a
tasques educatives (incloses les referents a organitzacions
de pares i mares)
.Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera
l'escolarització obligatòria amb èxit?
- Oferir uns espais no formals, on ells mateixos puguin
organitzar la seva educació (amb moltes opcions
possibles i sortides professionals).
Quina opinió li
mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Excel·lent (els que jo conec). Ajuden a consolidar
els projectes educatius de les escoles i ofereixen els
recursos necessaris.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- No han de tenir una preponderància per elles
mateixes, sinò en funció dels projectes
de l'escola (educació en valors, comprensió
i cooperació internacionals, intercanvis, etc).
Com es pot fer possible el concepte "L'educació
al llarg de la vida"?
- Desenvolupant l'element educatiu en els diversos àmbits
de la societat: ciutat educadora, empresa educadora, etc.
Considera que els mitjans de comunicació, especialment
la televisió, col·laboren en l'educació
general de la població?
- No. Els periodistes diuen que ells no són mestres.
Per tant a l'escola li pertoca dotar els alumnes de les
eines per afrontar críticament el fenomen de la
TV i dels altres mitjans de comunicació, per tal
que siguin mínimament educatius.
Què és més
important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur
per a l'alumnat?
- El futur no està predeterminat (al menys així
ho vull creure) i per tant la tasca educativa consisteix
essencialment en fer possible un futur millor, tot anant-lo
construint: un futur més just, més solidari,
més tot.
Un llibre?
- "Un tal Jesús", de Juan Ignacio i María
López Vigil (Logue, Salamanca 1982).És una
relectura de l'evangeli, actualitzada en la perspectiva
de la teologia de l'alliberament d'Amèrica Llatina.
Una cançó?
- "Itaca", de Lluís Llach. Reflexa la
meva experiència de rodamón i de tornar
al born.
Una pel·lícula?
- "Ladrón de bicicletas", de Vittorio
de Sica (1949). Va despertar la meva consciència
social.
Un paisatge?
- El Partenó d'Atenes, a les vuit del matí,
amb la sortida del sol i tot sol, connectant amb les meves
arrels culturals.Un desig per a l'escola del futur?- Una
escola pública intercultural, solidària
i de qualitat, sense lleis de qualitat. |
|
|
|
 |
© 1996 -
2003 - reporteducació és una producció del
Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de
Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona)
- CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS
LEGAL - FAQ
|