![]() |
![]()
 |
|
|
 |
 |
|
 |
 |
24/01/2003.
ALBERT SERRAT. Formador
de formadors. Màster en PNL i expert en dinàmica
de grups.
|
|
L'alumne
que té la creença de "puc aprendre
moltes coses" té al seu abast mitjans per
aconseguir-ho. El principal és voler-ho fer. En
canvi, l'alumne que acaba l'escolaritat amb la creença
"l'escola no està feta per a mi" tindrà
moltes més dificultats
|
|
|
|
|
Un
record dels seus temps d'escola?
- Una classe amb 10 alumnes compartint una taula gran
en una habitació petita i poc il·luminada.
Fèiem el 3er de l'antic Batxillerat a l'Acadèmia
Mercurio de Barcelona. Després anàvem a
examinar-nos lliures a l'IES Milà i Fontanals.
M'agradava estudiar però les condicions eren molt
pitjors que les actuals.
Quin personatge del món de l'educació l'ha
influït més?
- Freinet i el seu projecte d'escola activa. Era tan diferent
a les classes magistrals que jo suportava dia darrera
dia. Unes insinuacions innovadores, aire fresc a l'escola
que jo havia viscut com a alumne.
Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti
una especial predilecció.
- Charles Darwin, com a científic de carisma especial.
El seu pare volia que fos pastor protestant i ell va voler
ser científic com el seu avi. Va intentar ser metge
però no podia suportar les operacions. Finalment
es va fer naturista i va zalpar amb un vaixell a recórrer
el món durant 5 anys. El primer dia embarcat ja
es va marejar. Anys després publicaria "L'origen
de les espècies". Un crack vaja!
Un encert de l'educació actual?
- Tots els esforços que es fan per fer una bona
atenció a la diversitat i tots els avenços
en aquesta línia. Això és solidaritat
i gratuïtat ben entesa.
.I una mancança?
- La manca de recursos humans per poder atendre l'atenció
a la diversitat encara millor.
Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol
escola?
- Motivar els alumnes amb la mateixa motivació
que ens agradaria que tinguessin els professors dels nostres
fills. El professorat amb il·lusió per satisfer
les necessitats dels alumnes és l'element més
important, sens dubte.
Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes
famílies han desertat de la responsabilitat en
l'educació dels seus fills?
- No la considero certa perquè jo he preguntat
a moltes, però a moltes famílies, això
mateix i, en un cent per cent m'ha dit el contrari. Jo
considero, més aviat, que la gran majoria de les
famílies fan tot el que saben i poden per satisfer
les necessitats (de tot tipus) dels seus fills. I crec
que totes les persones tenim els nostres propis valors.
I que actuem coherentment amb ells. Si les meves necessitats
primàries no estiguessin satisfetes molt probablement
no tindria la cultura com a valor. I això és
el que passa en alguns casos.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- El que hauríem d'aconseguir, de forma ineludible,
és que tot l'alumnat acabés l'ESO. amb la
creença "puc aprendre moltes coses".
Això em sembla molt més important que saber
la capital d'un país llunyà i exòtic.
Aconseguida aquella creença, diversificar els Cicles
Formatius. Resumint continuar formant-lo.
Quina opinió li
mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- He tingut força relació amb diversos CRP
i em sembla que porten a terme una tasca de dinamització
i suport molt necessària. Són imprescindibles,
i molt especialment en zones on les ofertes formatives
i d'obtenció de recursos és complicada.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- L'obtenció i l'intercanvi d'informacions per
a l'alumnat i professorat. I més concretament en
el cas del professorat estimular el canvi de xip de classes
orientades a la transmissió d'informacions a classes
on la recerca, el descobriment i la conseqüent motivació
ha de ser el primordial.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- L'alumne que té la creença de "puc
aprendre moltes coses" té al seu abast mitjans
per aconseguir-ho. El principal és voler-ho fer.
En canvi, l'alumne que acaba l'escolaritat amb la creença
"l'escola no està feta per a mi" tindrà
moltes més dificultats.
Considera que els mitjans de comunicació, especialment
la televisió, col·laboren en l'educació
general de la població?
- La veritat, i em sap greu dir-ho, és que molt
poc. Mentre l'audiència sigui el seu "deu"
poques variacions hi haurà. És vital més
canals públics on la seva finalitat única
sigui l'educació.
Què és més
important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur
per a l'alumnat?
- Preparar l'alumnat pels canvis. Fer del canvi un estímul
i no una font de pors. La "resistència al
canvi" hauria de ser substituïda per "la
il·lusió del canvi".
Un llibre?
- Un clàssic imprescindible pels educadors: La
Intel·ligència Emocional. Daniel Goleman.
Ed. Kairós (1996).
Una cançó?
- "La canción más bonita del mundo"
de Joaquín Sabina i que es troba en el seu darrer
CD "Dímelo en la calle".
Una pel·lícula?
- "La vida es bella" de Roberto Benigni (1998).
Un exemple de fer tot el que saps i pots per a la felicitat
i seguretat del teu fill. Genial!.
Un paisatge?
- Caminar per una fageda del Montseny a meitat d'octubre.
Submergir-te en la màgia d'una fageda solitària
és un plaer que et transporta al més enllà.
.
Un desig per a l'escola del futur?
- Que arribin a assolir-se els dos desigs fonamentals
de tota escola: Satisfer les necessitats dels joves i
créixer constantment en la millora de la qualitat. |
|
|
|
 |
© 1996 -
2003 - reporteducació és una producció del
Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de
Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona)
- CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS
LEGAL - FAQ
|