|
|
P.E.C.
(II)
|

|
|
|
1. Anàlisi del context. |
2. Trets d'identitat. |
3. Objectius. |
4.
Concreció de l'estructura. |
5.
Avaluació. |
|
|
2.1. Valors.
2.2. Les llengües.
2.3. La línia metodològica.
2.4. La línia
de gestió.
2.5. Perfil del professorat.
|
|
2.1.
Valors.
Creiem
que l’Institut ha de servir d'orientació i ajuda als nois
i noies en el camí de l'aprenentatge de la convivència i de
la solidaritat, sense dogmatismes ni imposicions arbitràries.
El
fet que una part significativa del nostre alumnat parteixi
de sistemes culturals amb valors molt diversos ens planteja
el repte de treballar la interculturalitat, el diàleg cultural
i el respecte vers l'altre.
Tot
i l'expressat anteriorment, ens declarem com escola pública,
laica, pluralista i emmarcada en la línia de la tradició progressista,
entesa com la defensa de la llibertat i de la igualtat de
tots i totes, propiciadora d'un món més just i compromesa
en la recerca de la felicitat.
I
per aquestes raons, ens regim pel principi de la coeducació,
entenent-la com un
intent
d'educar per a la igualtat sense cap mena de discriminació
per raó del gènere de les persones.
|
Tornar
inici de la pàgina 
|
2.2. Les llengües.
La
llengua vehicular del Centre és la llengua catalana. S'ha
d'impartir un nombre significatiu de classes en català, la
qual cosa ha de facilitar l'adquisició de competència lingüística
en aquesta llengua.
Els
objectius 7 i 12 dels objectius generals d'Etapa marcats pel
Departament d'Ensenyament ens delimiten també les línies
generals que s'han de prendre pel que fa a l'ensenyament de
les llengües.
A
l'Institut Miquel Tarradell hi ha un nombre elevat d'alumnes,
que té com a llengua materna una llengua diferent
de la catalana o la castellana: l'àrab, l'urdú, el punjabí,
el berber, el tagàlog... ; per la qual cosa el Centre adequarà
l'ensenyament de les llengües catalana i castellana a la realitat
i riquesa plurilingüe que presenta el seu alumnat. Es tindrà
cura especial de l’alumnat que no conegui cap llengua romànica
.
Es
realitzaran agrupaments flexibles, grups de reforç, grups
de conversa, atencions individualitzades... de llengua catalana
i castellana per tal d'aconseguir que tot l'alumnat sigui
lingüísticament competent en aquestes dues llengües. Els Departaments
de llengua catalana i castellana treballaran en equip amb
la finalitat d'aconseguir els objectius establerts.
Cal
crear estratègies i instruments que impliquin tot el professorat
en l’objectiu d’aconseguir les competències lingüístiques
bàsiques.
L'aprenentatge
de l'anglès serà també
un objectiu fonamental a aconseguir, pel seu caràcter de llengua
internacional de comunicació i valorant les possibilitats
que pot oferir el barri en el camp dels serveis culturals
per a gent d'arreu del món.
Es
contactarà amb associacions, entitats... per tal que els alumnes
puguin seguir amb l'aprenentatge de les seves llengües maternes.
Un alumne serà més competent lingüísticament en l'aprenentatge
de segones o terceres llengües quan més competent sigui en
la seva pròpia llengua.
|
Tornar
inici de la pàgina 
|
2.3. Línia
metodològica .
La
línia metodològica partirà del constructivisme, un dels fonaments
del sistema actual d'Ensenyament. L'alumne/a no és un llibre
en blanc, sap moltes coses. A partir d'aquest marc de referència
cada àrea optarà per les metodologies més adients. S'intentarà que hi hagi una integració
en la metodologia de les diverses matèries, sobretot les afins,
i que els acords presos siguin consultats i aplicats per tot
el professorat.
S'hauran
de tenir presents les diferents metodologies a les quals poden
estar acostumats els alumnes que arriben a l'institut, tant
pel que fa als alumnes escolaritzats a Catalunya com per als
alumnes prodedents d'altres països.
Es prioritzarà el treball en grup, el treball cooperatiu, el
treball per parelles. Caldrà
incorporar progressivament aquest tipus de treball
a partir de primer d’ESO ja que potser l'alumnat no ha treballat
mai d'aquesta manera.
Es
valora com a positiu el treball interdisciplinar i totes les
accions educatives que reforcin l'aprenentatge significatiu.
Un exemple a estudiar i desenvolupar és el del treball en
projectes.
El
tutor/a ha d'esdevenir una peça clau per al seguiment curricular
i personal de l'alumnat. Cada tutor/a vetllarà perquè el recorregut
curricular i el creixement personal dels alumnes dels quals
és tutor/a, respongui a les pròpies expectatives i possibilitats
personals. Serà fonamental la coordinació entre els diferents
tutors al llarg de l'etapa.
|
Tornar
inici de la pàgina 
|
2.4. Tipus
de gestió.
La
gestió del centre estarà orientada a facilitar la funció pedagògica
del professorat i el treball en equip, amb l’objectiu de dirigir
coherentment el procès d’intervenció educativa en el nostre
centre.
Són
responsables de la gestió tots els professors amb responsabilitat
de coordinació en qualsevol nivell de treball. Cada professor
tindrà unes funcions específiques assignades, de les quals
haurà d’informar al claustre o bé als òrgans corresponents.
El professorat, seguint les normes fixades en el reglament
de règim interior, estarà assignat a un equip docent i a un
departament..
La
gestió ha de ser transparent i han de quedar reflectides totes les decisions en actes de reunions on constin els acords
i propostes dels diferents estaments. És responsabilitat de
secretaria arxivar les actes i tenir-les a disposició de qualsevol
membre de la comunitat educativa.
Les
decisions de gestió que afectin
la vida econòmica es prendran al Consell Escolar, una
vegada escoltada la comissió econòmica i hagin estat fetes les propostes
pertinents.
La
gestió administrativa vetllarà per tal d'aconseguir una eficàcia
en la tramitació de la documentació de l’alumnat
i de les demandes que puguin sorgir dels diferents
estaments educatius. La gestió administrativa tindrà especial
cura en l’atenció de les famílies que no tinguin un coneixement
específic de la realitat de Catalunya i els orientarà en les
gestions que hagin de fer. D’acord amb el coordinador d’acolliment
i el coordinador pedagògic, es vetllarà per aconseguir tota
la documentació necessària per matricular i tenir actualitzada
la documentació de tots els alumnes.
La
gestió administrativa i econòmica vetllarà, juntament amb
els coordinadors de cicle i els tutors, per la socialització
del material escolar i per la gestió de les beques de les
diferents administracions.
|
Tornar
inici de la pàgina 
|
2.5. Perfil
del professorat.
En
funció dels objectius i trets d'identitat del centre, el professorat
ha de ser capaç d'organitzar els aprenentatges per a la diversistat
de l'alumnat, així com de dominar els mecanismes d'ensenyament-aprenentatge
d'una àrea i ésser capaç de treballar en equip.
Així, el perfil desitjable del professorat es concreta
en:
Que
sigui obert al diàleg, a l'intercanvi i a l'acceptació de
les decisions col.lectives.
Que
assumeixi la necessitat de la renovació pedagògica i la formació
permanent;
Que,
treballant en el marc general del constructivisme, es mostri
obert al treball interdisciplinar, cooperatiu i de projectes.
Que
mostri predisposició a incorporar-se als òrgans de gestió,
coordinació i dels grups de treball que el centre es doti.
Que
tingui interès en el coneixement i respecte per les diverses
cultures d'origen de l'alumnat.
Que
mostri voluntat de resoldre els conflictes, utilitzant la
mediació i el diàleg com una de les formes habituals de fer-ho.
|
Tornar
inici de la pàgina 
|
|
|