 |
 |
 |
 |
 |
Cada secció conté entre cinc i onze indicadors (que trobareu en la tercera part). Aquests indicadors són afirmacions d'aspiracions que es comparen amb la situació actual del centre per tal d'establir prioritats de millora. Cada un representa un aspecte important del centre, encara que a vegades la importància d'un tema (per exemple, el gènere, l'ètnia o la disminució) queda més ben reflectida quan es valoren els indicadors com un tot.
El significat de cada indicador s'aclareix a través d'una sèrie de preguntes. Les preguntes que segueixen cada indicador ajuden a definir-ne el significat, de manera que conviden els centres educatius a explorar l'indicador amb més detall: estimulen l'anàlisi d'un indicador concret a partir del coneixement que es té del centre; desperten l'interès per investigar la situació actual del centre; proporcionen idees noves per a les activitats de millora, i serveixen de criteris per avaluar el progrés. Tot sovint, quan les persones comencen a treballar les preguntes amb detall, és quan veuen el significat pràctic de l'Índex. Al final de cada sèrie de preguntes hi ha un espai per afegir preguntes addicionals. És desitjable que el professorat de cada centre faci la seva pròpia versió de l'Índex, canviant i adaptant les preguntes que hi ha i afegint-n'hi de noves.
Alguns indicadors fan referència a
temes sobre els quals els centres escolars
concreten l’establert per altres institucions
d’ordre més ampli (altres serveis
del Departament d’Educació, regidories
de l’ajuntament ...), com pot ser l’accessibilitat
als edificis escolars, els dictàmens
d’escolarització i les disposicions
d’admissió d’alumnat. S’espera
que els centres i les institucions educatives
treballin junts de manera constructiva a l’hora
d’elaborar els plans, d’establir
els procediments per concretar la informació
dels dictàmens i de les polítiques
d’admissió de l’alumnat,
i que fomentin la participació en els
centres ordinaris de tots els estudiants del
sector escolar i educatiu.
El professorat i els membres del Consell Escolar d'algun centre poden decidir que no volen treballar, en aquests moments, amb uns indicadors concrets, o que aquests no assenyalen la direcció que volen seguir. S'espera que els centres responguin de maneres diferents i adaptin els materials a les seves pròpies necessitats. No obstant això, caldria oposar-se a una adaptació del material si està motivada pel fet que un indicador o una pregunta sobre un aspecte que no es vol encarar posa el centre en una situació incòmoda.
En altres centres educatius, és possible que els indicadors i les preguntes no es puguin aplicar a causa del seu caràcter propi. Per exemple, els centres on només accepten alumnat d'un sol sexe o centres privats-concertats que no estan disposats a incloure tots els estudiants de la localitat. Tot i així, el professorat d'aquests centres sovint intenta planificar millores cap a un ensenyament més inclusiu i prova d'adaptar els indicadors i les preguntes als seus objectius. Quan es va publicar per primera vegada l'Índex, no es va preveure que es podria fer servir per donar suport a la millora dels centres d'educació especial. No obstant això, diversos centres d'aquest tipus l'han utilitzat per descobrir les restriccions a la participació de l'alumnat i del professorat dins dels centres.
|
|
|