Mercat
de treball
|
Orientacions didàctiques
|
|
Activitat 1: |
Atur
i ocupació a la UE |
Activitat
2: |
Salaris,
costos laborals i productivitat |
Activitat
3: |
Canvi
tecnològic, ocupació i atur |
Activitat
4: |
La
flexibilització del mercat de treball |
Activitat
5: |
La
despesa social a la UE-15 |
Activitat
6: |
Les
polítiques d'ocupació a la UE-15 |
|
Activitat
1: |
Atur i ocupació a la UE |
Tipus
d'activitat |
Interpretació
i comentari de taules de dades i gràfics |
Continguts
previs |
Població
activa/inactiva, població ocupada/aturada. Taxa d'activitat.
Taxa d'ocupació. Causes i tipus d'atur. Polítiques actives
de foment de l'ocupació. |
Objectiu
de l'activitat |
Caracteritzar
l'atur i l'ocupació a la UE: quantificació, incidència
per sexe, edat i durada. Observar la relació entre creixement
econòmic i ocupació. |
Material
de suport |
Gràfics
d'atur i ocupació a la UE-15.
|
|
1.
Completa les xifres del quadre calculant les taxes d'activitat,
d'ocupació i d'atur a la UE-15.

2.
A partir del gràfic, explica com ha variat la taxa d'activitat
a la UE-15 per als diferents grups d'edat, diferenciant entre homes
i dones. Per què creus que s'observa una reducció
en l'evolució de la taxa d'activitat per als grups de menor
edat i per a aquells d'edat més elevada?
Pel
que fa als homes, la taxa d'activitat el 2000 és inferior
a la de 1970 per a tots els grups d'edat. La diferència és
mínima per al grup d'edat entre els trenta-tres i els quaranta-set
anys aproximadament, amb una taxa d'activitat que es manté
al voltant del 95%. En canvi la taxa d'activitat dels homes joves
(de menys de trenta anys) i de les persones de més edat (per
sobre dels cinquanta anys) ha disminuït considerablement.
Pel
que fa a les dones, la taxa d'activitat ha augmentat sensiblement
per al grup d'edat comprès entre els vint-i-dos anys i els
60 anys aproximadament. En canvi, la taxa d'activitat de les dones
més joves (aquelles de menys de vint anys) i de les de més
de 60 ha disminuït.
D'una
banda, la prolongació del període d'estudis i de formació
ha fet augmentar l'edat mitjana d'incorporació al mercat
laboral. De l'altra, s'ha avançat l'edat de sortida del mercat
de treball, en part com a conseqüència de l'increment
generalitzat del recurs a les prejubilacions per fer front als processos
de reestructuració del sector productiu.
3.
A partir del gràfic identifica els estats de la UE-15 amb
les taxes d'atur més elevades i més baixes.
Els
estats de la UE-15 que tenen una taxa d'atur més elevada
són Espanya (12,8%), Grècia (9,9%) i Itàlia
(9,5%). Aquells amb la taxa d'atur més baixa són Luxemburg
(2,6%), els Països Baixos (3%), i Àustria (4%).
4.
A la UE-15 dos col·lectius fortament afectats pel problema
de l'atur són les dones i els joves. A partir dels gràfics,
respon les preguntes següents:
- A
quins estats de la UE-15 són més importants les
diferències entre homes i dones?
Els estats on les diferències entre
les taxes d'atur dels homes i les dones són més
importants són Espanya, Grècia i Itàlia,
és a dir, els estats amb les taxes d'atur més elevades.
En aquests països, la taxa d'atur de les dones gairebé
duplica la dels homes.
- A
quins estats de la UE-15 la taxa l'atur dels joves és sensiblement
superior a la taxa d'atur total? Distingeix entre homes i dones.
A
Grècia, Espanya i Itàlia (i, en menor mesura, a
França, Portugal i Luxemburg), la taxa d'atur de les dones
joves és sensiblement superior a la taxa d'atur total;
en canvi, la dels homes joves és inferior a la total. A
Dinamarca, Alemanya, Irlanda i el Regne Unit, la taxa d'atur dels
homes joves és superior a la total; en canvi, la de les
dones és inferior. En aquest segon grup de països
les diferències entre homes i dones són molt menors
que en el primer.
- Per
què creus que a la UE-15 la taxa d'atur afecta més
les dones i els joves?
L'atur és un problema estructural
que es reparteix de forma desigual entre els diferents col·lectius
de la població. El fet que afecti d'una manera més
marcada les dones i els joves, col·lectius amb qualificacions
i formació inferior a la mitjana i que, molt sovint, arriben
per primera vegada al mercat laboral, reflecteix com els sistemes
d'educació i de formació i l'experiència
faciliten la inserció al món laboral.
- Als
nous estats membres de la UE-25 es donen també aquestes
diferències entre les taxes d'atur dels joves i les dones
i les taxes d'atur total?
Als
nous estats membres de la UE-25 no observem tantes diferències
com als estats de la UE-15. La taxa d'atur dels joves, tant per
a dones com per a homes, és bastant propera a la taxa d'atur
total. Les excepcions són Estònia i Letònia,
amb una taxa d'atur de dones joves sensiblement superior a la
taxa d'atur total.
Pel que fa a les diferències en les taxes d'atur d'homes
i dones, també es donen als nous estats membres, tot i
que en menor grau. Els estats que presenten una major diferència
són Xipre, Txèquia i Malta.
- Compara
les xifres de taxa d'atur total, per sexe i per grup d'edat de
la UE-15, els nous estats membres de la UE-25 (AC10), els EUA
i el Japó.
La taxa d'atur total als AC10, aproximadament
del 15%, és sensiblement superior a la de la UE-15 (7,8%)
i a la dels EUA (6%) i el Japó (5,8%). Pel que fa a les
taxes d'atur per sexes, tant als AC10 com a la UE-15 la taxa d'atur
de les dones és superior a la dels homes. En canvi, als
EUA i al Japó la taxa d'atur dels homes és superior
a la de les dones, tot i que les diferències són
menors que en els casos anteriors.
En quant a la taxa d'atur dels joves, veiem que als AC-10 és
molt superior a la de la UE-15, els EUA i el Japó. En canvi,
la distribució entre homes i dones és bastant similar
als quatre grups de països. A la UE-15 i als AC-10 la taxa
d'atur de les dones joves és lleugerament superior a la
dels homes, mentre que als EUA i al Japó es a l'inrevés.
5.
L'atur de llarga durada es defineix com la permanència en
l'atur per un període superior a un any. A la UE-15 al voltant
del 40% dels aturats són de llarga durada. A partir del gràfic
respon les preguntes següents:
- Quins
estats tenen taxes d'atur de llarga durada més elevades?
Coincideixen amb els estats que tenen taxes d'atur més
altes?
Els
estats membres amb una major taxa d'atur de llarga durada són
Grècia i Itàlia, seguits d'Espanya, Alemanya i Bèlgica.
Per tant, els tres països amb una taxa d'atur més
elevada són també els països amb una major
taxa d'atur de llarga durada.
- L'atur
de llarga durada afecta més els homes o les dones?
Als països amb més incidència
de l'atur de llarga durada, aquest afecta més les dones
que els homes. En canvi, on l'atur de llarga durada és
més baix (com és el cas d'Irlanda, el Regne Unit
o Suècia) afecta més els homes.
- L'atur
de llarga durada afecta especialment els treballadors d'edat avançada
que, una vegada han perdut la feina, tenen moltes dificultats
per tornar al mercat laboral. En la majoria dels casos aquests
aturats tenen famílies al seu càrrec, per tant,
l'atur de llarga durada esdevé un problema social considerable.
Quin tipus de mesures creus que podrien ajudar a solucionar aquest
problema?
Per solucionar el problema d'atur de llarga
durada hi ha diverses opcions:
- Oferir prejubilacions als treballadors que es quedin a l'atur
a certa edat.
-
Oferir incentius a les empreses perquè contractin els aturats
de llarga durada.
-
Oferir programes de formació i reciclatge de la població
afectada per aquest tipus d'atur per tal que es puguin inserir
en el mercat de treball al més aviat possible sense quedar-se
obsolets quant a qualificacions i noves pràctiques laborals.
-
Limitar les possibilitats qué els aturats de llarga durada
puguin accedir a subsidis o ajuts, de manera que els aturats no
tindrien altra opció que acceptar un treball encara que
sigui poc remunerat i amb condicions dures per al treballador.
6.
A partir de la informació del gràfic, explica quina
ha estat l'evolució de les taxes d'atur a la UE-15, els EUA
i el Japó en el període 1975-2002.
A
la UE, la taxa d'atur va començar a augmentar intensament
arran de la primera crisi del petroli, a meitat dels anys setanta.
Des de llavors ha seguit una tendència a l'alça, amb
fortes fluctuacions en funció de la conjuntura econòmica.
L'any 2002 es va situar en el 7,7%. Per la seva banda, els EUA,
han presentat, des dels anys vuitanta, una evolució de la
taxa d'atur més favorable que la UE, amb una lleugera tendència
a la baixa. Així, l'any 2002, la taxa d'atur als EUA era
del 5,7%. Finalment, al Japó, l'evolució de la taxa
d'atur és molt més estable i, fins als anys noranta,
es va mantenir per sota del 3% de la població activa. La
greu recessió econòmica que ha patit el Japó
des d'inicis dels noranta ha fet augmentar la taxa d'atur fins assolir
el 6,2% l'any 2002.
Tot
i que en el passat hi havia una gran disparitat entre les taxes
d'atur dels tres grans blocs, sobretot entre les dels EUA i la UE-15
respecte a la del Japó, en els darrers anys observem un clar
procés de convergència de les tres taxes d'atur.
7.
El gràfic recull l'evolució de les taxes d'ocupació
a la UE-15, els EUA i el Japó. Explica quina ha estat aquesta
evolució i quina influència ha tingut en les taxes
d'atur.
L'evolució
de la taxa d'ocupació de la UE ha mostrat una tendència
decreixent des dels anys setanta i, des dels vuitanta, s'ha vist
fortament influïda per les fluctuacions de l'activitat econòmica.
Si bé l'any 1980 la taxa d'ocupació era del 64%, com
a conseqüència de la crisi del petroli, durant la primera
meitat dels vuitanta va caure fins al 61%. La segona meitat dels
vuitanta va ser un període de fort creixement econòmic
i creació d'ocupació, de manera que la taxa d'ocupació
l'any 1990 va tornar a assolir el 64%. La crisi econòmica
d'inicis dels noranta va comportar una forta destrucció de
llocs de treball, i el 1994 la taxa d'ocupació tornava a
ser del 60,5%. Des de llavors ha augmentat fins assolir el 63,3%.
La taxa d'atur està estretament vinculada a l'evolució
de la taxa d'ocupació i, per tant, als cicles econòmics.
Així, l'any 1985 la taxa d'atur era del 10%, el 1990 del
7,5%, el 1994 de l'11% i l'any 2000 del 8%.
L'evolució
de la taxa d'ocupació ha estat molt més positiva al
Japó i, especialment, als EUA, on el 2000 la taxa d'ocupació
se situa al voltant del 70%.
8.
El gràfic mostra l'evolució del creixement del PIB
i de l'ocupació a la UE-15 per al període 1985-2001.
A partir de la informació d'aquest gràfic i del de
l'evolució de la taxa d'atur contesta les preguntes següents:
- Explica
quina és la relació entre creixement econòmic
i creixement de l'ocupació.
El gràfic mostra una estreta relació
positiva entre el creixement del PIB i el creixement de l'ocupació:
els períodes on es crea més ocupació són
els períodes de fort creixement econòmic i, en canvi,
en els períodes de recessió es destrueixen llocs
de treball.
- Identifica
quins són els períodes de fort creixement econòmic
i de recessió. Quina ha estat l'evolució de la taxa
d'atur en aquests períodes?
Els períodes de fort creixement econòmic
són del 1985 al 1988, del 1993 al 1995, del 1996 al 1998
i del 1999 al 2000. En aquests períodes, la taxa d'atur
a la UE-15 disminueix. En els períodes de recessió,
en canvi, la taxa d'atur augmenta.
|
|
 |
|
Activitat
2: |
Salaris, costos laborals i productivitat |
Tipus
d'activitat |
Interpretació
i comentari de taules de dades i gràfics. |
Continguts
previs |
Salaris
nominals i salarials reals, costos laborals i productivitat. |
Objectiu
de l'activitat |
Conèixer
les diferències en salaris i en productivitat a la UE. Observar
la relació entre salaris reals i productivitat. Valorar les
conseqüències dels diferencials d'inflació entre
estats membres sobre la competitivitat de les empreses al mercat interior
europeu. |
Material
de suport |
Gràfics:
salaris, costos laborals i productivitat.
|
|
1.
El gràfic compara els salaris, els costos laborals i la productivitat
dels estats de la UE-25.
- Quins
són els estats de la UE-15 amb un nivell de productivitat
més elevat? I els estats amb un nivell més baix?
Els
estats amb un nivell de productivitat relativa més elevat
són Luxemburg, seguit, amb diferència, d'Irlanda,
França i Itàlia. Per contra, els estats amb una
productivitat més baixa són Grècia, el Regne
Unit i Espanya.
- Quins
són els estats de la UE-15 amb salaris més elevats?
I els estats amb salaris més baixos?
Els estats de la UE-15 amb els salaris relatius
més elevats són el Regne Unit, Dinamarca, Alemanya
i Luxemburg. En l'altre extrem tenim Grècia i Espanya i,
en menor mesura, Itàlia i Irlanda.
- Compara
els salaris i la productivitat a la UE-15 amb els dels nous estats
membres de la UE-25
Tots els nous estats membres tenen una productivitat
i uns salaris inferiors als de tots els estats de la UE-15. La
productivitat dels nous estats membres respecte la mitjana de
la UE-15 va des del 35% de Letònia al 75% de Xipre. Els
salaris van des del 30% de Letònia, Lituània i Estònia,
fins al 70% de Xipre i Eslovènia.
- Quina
relació hi ha entre nivell de productivitat i nivell de
salaris?
El gràfic ens mostra que, de manera
general, aquells països amb salaris més elevats també
tenen unes taxes de productivitat superiors. Així doncs,
observem una relació positiva entre productivitat i salaris.
Aquesta relació reflecteix el fet que les millores de productivitat
permeten augmentar els salaris sense perjudicar la competitivitat
de les empreses.
2.
Els gràfics mostren l'evolució dels salaris nominals
i dels salaris reals dels anys 2000, 2001 i 2002 per als estats
membres. Fixa't en el cas d'Espanya i explica el comportament dels
salaris nominals i reals en aquests anys.
L'any 2000, a Espanya observem un augment dels salaris nominals
superior al 2% i una disminució dels salaris reals. El 2001,
els salaris nominals augmenten més d'un 3% i, el 2002, al
voltant d'un 4%. No obstant això, observem que els salaris
reals a Espanya augmenten d'una manera molt poc significativa. Les
dades mostren, per tant, que els augments dels salaris nominals
no s'han traduït en una millora del poder adquisitiu dels treballadors,
encara més, aquest ha disminuït.
3.
El gràfic recull l'evolució de les taxes d'inflació
per als anys 2000, 2001 i 2002. Relaciona l'evolució de les
taxes d'inflació amb l'evolució dels salaris nominals
i reals als estats de la UE-25. Fixa't especialment en el cas d'Espanya.
En
aquests tres anys la taxa d'inflació espanyola ha estat superior
a la mitjana de la UE-15 i creixent. L'any 2002 la taxa d'inflació
espanyola és superior a la de tots els estats de la UE-15
menys Irlanda i a la de molts dels nous estats membres. L'elevada
inflació espanyola és la causa principal de les diferències
en l'evolució dels salaris nominals i reals.
4.
L'evolució dels salaris va normalment lligada a l'evolució
de la inflació. En el context de la unió econòmica
i monetària, quines conseqüències té una
inflació persistentment superior a la mitjana comunitària
per a la competitivitat de les empreses?
Els
salaris generalment s'actualitzen cada any en funció de la
inflació. Per tant una taxa d'inflació superior a
la mitjana comunitària sovint comporta un augment dels salaris
nominals superior a la mitjana comunitària, que si no es
compensa amb un augment de la productivitat, suposa un deteriorament
de la competitivitat relativa de les empreses, que competeixen en
el mercat de la UE amb empreses d'altres estats amb taxes d'inflació
i, per tant, increments salarials menors.
5.
El gràfic mostra les diferències salarials entre homes
i dones a la UE-15.
Comenta les dades del gràfic i identifica els estats amb
les majors diferències salarials.
A
tots els estats de la UE-15 el salari mitjà de les dones
és inferior al dels homes. Hi ha tres estats on les diferències
són lleugerament superiors al 20%: Irlanda i el Regne Unit
(22%) i Àustria (21%). L'estat amb menors diferències
és Portugal (5%), seguit d'Itàlia (9%) i Bèlgica
(11%).
|
|
 |
|
Activitat
3: |
Canvi tecnològic, ocupació i atur |
Tipus
d'activitat |
Interpretació
i comentari de taules de dades i gràfics. |
Continguts
previs |
Població
activa i inactiva, població ocupada i aturada. Taxa d'activitat.
Taxa d'ocupació. Inversió en R+D. Costos laborals. Globalització
i deslocalització. |
Objectiu
de l'activitat |
Observar
la relació entre nivell d'estudis i ocupació. Determinar
el tipus de llocs de treball que es creen a la UE en relació
amb els processos de deslocalització de les empreses. Observar
les diferències entre la UE, el Japó i els EUA pel que
fa a inversió en R+D i el nombre de llicenciats i determinar-ne
les causes. |
Material
de suport |
Gràfics
i taules: canvi tecnològic, ocupació i atur.
|
|
1.
A la UE-25, el problema de l'atur no té la mateixa incidència
a tots els col·lectius amb diferents nivells d'estudis. A
partir dels gràfics respon les preguntes següents:
- Quins
són els col·lectius més afectats pel problema
de l'atur? I els menys afectats?
De
manera general, a la UE-25 els col·lectius amb un nivell
d'educació més baix són els que presenten
una taxa d'atur més elevada. Els col·lectius menys
afectats pel problema de l'atur són els que tenen un nivell
d'educació elevat.
- Això
és així en tots els estats de la UE-25?
Generalment sí, però hi ha
algunes excepcions. A Grècia i Portugal el col·lectiu
més afectat per l'atur és el d'educació mitjana.
A Luxemburg i Dinamarca el col·lectiu menys afectat per
l'atur és el d'educació mitjana.
- Quines
són les diferències més rellevants entre
els estats de la UE-15 i els nous estats membres de la UE-25 (AC-10)?
Les
diferències més rellevants s'observen en relació
amb els col·lectius amb un nivell d'educació baix.
Als AC-10, aquests col·lectius presenten una taxa d'atur
considerablement superior a la dels països de la UE-15. Destaca
Eslovàquia, amb una taxa d'atur del 46,1% per al col·lectiu
amb un nivell d'educació més baix, seguida de Polònia
i Letònia (28,1% i 24% respectivament). Pel que fa a les
taxes d'atur dels col·lectius amb un nivell d'educació
mitjà, aquestes són també lleugerament superiors
als AC-10, encara que les diferències són menors
i es troben concentrades en alguns països determinats. En
relació amb els col·lectius amb un nivell d'educació
superior, les taxes d'atur per als AC-10 i els estats de la UE-15
són molt similars.
2.
Les taxes d'ocupació també varien molt entre els col·lectius
amb diferents nivells d'estudis.
- Quins
són els col·lectius amb taxes d'ocupació
més elevades i més baixes a la UE-25?
A
la UE-25 el col·lectiu amb una taxa d'ocupació més
elevada és el que té estudis inferiors. En l'altre
extrem, el col·lectiu amb una taxa d'ocupació menor
és el que té un nivell de formació més
baix.
-
Això
és així en tots els estats de la UE-25?
Generalment sí, l'única
excepció és Portugal, on el col·lectiu
amb la taxa d'ocupació més baixa és el
que té un nivell d'educació mitjà.
-
Quines
són les diferències més rellevants entre
els estats de la UE-15 i els nous estats membres de la UE-25
(AC-10)?
Les diferències més rellevants
s'observen en el col·lectiu amb un nivell d'educació
baix, que als AC-10 té unes taxes d'ocupació molt
baixa. En aquest sentit destaca el cas d'Eslovàquia,
amb una taxa d'ocupació de només el 15,5%. Pel
que fa a les taxes d'ocupació del col·lectiu amb
un nivell d'educació mitjà, aquestes són
també inferiors als AC-10, però les diferències
són molt menors i es concentren en determinats països.
Finalment, per al col·lectiu amb un nivell d'educació
superior, les taxes d'ocupació són similars.
3.
A la UE-15, el problema de l'atur afecta més els col·lectius
amb nivells d'estudis més baixos. Aquests col·lectius
són també els que presenten la taxa d'ocupació
més baixa. Quina pot ser la causa d'això? Creus que
pot tenir alguna relació amb el procés de globalització?
A
la UE-15, la taxa d'atur dels col·lectius amb nivells d'estudis
més baixos és sensiblement superior a la dels altres
col·lectius. D'una banda això es pot explicar per
l'augment de la importància de les noves tecnologies en les
economies europees, que augmenta la demanda de treballadors més
qualificats. De l'altra, en el marc del procés de globalització,
les indústries més intensives en mà d'obra
poc qualificada, on el cost de la mà d'obra constitueix una
part important del cost final del producte, tendeixen a deslocalitzar-se
cap a països amb salaris molt inferiors als europeus. Darrerament,
a la premsa hem vist alguns exemples d'aquesta deslocalització
de plantes de multinacionals de la UE cap als països de l'Europa
central i oriental. Aquesta deslocalització ve, en part,
motivada pels baixos costos laborals en aquests països (als
nous estats membres de la UE-25, el cost laboral per hora treballada
representava, l'any 2000, únicament al voltant de l'11,5%
de la mitjana de la UE-15 i del 16% de la mitjana espanyola). En
el marc de la globalització, els treballadors poc qualificats
de la UE-15 han de competir amb els treballadors d'altres països
amb salaris molt inferiors. Les empreses de la UE-15 no poden competir
en costos amb les d'aquests països i s'han d'especialitzar
en sectors de més tecnologia i en productes de més
qualitat, per a la qual cosa és necessària mà
d'obra qualificada.
4. La UE s'ha fixat com objectiu ser el 2010 l'economia basada en
el coneixement més competitiva i dinàmica del món.
Per assolir aquest objectiu considera essencial augmentar la despesa
en R+D fins al 3% del PIB.
- Compara
les xifres d'inversió en R+D de la UE-15, els EUA i el
Japó.
L'objectiu
de la UE és, d'una banda, incrementar la despesa en R+D
de l'1,9% l'any 2000, al 3% del PIB de la UE el 2010 i, de l'altra,
incrementar la participació de les empreses en el finançament
de l'R+D del 56% al 75% en el mateix període. Els principals
competidors de la UE, ja estan invertint el 3% del seu PIB en
R+D o hi estan molt a prop. L'any 2002, Japó va invertir
el 2,98% del seu PIB en R+D, i els EUA el 2,8%. Al Japó
i als EUA la participació de les empreses en la despesa
d'R+D és també molt superior a la de la UE-15: el
72% i el 67% respectivament, enfront el 56% comunitari.
- Quins
estats de la UE-15 són més a prop de l'objectiu
del 3% fixat per la UE?
Els
estats de la UE-15 que més inverteixen en R+D són
Suècia (4,27% del seu PIB l'any 2002) i Finlàndia
(3,49%). Alemanya, tot i no arribar a l'objectiu del 3% fixat
per la UE, l'any 2002 hi va invertir un 2,49% del seu PIB.
5. Per assolir l'objectiu del 3% és essencial disposar de
mà d'obra qualificada. Un indicador del nivell de qualificació
de la població és el percentatge de llicenciats en
el total de la població ocupada. Compara les xifres del gràfic
per als països de la UE, els EUA i el Japó.
Als
EUA i al Japó hi ha un percentatge molt més elevat
de persones amb estudis universitaris que a la UE-15 (35, 30 i 22%
respectivament). Els estats de la UE-15 amb un major percentatge
de llicenciats universitaris són Finlàndia i Suècia.
6.
Per impulsar l'activitat d'R+D és essencial comptar amb llicenciats
en carreres de ciència i tecnologia. Compara les xifres del
gràfic dels països de la UE, els EUA i el Japó.
El
percentatge de nous llicenciats en estudis de ciència i tecnologia
sobre el total de població d'entre vint i vint-i-nou anys
a la UE-15 (10%) és superior al dels EUA (8%) i lleugerament
inferior al del Japó (11%). Els estats de la UE-15 amb un
percentatge significativament superior a la mitjana comunitària
i a les xifres pel Japó i els EUA són el Regne Unit,
França i Irlanda.
7.
Europa produeix un gran nombre de graduats universitaris, doctors
i estudiants de postgrau, però una gran quantitat d'ells
troba feina fora d'Europa. Els motius principals pels quals molts
científics i enginyers europeus opten per instal·lar-se
a l'estranger, especialment als EUA, estan relacionats amb la qualitat
de la seva feina, concretament amb un millor accés a les
tecnologies punta i amb unes perspectives laborals de futur millors.
- La
taula mostra xifres relatives al nombre de llicenciats a la UE-15,
la UE-25, els EUA i el Japó. Comenta-la.
El
2001, a la UE-15 i la UE-25, el nombre total de llicenciats independentment
del tipus d'estudi és superior al dels EUA i al del Japó.
La UE-15, presenta un percentatge superior de llicenciats en ciències,
en salut i alimentació i en ciències i tecnologia
que la UE-25, els EUA i el Japó. El Japó presenta
un percentatge superior en llicenciats en enginyeries; i la UE-25,
un percentatge superior en llicenciats en ciències socials
i humanitats. D'aquesta manera, els EUA tenen un percentatge de
llicenciats inferior a la UE-15 i la UE-25 en tots els tipus d'estudis
mencionats a la taula. Únicament observem percentatges
superiors al Japó en els àmbits de les ciències,
la salut i l'alimentació i les ciències socials
i les humanitats.
- Comenta
les dades del gràfic sobre el nombre d'investigadors per
1.000 ocupats.
El 2001, el Japó és el país
que presentava un nombre major d'investigadors per cada 1.000
ocupats (9,14 investigadors), seguit pels EUA (8,08) i la UE-15
(5,68). Als nous estats membres de la UE-25 aquesta xifra és
encara inferior (3,41).
- Compara
la despesa per investigador (que inclou els salaris dels investigadors
i la inversió en equipament i serveis per part de l'administració
pública, el sistema educatiu i les empreses) a la UE, els
EUA i el Japó.
La
despesa per investigador és major al Japó (212.000€
per investigador), seguit dels EUA (182.000€), la UE-15 (171.000€)
i en darrer lloc, la UE-25, (156.000€).
- A
partir de les dades del gràfic amb els ocupats en l'àmbit
de les ciències i la tecnologia als EUA segons el seu lloc
de procedència i de la informació dels gràfics
anteriors, explica com pot ser que els EUA, tot i tenint un menys
llicenciats en ciències i tecnologia que la UE tingui més
investigadors.
Als EUA, tal com reflecteixen els nivells
elevats d'inversió en R+D i de despesa per investigador,
sensiblement superiors als de la UE i a la de la majoria de països
del món, el marc i les condicions per realitzar recerca
són molt favorables i això fa que sigui un pol d'atracció
per als investigadors d'arreu del món. De fet, com mostra
el gràfic, l'any 1999 el 23% dels ocupats en l'àmbit
de les ciències i les tecnologies als EUA provenien d'altres
països (un 2% de la UE-15).
|
 |
|
|
Activitat
4: |
La flexibilització del mercat de treball |
Tipus
d'activitat |
Interpretació
i comentari de taules de dades i gràfics. |
Continguts
previs |
Flexibilitat
del mercat de treball: treball temporal i treball a temps parcial.
Costos salarials. |
Objectiu
de l'activitat |
Determinar
la importància de la contractació temporal i a temps
parcial a la UE-15. Reconèixer els avantatges i els costos
que aquest tipus de contractació suposa per a les empreses,
els treballadors i l'economia en general. |
Material
de suport |
Gràfics:
La flexibilització del mercat de treball.
|
|
1.
En les darreres dècades, a la UE-15 ha augmentat la flexibilitat
dels mercats laborals mitjançant un fort increment del treball
a temps parcial i del treball temporal. A partir de la informació
dels gràfics respon les preguntes següents:
- Compara
les xifres de treball a temps parcial dels estats membres de la
UE-15. A quins països està més estès?
A quins ho està menys?
Segons
les dades del 2002, els estats de la UE-15 on el treball a temps
parcial està més estès són els Països
Baixos (al voltant del 45%), el Regne Unit (25% aproximadament)
i Suècia, Àustria, Dinamarca i Bèlgica (20%);
a tots ells la taxa d'activitat és superior a la mitjana
comunitària i, especialment, la participació de
la dona al mercat laboral és molt elevada. Els estats on
l'ocupació a temps parcial representa un percentatge menor
al 10% són Grècia, Espanya i Itàlia.
- Els
treballadors a temps parcial a la UE-15 són majoritàriament
dones. Per què creus que això és així?
Les dades del gràfic mostren que
efectivament, el percentatge d'homes amb contractes a temps parcial
és molt inferior al de dones. Les dones que opten per aquest
tipus de contractes sovint ho fan per tenir cura dels fills i/o
de la casa. És interessant destacar que als estats on aquest
tipus de contractes no estan gaire estesos (Espanya, Grècia,
Itàlia i Portugal) es caracteritzen per una participació
de la dona al mercat laboral molt reduïda. Això fa
pensar que si en aquests països, les dones tinguessin l'oportunitat
de treballar amb contractes a temps parcial, la taxa d'ocupació
de les dones seria més elevada.
- Compara
les xifres de treball temporal dels estats de la UE-15. A quins
està més estès? A quins ho està menys?
L'estat
amb un percentatge més elevat de contractes temporals sobre
el total és, amb diferència, Espanya (més
d'un 30% de la població activa), seguit per Portugal (superior
al 20%). En l'altre extrem hi ha Luxemburg, Irlanda, el Regne
Unit o Àustria.
- A
la UE-15 aproximadament la meitat dels contractes temporals són
involuntaris, una petita part són voluntaris i la resta
són contractes en pràctica o en període de
proves. En funció d'aquestes característiques, quins
grups de països podem distingir a la UE-15?
El grup de països amb un percentatge
elevat de contractes temporals involuntaris comprèn Espanya,
Portugal, Finlàndia i Bèlgica i, en menor mesura,
Suècia i Dinamarca. A Irlanda, la majoria de contractes
temporals són voluntaris, i pel que fa als països
amb una gran part de contractes temporals en pràctiques,
Alemanya n'és el màxim representant. A Itàlia
trobem una proporció semblant de contractes temporals involuntaris
i de pràctiques, i al Regne Unit observem una proporció
similar de contractes temporals involuntaris i voluntaris.
2.
Espanya és, amb diferència, l'estat de la UE amb un
major percentatge de contractes temporals sobre el total. Aquest
tipus de contractes afecta especialment els joves.
- Quins
avantatges i quins costos suposen aquest tipus de contractes per
a les empreses?
Als
contractes temporals la data d'acabament queda fixada per condicions
objectives, com per exemple una data concreta o la realització
d'una tasca determinada. Per tant, quan el treballador ha realitzat
la tasca que necessitava l'empresa, el contracte finalitza sense
que aquesta hagi de pagar cap indemnització o de fer front
a cap cost. Aquest tipus de contractes són especialment
interessants per a les empreses que, en un moment determinat no
poden assumir amb la seva plantilla un augment molt puntual o
temporal de feina, o un projecte determinat amb una data d'acabament.
El cost principal és que els contractats temporals no coneixen
l'empresa i, en moltes ocasions, no tenen els coneixements específics
necessaris per desenvolupar la seva tasca eficientment. Un dels
problemes més importants de la majoria d'aquest tipus de
contractes és que, d'una banda, l'empresa té molt
pocs incentius per invertir en la formació dels treballadors
temporals i, de l'altra, el treballador no arriba a identificar-se
amb l'empresa i, en moltes ocasions, no té els incentius
que tindria un treballador en plantilla per realitzar la seva
tasca. Aquest tipus de problemes es posen especialment en evidència
quan les empreses ofereixen contractes temporals per realitzar
tasques no puntuals.
-
Quins
problemes suposen aquest tipus de contractes per als treballadors?
Per als treballadors, aquest tipus de
contractes no ofereixen garanties de continuïtat de la
feina i, per tant, és difícil que s'identifiquin
amb l'empresa. A més normalment tenen pitjors condicions
de treball que els treballadors fixos, tant en termes de formació
com altres possibles beneficis. El cost principal d'aquest tipus
de contractes, però, és la inestabilitat que comporten,
cosa que sovint suposa un obstacle important perquè els
treballadors accedeixin a crèdits per adquirir un habitatge,
o a vegades fins i tot per llogar-lo, o per prendre la decisió
de formar una família.
|
 |
|
|
Activitat
5: |
La despesa social a la UE-15 |
Tipus
d'activitat |
Interpretació
i comentari de taules de dades i gràfics. |
Continguts
previs |
Despesa
p ública. Protecció social. Tipus de protecció
social. Finançament dels sistemes de pensions: principi de
repartiment i principi de capitalització. |
Objectiu
de l'activitat |
Comparar
els nivells de despesa pública i de protecció social
en relació amb el PIB als diferents estats de la UE-15. Relacionar
els aspectes que afavoreixen o desfavoreixen el manteniment dels sistemes
de pensions actuals a la UE-15. Identificar els aspectes positius
i negatius de diferents mesures de política econòmica
per tal de garantir els sistemes de pensions a la UE-15. Argumentar
una opinió sobre aquestes mesures. |
Material
de suport |
Taules
i gràfics: la despesa social a la UE-15.
|
|
1.
A partir de les dades de les taules contesta les preguntes següents:
- Quins
són els estats que destinen un major percentatge del seu
PIB a la protecció social?
Els
estats de la UE-15 que inverteixen més en protecció
social són Dinamarca (24,2% del seu PIB), Suècia
(23,9%), Alemanya i Àustria (21,9% del seu PIB en ambdós
països). França i Finlàndia els segueixen,
encara amb una despesa en protecció social superior a la
mitjana de la UE-15, amb percentatges del 20,4% i el 20,6% respectivament.
- Quins
són els estats que destinen un menor percentatge del seu
PIB a la protecció social?
Els països que destinen una menor proporció
del PIB a la despesa pública són Irlanda, Portugal
i Espanya (amb el 9,7, el 13,4 i el 13,5% del PIB respectivament).
- Quina
és la partida de despesa pública més important
als estats de la UE-15? És la mateixa a tots els estats?
La
primera partida pressupostària a tots els estats de la
UE-15 és la despesa pública en protecció
social, que representa el 18,8% del PIB i el 40% de la despesa
pública al conjunt de la UE-15. No obstant això,
com s'ha vist a les dues preguntes anteriors, les diferències
entre els estats membres són considerables.
- Compara
els recursos que destinen els diversos estats membres a habitatge,
salut i educació.
D'aquestes tres partides de despesa pública,
la d'habitatge és aquella a la qual es destinen menys recursos,
en conjunt, només el 0,9% del PIB de la UE-15. Els estats
que hi destinen més recursos públics són
Bèlgica, Grècia i el Regne Unit (0,4% del seu PIB
en els tres casos) i en l'altre extrem trobem Irlanda (1,8%),
Alemanya i Espanya (1,1% en els dos casos). Pel que fa a l'educació,
a la UE-15 s'hi destina de mitjana una quantitat de recursos públics
equivalent al 5,1% del PIB. Els estats que hi destinen més
recursos públics són Dinamarca, Suècia i
Portugal (8,2%, 7,7% i 6,9% del PIB respectivament) i els que
menys són Grècia, Alemanya i Espanya (3,8%, 4,2%
i 4,3% respectivament). Finalment, pel que fa a la despesa en
salut, els estats que més recursos públics hi destinen
són França (7,9% del PIB), Portugal (,6,8%) i Bèlgica
i Suècia (6,6% del PIB en els dos casos). Els que destinen
menys recursos públics a la salut són Grècia
i els Països Baixos (4,1% del seu PIB).
2. En quines partides es distribueix la despesa social a la UE-15?
Quins és el pes de cada una d'elles en el total de la despesa
social?
D'entre
les diferents partides de la despesa social, la partida que té
més pes en el conjunt de la UE-15 és la destinada
a la gent gran i als supervivents (vídues i orfes), amb un
46,4% del total de prestacions. Aquesta partida és especialment
elevada a països com Itàlia i Grècia, amb un
elevat percentatge de població de més de seixanta
anys. La despesa en atenció sanitària i en subsidis
per malaltia és la segona partida social en importància,
amb més del 27% de les prestacions al conjunt de la UE-15.
La segueix la despesa destinada a la partida de família i
fills (8,2%), que presenta grans variacions entre els estats membres
(a Irlanda, Luxemburg i Dinamarca concentra al voltant del 13% de
les prestacions mentre que a Espanya, Itàlia i els Països
Baixos representa menys del 5% de la despesa social). La tercera
partida en importància són les prestacions per invalidesa
(8,1% al conjunt de la UE-15). A continuació trobem les prestacions
d'atur, amb el 6,4%. Les variacions entre estats pel que fa aquesta
partida no reflecteixen les diferències en les taxes d'atur,
atès que la durada, la cobertura, i la quantitat de les prestacions
d'atur difereixen considerablement entre estats. Finalment, les
prestacions en matèria d'habitatge i exclusió social
representen el 3,7% del total de les prestacions socials.
3.
El gràfic mostra les projeccions de la població de
la UE-15 per al període 2002-2050.
- Com
evolucionarà en les properes dècades el percentatge
de població de més de seixanta-cinc anys sobre la
població activa?
El percentatge de població de més de seixanta-cinc
anys sobre la població activa es preveu que seguirà
una tendència de creixement sostingut fins arribar, l'any
2045, a assolir valors de gairebé el 50%.
- Quines
implicacions creus que tindrà l'envelliment de la població
sobre la despesa en protecció social? Quina partida es
veurà especialment afectada?
El procés d'envelliment de la població tindrà
efectes importants sobre la despesa en protecció social.
Els efectes seran un fort augment de la despesa en protecció
social i, més concretament, de la partida adreçada
a la gent gran (vellesa i supervivents). La despesa en atenció
sanitària i en subsidis per malaltia també experimentarà
un increment important.
4.
Sovint s'argumenta que, degut a l'envelliment de la població,
el manteniment de les pensions de jubilació actuals, basades
en la seva majoria en un sistema de repartiment, posarà en
perill la sostenibilitat de les finances públiques, degut
al fort increment de la despesa social que això comportaria.
Argumenta com afecta cada un dels factors següents la despesa
pública en pensions:
-
Envelliment de la població.
L'envelliment
de la població és un fenomen causat per l'augment
de l'esperança de vida i per la disminució de les
taxes de natalitat. Comporta un augment de les persones que cobren
pensions en un moment donat del temps i una disminució
del nombre de persones que contribueixen a finançar les
pensions amb les seves cotitzacions.
- Augment
de la taxa d'ocupació.
L'augment
de la taxa d'ocupació implica que hi ha una major proporció
de població ocupada respecte a la població en edat
de treballar. Aquest factor contribueix d'una manera molt important
a garantir la sostenibilitat dels sistemes públics de pensions
ja que hi ha més persones que treballen i cotitzen i que,
en definitiva, contribueixen a pagar les pensions.
- Augment
de la productivitat.
L'augment
de la productivitat del treball, en tant que implica un increment
del valor afegit per persona ocupada, fa que sigui compatible
el manteniment de la quantia de les pensions amb un augment de
la proporció de pensionistes en relació amb la població
ocupada, amb l'estabilitat del percentatge de diners públics
destinats a pensions en percentatge del PIB, és a dir,
sense fer perillar la sostenibilitat del sistema de pensions.
- Augment
de l'esperança de vida
L'augment de l'esperança de vida suposa que les persones
cobren pensions durant un període més llarg de temps,
per tant, per mantenir les pensions és necessari destinar-hi
més diners.
- Increment
del nombre d'anys de cotització requerits per al cobrament
de la pensió màxima.
Si són necessaris més anys de treball per tal de
poder assolir una pensió màxima, les persones retardaran
l'edat de jubilació o no cobraran la pensió màxima,
en els dos casos la conseqüència seria una reducció
de la despesa pública en pensions.
- Augment
de la immigració.
L'augment de la immigració, si considerem
que aquesta està composta majoritàriament de població
que s'incorpora al mercat de treball, suposa un augment de les
persones que treballen i cotitzen i, per tant, una disminució
de la població de més de seixanta-cinc anys sobre
el total de la població ocupada i, per tant, té
un efecte favorable per a la sostenibilitat dels sistemes públics
de pensions.
5. A continuació s'exposen un conjunt de mesures que podrien
contribuir a solucionar el problema del futur de les pensions. Destaca
per a cada una de les mesures un aspecte positiu i un de negatiu.
- Augmentar
els impostos o les cotitzacions a la seguretat social.
Aspecte
positiu: redueix el risc que el manteniment de les pensions actuals
posi en perill la sostenibilitat de les finances públiques.
Tot i que disminueixi la taxa d'ocupació o s'acceleri el
procés d'envelliment de la població, les pensions
poden ser finançades mitjançant impostos o unes
cotitzacions més altes.
Aspecte
negatiu: suposa una càrrega impositiva suplementària
per als contribuents i les empreses que, si és molt elevada,
pot tenir conseqüències negatives sobre la creació
d'ocupació i sobre la creació, o fins i tot la continuïtat,
de moltes empreses.
- Retardar
l'edat de jubilació
Aspecte positiu: permet augmentar el període
de temps durant el qual les persones treballen i cotitzen i alhora
disminuir el període durant el qual cobren pensions, per
tant aquesta mesura contribuiria a garantir la sostenibilitat
de les finances públiques.
Aspecte negatiu: les persones han de treballar
durant més anys. Amb l'edat augmenten les dificultats per
adaptar-se als canvis derivats de la introducció de noves
tecnologies i, per a moltes feines, a partir d'una certa edat,
les condicions psíquiques i físiques dels treballadors
no són les més òptimes.
- Incrementar
el nombre d'anys de cotització requerits per al cobrament
de la pensió màxima
Aspecte
positiu: Amb aquesta mesura es redueix el nombre de persones que
cobren la pensió màxima, ja que és necessari
haver cotitzat durant un període més llarg de temps.
Per tant permet reduir la despesa pública en pensions.
Aspecte negatiu: A les persones grans que han treballat durant
un període llarg de temps però insuficient per cobrar
la pensió màxima no se'ls garanteix que puguin viure
de forma digna amb la seva pensió.
- Incentivar
el desenvolupament de fons privats de pensions, fet que permetria
reduir les pensions públiques sense disminuir el poder
adquisitiu dels pensionistes (les pensions privades complementarien
les públiques).
Aspecte positiu: aquesta mesura fa que sigui
compatible reduir la despesa pública en pensions i mantenir
el poder adquisitiu dels pensionistes, atès que una part
de les pensions es finança amb fons privats.
Aspecte negatiu: Els fons privats de pensions
que complementarien les pensions públiques poden estar
subjectes a les fluctuacions dels mercats financers, i d'aquesta
manera, es pot exposar el nivell de vida dels futurs pensionistes
a aquestes evolucions incertes.
- Passar
d'un sistema de pensions finançat sobre el principi de
repartiment (les cotitzacions actuals dels treballadors en actiu
serveixen per finançar les pensions de les persones jubilades
actualment) a un sistema basat en el principi de capitalització
(les cotitzacions de cada generació s'inverteixen per al
pagament de les seves pròpies pensions en el futur).
Aspecte positiu: el principal atractiu dels sistemes de capitalització
és que cada treballador inverteix les seves pròpies
cotitzacions en fons per tal de pagar la seva pensió en
un futur. Per tant, en cada moment del temps, les pensions que
es paguen són independents de la situació del mercat
laboral, en el sentit que les pensions ja no depenen de les contribucions
dels treballadors i les empreses. Amb un sistema de capitalització,
l'envelliment de la població deixaria de ser una amenaça
per a la sostenibilitat de les pensions.
Aspecte negatiu: el principal problema,
especialment si s'opta per un sistema de capitalització
basat en fons privats, és que exposa el nivell de vida
dels futurs pensionistes als riscos dels mercats financers. A
més, des del punt de vista de la solidaritat intergeneracional,
es podria defensar que els sistemes públics de repartiment
són més justos, atès que permeten fer les
transferències de forma més segura i amb una major
equitat social: en cada moment del temps es produeix una transferència
de la producció des de la població activa cap als
pensionistes amb criteris equitatius que haurien de garantir que
els pensionistes poguessin tenir una vida digna.
- Quina
de les mesures et sembla la més apropiada? Argumenta-ho.
- Quina
de les mesures et sembla més contraproduent? Argumenta-ho.
|
 |
|
|
Activitat
6: |
Les polítiques d'ocupació a la UE-15 |
Tipus
d'activitat |
Interpretació
i comentari de taules de dades i gràfics. Consulta a Internet. |
Continguts
previs |
Polítiques
de foment de l'ocupació: polítiques actives i passives. |
Objectiu
de l'activitat |
Cercar
informació sobre les actuacions de la UE en l'àmbit
del foment de l'ocupació, tot diferenciant entre polítiques
actives i passives. Relacionar la despesa en aquestes polítiques
amb les taxes d'atur dels estats membres. |
Material
de suport |
Gràfics
adjunts i web del Patronat Català Pro Europa.
|
|
1.
Busca informació (per exemple, al web
http://www.infoeuropa.org/catala/Abc/)
sobre les actuacions de la UE per combatre l'atur. Quines són
les seves principals actuacions?
L'actual
estratègia en matèria de política d'ocupació
a la Unió Europea va encaminada a la disminució de
la taxa d'atur dels estats membres mitjançant la lluita contra
la discriminació i la inserció al món laboral
dels grups més susceptibles d'exclusió. Per poder
donar resposta a aquest problema, el Consell Europeu de Luxemburg
(desembre de 1997) va proposar quatre línies directrius com
a principals actuacions d'una Estratègia Europea per a l'Ocupació:
-
Millorar la inserció professional, concretament combatre
la desocupació juvenil i prevenir la desocupació
de llarga durada mitjançant l'aplicació de mesures
actives que facilitin la reinserció laboral; el foment
de la cooperació entre els interlocutors socials en matèria
de formació; i la millora dels sistemes educatius adaptant-los
a les transformacions tecnològiques i econòmiques
del mercat de treball.
- Fomentar
l'esperit d'empresa, mitjançant mesures que facilitin la
creació i la gestió d'empreses; que permetin aprofitar
totes les fonts potencials de noves ocupacions, especialment en
el sector de serveis; i que disminueixin la càrrega fiscal
sobre el treball.
- Millorar
l'adaptabilitat dels treballadors i les empreses a les condicions
canviants, mitjançant mesures que contribueixin a la modernització
de l'organització del treball i a una major formació
dels treballadors.
- Fomentar
la igualtat d'oportunitats, concretament combatre la discriminació
laboral entre sexes; conciliar la vida laboral amb la familiar;
facilitar la reincorporació al treball després d'un
període d'absència; i afavorir la inserció
de persones amb minusvalies al mercat laboral.
L'actuació
comunitària en l'àmbit laboral consisteix en la coordinació
de l'actuació dels estats membres. Per aquest motiu, la Comissió
demana als estats que adoptin aquestes línies directrius
en les seves polítiques ocupacionals sobre la base de Plans
Nacionals d'Ocupació i especifiquin quines actuacions duran
a terme per donar compliment a cada línia. Per la seva banda,
la Comissió fa la valoració pertinent i les recomanacions
necessàries en relació amb les mesures adoptades pels
estats.
2. Els estats desenvolupen dos tipus de polítiques
de mercat de treball: a) les polítiques passives, que tenen
com a objectiu mantenir i donar suport a les rendes personals en
cas de pèrdua del lloc de treball o de jubilació anticipada;
b) les polítiques actives, que estan adreçades a augmentar
la taxa d'ocupació, que inclouen mesures com la formació
professional, el repartiment del treball, la inserció professional
de persones amb discapacitats, la creació directa de llocs
de treball o d'incentius per treballar, entre d'altres. A partir
de la informació dels gràfics respon les preguntes
següents:
- Quins
són els estats de la UE-15 que més inverteixen en
polítiques d'ocupació en relació amb el seu
PIB? I els que menys hi inverteixen?
Dinamarca,
Bèlgica i Suècia són els estats que dediquen
un major percentatge del seu PIB a les polítiques d'ocupació
(4%, 3,2% i 2,9% respectivament). Els estats que hi dediquen un
menor percentatge del seu PIB Luxemburg, el Regne Unit, i Grècia
(0,5%, 0,6% i 0,7% respectivament).
-
Compara
el que gasten els estats en polítiques d'ocupació
amb les seves taxes d'atur.
Els tres països que més gasten
en polítiques d'ocupació, Dinamarca, Bèlgica
i Suècia, tenen una taxa d'atur sensiblement inferior
a la mitjana comunitària (4,4%, 6,8% i 5,4% respectivament).
Els tres països que menys gasten en polítiques d'ocupació,
Luxemburg, el Regne Unit i Grècia, tenen unes taxes d'atur
bastant diferents (2,6%, 5,3% i 9,9%). Espanya, amb la major
taxa d'atur de la UE-15 destina a polítiques d'ocupació
al voltant del 2% del seu PIB i se situa una mica per sota de
la mitjana de la UE-15.
- Quin
pes tenen les polítiques actives i les polítiques
passives en el total de les polítiques d'ocupació?
Al conjunt de la UE-15, les polítiques
actives del mercat de treball concentren al voltant del 35% de
la despesa en polítiques de mercat de treball, mentre que
les despeses passives concentren aproximadament el 65%.
- Hi
ha alguna relació entre els països que més
gasten en polítiques actives i les seves taxes d'atur?
Els països que gasten més en
polítiques actives són Dinamarca, Suècia
i Bèlgica, tots amb unes taxes d'atur sensiblement inferiors
a la mitjana de la UE-15.
- La
UE considera que per solucionar el problema de l'atur és
essencial augmentar la taxa d'ocupació. El seu objectiu
és que la taxa d'ocupació assoleixi el 70% l'any
2010. Quins estats han assolit l'objectiu del 70%? Aquests estats
són els que més inverteixen en polítiques
actives d'ocupació?
Els estats amb una taxa d'ocupació
superior al 70% són el Regne Unit (71,5%), Suècia
(74%), els Països Baixos (74,5%) i Dinamarca (76,4%). Finlàndia,
amb un 69,1% està molt a prop d'assolir l'objectiu.
Dinamarca i Suècia són els
estats de la UE-15 que més inverteixen en polítiques
actives d'ocupació, mentre que els Països Baixos i
Finlàndia també inverteixen una part relativament
important del seu PIB en polítiques actives (el 0,92% i
el 0,74% respectivament). El Regne Unit en canvi, amb un model
de mercat laboral més similar al dels EUA que al dels altres
estats de la UE-15, és l'estat que menys inverteix en polítiques
actives d'ocupació (el 0,089% del seu PIB).
- Hi
ha alguna relació entre els països que més
gasten en polítiques passives i les seves taxes d'atur?
Dinamarca, el país de la UE-15 que
més gasta en polítiques passives, presenta una taxa
d'atur del 4,4%, i per tant, clarament inferior a la mitjana comunitària
(7,8%). En segon lloc, Bèlgica té una taxa d'atur
del 6,8%, i per tant, relativament baixa respecte a la resta d'estats
de la UE-15. Pel que fa a Finlàndia, tercer país
en relació a la seva despesa en polítiques passives,
té una taxa d'atur del 9,3 i ocupa la quarta posició
quant a país amb la taxa d'atur més elevada d'entre
els estats de la UE-15. Així doncs no s'observa una relació
clara entre la despesa en polítiques passives i les taxes
d'atur.
- Quina
creus que és l'explicació que estats amb taxes d'atur
relativament baixes destinin un percentatge del PIB relativament
elevat a subsidis d'atur i, en canvi, estats amb taxes d'atur
molt superiors a la mitjana hi destinin menys diners.
La quantia dels subsidis d'atur i, per tant,
de la despesa en polítiques d'ocupació passives
depèn, d'una banda, del nombre de persones que estiguin
a l'atur i tinguin dret a cobrar-ne la prestació i, de
l'altra, de la quantia del subsidi. Els països amb taxes
d'atur relativament baixes que destinen una gran quantitat de
recursos a subsidis d'atur molt probablement paguen subsidis més
generosos i/o durant més temps als aturats. En canvi, països
amb taxes d'atur elevades que destinen pocs recursos als subsidis
d'atur molt probablement paguen subsidis més minsos i/o
únicament als aturats que reuneixin un conjunt de condicions
més restrictives.
|
 |
|