Les llengües artificials:
Ens inventem una llengua!

GUIA DIDÀCTICA PER AL DOCENT

 

WEBQUEST

Les llengües artificials: Ens inventem una llengua! és una webquest pensada per consolidar en els alumnes el coneixement que tenen sobre la gramàtica de la llengua, fer-los conscients i explícits per tal que s'adonin que saben més del que creuen.

Està pensada per facilitar un primer contacte al món de les llengües artificials i aprendre que les llengües són quelcom més que un vocabulari i una pronúncia determinada. Les llengües s'estructuren i organitzen a partir d'un entramat gramatical que les configura.

Inventar una llengua és un procés llarg i complex que demana d'uns coneixements i habilitats que superen els coneixements de què disposen els alumnes. Amb tot, la voluntat no és enfrontar-se a la creació d'una llengua des d'un vessant professional. Tot al contrari, partint d'un enfocament lúdic pretén demostrar als alumnes que disposen d'uns coneixements implícits sobre la gramàtica que poden explicitar en el moment que la llengua esdevé objecte d'anàlisi i reflexió.

   
NIVELL
4t d'ESO
   
ÀREA
Llengua catalana i literatura (2n o 3r trimestre)
   
REALITZACIÓ
El més recomanable és fer aquesta webquest durant el tercer trimestre del curs. Així donem temps als alumnes per tal que hagin treballat i assolit el gruix de continguts de llengua del curs.
   
COMPETÈNCIES BÀSIQUES

En el treball d'aquesta webquest, els alumnes desenvoluparan les següents competències:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual: per la capacitat de saber comunicar oralment i per escrit, utilitzant diferents suports i tipus de text fent explícits els coneixements de les funcions del llenguatge, el lèxic i la gramàtica funcional.
  • Tractament de la informació i competència digital: per la capacitat de gestionar la informació (cerca, selecció i processament) i l'ús de tècniques i estratègies diverses segons la font i el suport que s'utilitzi.
  • Competència d'aprendre a aprendre: per la capacitat de conduir el propi aprenentatge i ésser capaç de continuar aprenent de manera conscient i amb la gestió i control de les pròpies capacitats.
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal: per la capacitat de responsabilitat, perseverança, coneixement de si mateix, autoestima, creativitat i autocrítica a l'hora de fer el projecte.
OBJECTIUS
  • Conèixer les característiques principals de les llengües artificials a fi de reflexionar sobre la seva naturalesa i ús.
  • Aprendre a ser conscients dels coneixements lingüístics implícits que tenim sobre la llengua per tal de fer-los servir en l'aprenentatge de la llengua o en l'anàlisi i reflexió sobre el codi.
  • Ser capaç de crear una llengua a partir dels coneixements de què disposem de la llengua pròpia.
  • Adoptar una actitud adequada, participativa, oberta, respectuosa i amb un cert nivell d'autonomia.
  • Aplicar de manera reflexiva els coneixements sobre el funcionament de la llengua i les normes d'ús lingüístic per comprendre i produir missatges orals i escrits amb adequació, coherència, cohesió i correcció.
CONTINGUTS

Les llengües artificials
Fonètica i ortografia
Morfologia
Lèxic
Sintaxi

TEMPORITZACIÓ

Dividirem la feina en 10 sessions de treball d'una hora cadascuna. Es recomana distribuir les sessions de la següent manera:

1a sessió: Presentació de la webquest (objecte d'estudi i tasca a realitzar). Lectura atenta de les parts i continguts de la webquest. Es comparteixen els criteris d'avaluació.
2a sessió: Formació de grups i distribució de rols. Distribució del temps i feines, organització de les tasques a fer, elaboració d'una planificació de treball...
3a sessió: Fase 1 del procés.
4a sessió: Fase 2 del procés.
5a, 6a i 7a sessió: Fase 3 del procés.
8a i 9a sessió: Fase 4 del procés.
10a sessió: Lliurament dels treballs, breu presentació (petxa kutxa) davant dels companys de la llengua inventada, valoració general amb tot el grup classe del que ha suposat el treball amb aquesta webquest.

ORGANITZACIÓ
Les diferents tasques que formen part d'aquesta webquest demana de moments de treball en grup i d'altres en què la feina serà individual segons el rol que s'hagi assignat.
MATERIALS I RECURSOS

Un ordinador o tauleta per cada grup de treball.
Aula equipada amb un projector.

ESPAIS
Aula ordinària i treball personal (o en grup) fora de l'aula.
CRITERIS D'AVALUACIÓ

L'avaluació d'aquesta webquest es fa a partir d'una rúbrica d'avaluació per al professor i d'una pauta d'autoavalució i coavaluació per als alumnes per valorar el treball en grup i el treball individual.

L'autoavaluació ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la seva feina i la implicació amb els altres membres.

La coavaluació ha de servir per tal que cada membre del grup valori la feina dels altres companys del grup.

L'avaluació del docent ha de tenir en compte els següents criteris:

  • El treball en grup (actitud i responsabilitat, organització i gestió del temps i col·laboració i treball en equip).
  • L'elaboració del projecte.
  • L'exposició oral.

La nota final és el resultat del càlcul següent: autoavaluació un 30%, coavaluació un 20% i avaluació un 50%.

OBSERVACIONS

A TENIR EN COMPTE

A TENIR EN COMPTE...

  • El professor serà l'encarregat de guiar el grup d'alumnes i indicarà les pautes a seguir als grups de treball.
  • L'acompanyament i guiatge del docent és cabdal en aquesta webquest. Cal tenir en compte que els alumnes no són "experts lingüistes" i no es pretén que ho arribin a ser. És important, doncs, que el docent estimuli converses amb els alumnes per tal que aquests vagin fent explícits els coneixements de gramàtica que ja tenen adquirits i això els serveixi per poder construir una llengua senzilla.
  • Tot i que a les activitats hi ha els enllaços necessaris per dur-les a terme, es valorarà positivament que l'alumnat aporti també altres fonts d'informació.
  • La presentació d'apartats importants de la WebQuest, com ara la introducció o el producte final, es durà a terme oralment davant de tota la classe i els comentaris dels companys podem ajudar a arrodonir la nota.
CONTACTE
Per a qualsevol dubte, suggeriment o comentari, adreceu-vos a: agimeno5@xtec.cat
text