senyals quadrats
Definicions i conceptes fonamentals
uns i zeros

Definicions i conceptes fonamentals

L'electricitat és una font d'energia que permet fer funcionar un gran nombre d'aparells. Es basa en l'existència d'unes càrregues elèctriques positives i negatives que interactuen entre ells degut a unes forces d'atracció i repulsió. Si aquestes càrregues es desplacen en l'espai es crea l'anomenat corrent elèctric. Això normalment ocòrre en uns materials anomenats conductors. Doncs bé, l'electrònica és la part que estudia el moviment d'aquestes càrregues en uns medis materials que no són gens afavoridors d'aquests moviments.En els seus inicis l'electrònica treballava amb el buit, que no és precissament un conductor. En l'actualitat l'electrònica es basa en els materials semiconductors. Aquests materials, d'entrada, no permeten el lliure moviment de les càrregues, però sota determinades condicions (temperatura, potencial, il·luminació, etc.) es tornen conductors. Aquest comportament és el que permet de construir els components semiconductors que són el cor dels aparells electrònics.

Es parla de que l'electrònica es divideix en dues grans vertents: l'analògica i la digital. L'electrònica analògica és aquella en la qual les magnituds elèctriques que intervenen poden prendre qualsevol valor entre dos límits. En canvi, l'electrònica digital basa el seu funcionament en un número finit de valors que poden prendre les magnituds entre dos límits. Això que pot semblar una limitació de l'electrònica digital, en realitat es converteix en un avantatge degut a la simplificació que suposa en els circuits, i a que es poden prendre un conjunt de valors prou ampli per tal que els valors no representats siguin inapreciables.

Aquest conjunt d'estats o valors possibles s'ordenen per treballar còmodament amb ells. Ara bé, el sistema de numeració no és el decimal comunment usat per les persones. Els circuits digitals utilitzen el sistema binari per la seva simplicitat. Només han de distingir entre dos valors elèctrics possibles, no entre una desena de valors. Això fa que els components puguin ser d'una menor qualitat, però per contra obliga a utilitzar-ne en major nombre.

A nivell elèctric, el símbol binari 1 s'anomena estat alt o cert doncs suposa la presència de tensió o corrent. Si treballem amb tecnologia TTL aquest valor està al voltant dels 5V. Per contra el símbol binari 0 s'anomena estat baix o fals i suposa l'absència de tensió o corrent. El nivell TTL baix es situa en aproximadament 0V. Aquests nivell poden mesurar-se fàcilment en la pràctica amb un polímetre.

Vejam com un mateix nombre decimal es pot convertir en el seu equivalent en binari i a la inversa. Amb l'exemple també es pot veure la necessitat d'un major nombre de xifres binàries que de decimals per a representar el mateix valor.

Conversió d'un nombre decimal en el seu equivalent binari usant el mètode de les divisions successives.

Conversió d'un nombre binari en el seu equivalent decimal usant el mètode del teorema fonamental de la numeració.

índex principal

conceptes teòrics