uns i zeros
senyals quadrats

Circuits Combinacionals

Portes lògiques

Són els components bàsics de qualsevol circuit digital. Normalment vàries d'aquestes portes es troben encapsulades dins un mateix "envoltori" o circuit integrat. La resta de circuits lògics i seqüencials estàn composats per la interconnexió de moltes d'aquestes portes. A sota tenim resumides en una taula les principals i més utilitzades.
TAULA VERITAT
COMPORTAMENT
no NOT Si l'entrada és a nivell alt, la sortida és a nivell baix . Si l'entrada és a nivell baix, la sortida serà a nivell alt.
i AND Si totes les entrades són a nivell alt, la sortida també. La sortida serà a nivell baix quan hi hagi alguna entrada a nivell alt.
o OR Si una o més entrades són a nivell alt, la sortida serà a nivell alt. La sortida serà a nivell baix només quan totes les entrades siguin a nivell baix.
i negada NAND Si totes les entrades són a nivell alt, la sortida serà a nivell baix. La sortida serà a nivell alt quan hi hagi alguna entrada a nivell baix.
o negada NOR Si una o més entrades són a nivell alt, la sortida serà a nivell baix. La sortida serà a nivell alt només quan totes les entrades siguin a nivell baix.
o exclusiva XOR Si un nombre parell d'entrades està a nivell alt, la sortida serà a nivell baix.
o exclusiva negada XNOR Si un nombre senar d'entrades està a nivell alt, la sortida serà a nivell baix.

Multiplexors i desmultiplexors

Són circuits construits a base de portes lògiques per tal de realitzar funcions utilitzades molt sovint. A sota tenim resumits en una taula els símbols i funcionament dels més simples.
multiplexor multiplexer (MUX)

D0 a D7 (dades)

A,B i C (selecció)

G (activació)

Y (sortida)

W (sortida invertida)

Les entrades de selecció permeten escollir quina de les entrades serà connectada a la sortida.
desmultiplexor demultiplexer (DEMUX)

A, B i C (dades)

G (activació invertida)

0 a 7 (sortides invertides) Les entrades de selecció permeten escollir quina a quina de les sortides serà connectada l'entrada.

Codificadors i descodificadors

Són circuits construits també a base de portes lògiques per tal de realitzar funcions utilitzades molt sovint. A sota tenim resumits en una taula els símbols i funcionament dels més bàsics.
codificador ENCODER

0 a 7 (dades)

E0 EI (activació)

A0 a A2 En funció de quina de les entrades sigui activa, totes les sortides prendran un valor binari (codi).
descodificador DECODER

A, B i C (dades)

G1 i G2 (activació)

Y0 a Y7 (invertides) Segons els valors de totes les entrades (codi), una sola sortida serà activada.

Circuits aritmètics

Són uns altres circuits construits a base de portes lògiques per tal de realitzar operacions aritmètiques amb nombres binaris. A sota tenim resumits en una taula els símbols i funcionament dels principals.

semisumador HALF ADDER

A i B (dades)

sigma (suma)

Co (arrossegament)

La sortida és la suma binària de les dues entrades. A més hi ha la sortida d'arrossegament.
sumador FULL ADDER

A i B (dades)

Ci (arrossegament)

sigma (suma)

Co (arrossegament)

La sortida és la suma binària de les dues entrades tenint en compte l'arrossegament anterior. A més hi ha la sortida d'arrossegament.
comparador COMPARATOR

A0 a A3 i B0 a B3 (dades)

A=B, A>B i A<B (del comparador anterior)

A=B, A>B i A<B S'activa una de les tres sortides segons el resultat de comparar les "paraules"binàries presents a les entrades A i B.

índex principal

conceptes teòrics