Neoclásico :
Introducción
Des de la meitat del segle començen a produïr-se grans canvis
socials: la burgesia intentarà influïr en el govern absolut perquè es facin reformes
socials i econòmiques: les noves activitats industrials i comercials les demanen, per
millor desenvolupar-se. El Despotisme il·lustrat va voler conjugar la realitat de la
Monarquia Absoluta amb la Il·lustració: reformar la societat sense tocar el sistema
polític, millorant diferents aspectes de la realitat social; però, des de 1780,
lAbsolutisme es nega al canvi i preten mantenir-se, desesperadament, sense fer res;
això farà que, a França, siniciï un moviment que demanant reformes acabarà en
revolució. Aquesta sensibilitat té un art, que és el Neoclassicisme. Algunes
manifestacions del Neoclàssic tindran un periode molt determinat i breu: la pintura es
separarà clarament del Rococó cap el 1780 i sestendrà fins els anys de 1830, com
lEscultura; en canvi en lArquitectura el Neoclàssic durarà fins a primers
del XX però es seguiran aixecant edificis daire classicista
a molts llocs fins els anys de 1950.
Lextensió
en el temps del Neoclassicisme en Arquitectura. A diferència de la Pintura o
lEscultura, que aniran evolucionant, lArquitectura Neoclàssica tindrà un
gran floriment fins el començament del segle XX, des de 1840, coexistint amb
daltres estils. |

HALLET (sin fecha): Capitolio, Washington. En: HISTORIA
DEL ARTE (1979), Barcelona, Salvat, Vol. 9, 128. |

HAMILTON (1790): Portada del Catálogo de
Antigüedades..., grabado, En: JONES (1987), El Siglo XVIII, 43.

ADAMS (sin fecha): Biblioteca, Kenwood House, Londres. En: JONES (1987), El
Siglo XVIII, 43.
Es planteja com un rebuig al Rococó, tan en els assumptes com en la
plàstica.
El Rococó era festiu, ara el Neoclàssic serà sever, contingut,
racional, plantejant-se les obres sempre dins de lordre i la claredat Això farà
que sovint trobem lestil fred, artificiós i teatral.
És lArt de la Il·lustració, que vol educar, fent arribar sempre
un argument moral al poble. Les obres no es fan per tenir-les a casa, com el Rococó, sino
posades a llocs públics; és un art cívic.
En pintura i escultura es dona molt démfasi als temes històrics,
que es plantegen com un ensenyament pel present, recollint la idea antiga de que la
História és mestra de la Vida. |
En una época en que saferma
lEstat modern, el Neoclàssic apareix com aquell que pot expressar millor la seva
solidesa i estabilitat; a més shan de construïr edificis per
contenir les noves institucions, com parlaments, ministeris o museus. Així hi ha una
identificació entre Neoclàssic i arquitectura dEstat que arriba fins ben entrat el
segle XX, especialment als països socialistes.
Els artistes sempre han estudiat el que feien els grans mestres del passat però
aquesta dependència es converteix en un interès científic, arqueològic, amb el
Neoclassicisme.
Sexcaven les ciutats romanes de Pompeia i Herculà, prop de Nàpols,
sexposen els objectes trobats i sen fan gravats per difondre-ls: així
senten que trobem sales pompeianes als palaus de tota Europa.
Els
artistes segueixen anant a Roma per estudiar i allà coincidiran els artistes més
coneguts, com Canova, Thorvaldsen, o David, amb els filòsofs de lArt que tindran
més renom, com Winckelmann.
Pompeia i Herculà
Al
segle XVIII es van excavar les ciutats de Pompeia i Herculà, cobertes per lerupció
del Vesubi lany 79; van apareixer pintures murals, elements de mobiliari, estàtues,
gerres
Molts
anaven a visitar els nous llocs i es van fer gravats daquests objectes, difonent un
art que era, alhora, antic, de lépoca romana, i nou, perquè era desconegut.
Havia
nascut una nova ciència, lArqueologia, que estudia el passat basant-se en els
indicis no escrits (eines, gerres, restes de construccions, ossos
).
El nom
de lestil defineix la intenció de tornar a lArt que es feia abans, en
lépoca clàssica, però duna manera diferent al Renaixement.
Ara es
tracta de seguir lestil antic científicament: aquest és un tret que es dona per
primera vegada amb el Neoclàssic però que continuarà durant bona part del XIX, doncs
lArt no vol ser original; primer simitarà el gòtic (neogòtic) i, desprès,
daltres estils, plantejant-se com un revival.
El
món clàssic no és solament el romà, com als segles XV i XVI, sino tambè el grec,
perquè al XVIII començen els viatges a Grècia i es porten escultures dallà per
les col·leccions dels diferents països, on els artistes les estudiaran. |
La Teoria de
lArt Sempre sha escrit sobre lArt però, amb el
Neoclàssic, apareix el professional de la Història de lArt que, ja al XIX ,
començarà a ensenyar-se a les Universitats.
Al
Barroc shavia establert la categoria de lArt segons els assumptes presentats
(el més important, la pintura històrica, el que menys, el mengar); ara hi ha un canvi,
insistint-se més en les propietats visuals de les obres que en lassumpte. Aquesta
idea és original i molt moderna i és la que nosaltres avui fem servir per valorar les
obres.
Winckelmann
publica al 1764 la seva História de lArt Antic, a un moment al que es busca la
inspiració en lArt Clàssic. Considera que cada época fa el seu Art seguint una
mateixa evolució; així divideix lArt Grec, que considera molt millor que el Romà,
en quatre períodes i reprodueix aquest patró
pel Renaixement:
|
Art grec |
Renaixement |
antic |
fins arribar a Fidies |
fins a Rafael |
sublim |
lépoca de Pericles |
amb Rafael i Miquel Àngel |
bell |
de Praxitel·les fins a Lisip |
amb Correggio i Reni |
dimitació |
fins a la mort de lArt |
amb Carraccci |
Winckelmann creu que el pintor i
lescultor han dimitar la realitat però tambè tenir present les millors obres
de la História, perquè li serveixin de model, establint una llista, que encara avui
usem, i que són les clàssiques.
Per
Winckelmann el món és ple de defectes però això es pot superar pel coneixement de la
Bellesa (lEstètica) i una vida
de virtuts (la Moral). Les obres de Canova i de David sinspiren en lArt Antic,
en un passat pur i heròic, que ens fa prendre consciència de la nostra misèria i diu:
Els conceptes de totalitat i perfecció de la cultura antiga, aclariran i faran ben
palpable la manca dunitat de la nostra natura. Considera que la millor qualitat és
la noble simplicitat i calma grandesa, tan en lactitud com en lexpressió;
prefereix que les obres sigui inexpressives perquè siguin belles:Lexpressió canvia
els trets duna cara i la posició dun cos, i per tant altera aquelles formes
que donen la Bellesa; aquesta idea és molt antibarroca on el gest ajudava a explicar el
sentit dun assumpte. |
Kant (1724-1804) i la Bellesa. 
GAINSBOROUGH (1785): La Sra. Siddons,
óleo sobre tela, 126 X 98 cm. Londres, National Gallery. En: JONES (1987), El Siglo
XVIII, 63.
|
.
REYNOLDS (1784): La Sra. Siddons,
óleo sobre tela, 236 X 149 cm. San Marino, California, Biblioteca de Arte Huntington. En:
JONES (1987), El Siglo XVIII, 62 |
Els dos pintors,
que pinten a l'oli, són grans retratistes
que saben representar els personatges de lalta societat anglesa amb realisme i
elegància, amb un gran sentit de la distinció social, com si els seus models fóssin els
millors exemplars de lésser humà. Reynolds sap captar admirablement la nostra pell
tan delicada i tambè el caràcter dels models. Gainsborough
tambè va fer retrats com aquests però va saber posar els seus personatges dins dun
paisatge; aquí els Hallett, que shan casat fa poc, surten a pasejar per les seves
terres; així els veiem a ells i la seva riquesa, perquè Andrews és un gentleman
farmer, un home distingit que viu del camp. Són dos pintors que saben captar el
caràcter del model i la pertinença al grup social privilegiat. |
És el filòsof
més important del segle XVIII. Tracta de la Filosofia de lArt; a la seva Crítica
del Judici diu que, de contemplar la sortida del Sol, o una obra dArt, en resulta
una certa harmonia o plaer, que és la Bellesa; no es troba dins de lobjecte sino
que resulta duna relació entre la nostra ment i la cosa que percebim. Kant diu que
aquesta Bellesa és desinteressada (no vol res de nosaltres), no serveix per a res, és
imparcial i, així, hem de ser imparcials per experimentar la Bellesa.
Reynolds,
pintor italià, va escriure (1783) sobre la bellesa ideal, dient: Lobjectiu de
lArt és la Bellesa; als artistes ens correspon descubrir-la i expressar-la; és una
idea que nomès està a la ment: ni lull lha vista ni la mà del creador
lha expressat; ell sempre sesforça en manifestar-la a les seves obres però
morirà sense aconsseguir-ho; malgrat això, lartista eleva els pensaments i
lhoritzó de lespectador. (Citat a
JONES:El Siglo XVIII, Barcelona, p.61).
Lany
següent va pintar una famosa actriu, la Sra. Siddons com a Musa de la Tragèdia, com un
símbol del Teatre i no una persona. Al 1785, un altre pintor, Gainsborough, tambè la va
retratar, com una dona real, elegant però amb un bon nas. |
|