PROGRAMES DE DIVERSIFICACIÓ CURRICULAR
PROGRAMES DE DIVERSIFICACIÓ CURRICULAR
|
1.
Normativa centres educatius. Instruccions per al curs
2008-2009
En l’organització del
currículum d’ESO seran d’aplicació el Decret
143/2007, de 26 de juny, pel qual
s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària
obligatòria (DOGC núm. 4915, 29.6.2007) i l’Ordre
EDU/295/2008, de 13 de juny, per la qual
es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés
d’avaluació a l’educació secundària obligatòria. |
1.1 Programes de diversificació curricular
1. Finalitats
Els programes de diversificació curricular tenen
com a finalitat afavorir que l’alumnat que ho requereixi pugui assolir els
objectius i les competències bàsiques de l’etapa i obtenir el títol de
graduat en educació secundària obligatòria, mitjançant una organització de
continguts i matèries del currículum diferent a l’establerta amb caràcter general
i una metodologia específica i personalitzada.
La participació en les activitats previstes en
aquests programes s’ha de presentar als alumnes com una oportunitat per
millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques i, per
tant, s’ha de requerir el compromís d’aprofitar l'oportunitat que se’ls
ofereix. Pel seu caràcter obert, els alumnes han de poder participar, segons
les seves necessitats, en un, dos, o els tres àmbits del programa. Així
mateix, han de poder-s’hi incorporar en qualsevol moment del curs. |
2. Organització
Els centres organitzaran programes de
diversificació curricular per a l’alumnat que necessiti una organització
diferenciada de l’establerta amb caràcter general en el centre, pel que fa
als continguts i als criteris d’avaluació. L’objectiu d’aquests programes és
que assoleixin els objectius i competències bàsiques de l’etapa i, així,
posar al seu abast l’obtenció del títol de graduat en educació secundària
obligatòria.
Aquests programes comportaran una organització
curricular diferent i, eventualment, un horari de permanència al centre també
diferent, ja sigui perquè comparteixen l’escolaritat ordinària amb altres
activitats externes al centre, o per què els centres organitzen altres
activitats en altres espais.
El Departament d’Educació podrà establir convenis
amb ajuntaments, ens locals i altres institucions per al desenvolupament dels
programes que comportin la realització d’activitats fora del centre, que en
cap cas no podran ser de tipus laboral o professional.
El que actualment es coneix amb el nom de
"aules obertes" i "projectes singulars", s’han de
considerar formes organitzatives i metodològiques dels projectes de
diversificació curricular. |
3. Modalitats
Els centres podran organitzar programes de diversificació
curricular de dues modalitats:
|
4. Alumnat
Poden participar en aquests programes els alumnes
que, pel fet de presentar dificultats generalitzades d’aprenentatge i un baix
nivell de competències en la majoria de matèries, tenen compromès
l’assoliment dels objectius de l’etapa i que reuneixen, a més, els requisits
següents:
*
Alumnat a
partir del tercer curs d’educació secundària obligatòria. Aquests alumnes
podran incorporar-se al programes de diversificació després de l’oportuna
avaluació i a proposta de l’equip docent una vegada escoltat el seu parer i
el dels seus pares o tutors legals.
*
Alumnat que,
havent cursat, segon curs d'ESO, no està en condicions de promocionar a
tercer, i ja ha repetit un curs a l’etapa. Aquests alumnes podran
incorporar-se als programes de diversificació prèvia avaluació i a proposta
de l’equip docent, un cop escoltat el seu parer i el dels seus pares o tutors
legals.
L’alumnat proposat per participar en aquests
programes ha d’haver estat abans subjecte a altres mesures d’atenció a la
diversitat, l’eficàcia de les quals ha resultat insuficient per a ells.
La incorporació en un programa de diversificació
curricular serà voluntària, per la qual cosa requerirà l’acceptació tant de
l’alumne/a com dels seus pares o tutors legals. |
5. Durada
Els programes de diversificació curricular tindran
una durada d’un o dos cursos escolars en funció de les circumstàncies de
l’alumnat que hi participi.
*
Per a
l’alumnat que s’hi incorpora en acabar el segon curs i per a l’alumnat de
tercer curs tindran una durada de dos cursos.
*
Per a
l’alumnat de quart que ha cursat tercer i ja ha repetit una vegada a l’etapa,
el programa serà d'un curs o bé s’incorporarà al segon curs del programa, en
cas que aquest tingui efectivament una durada de dos cursos.
*
Podrà
incorporar-se al programa l’alumnat que en acabar quart no compleixi els
requisits de promoció o titulació. En aquest cas la durada del programa serà
d’un any.
Amb caràcter general, la incorporació a un
programa de diversificació curricular haurà de respectar els límits d’edat
establerts en la normativa vigent per a l’escolarització obligatòria. |
6. Disseny
Els centres dissenyaran els programes de diversificació
curricular amb la finalitat de facilitar l’assoliment dels objectius i les
competències bàsiques de l’etapa i l’obtenció del graduat en educació
secundària obligatòria. A aquesta fi hauran d'aplicar una metodologia
didàctica més funcional i una organització dels continguts i les activitats
d’aprenentatge més globalitzada, així com incorporar les TIC com a eina
d’aprenentatge de les matèries.
Es procurarà reduir el nombre de professors de tal
manera que un mateix professor imparteixi continguts de més d’una matèria, si
és possible, de forma interdisciplinària i fomentant el treball cooperatiu.
El professorat que imparteixi els programes de diversificació curricular ha
de ser prioritàriament professorat amb experiència docent i destinació
definitiva al centre.
El programa ha d'abastar dos cursos. Per a cada
curs cal especificar la relació dels continguts que es desenvoluparan en
cadascun dels àmbits, amb l’especificació de l’assignació horària i el lloc
de realització de les activitats, la metodologia i materials utilitzats per
impartir-los, l’especialització del professorat que els impartirà i d’altre
personal que hi participi, i els criteris d’avaluació que s’aplicaran, amb
indicació del nivell d’assoliment necessari per a l’obtenció del títol de graduat
en educació secundària obligatòria.
Tots els programes de diversificació curricular
han d'especificar:
*
Principis
pedagògics, metodològics i d’organització
*
Criteris i
procediments d’assignació de l’alumnat
*
Criteris
organitzatius (d’agrupament d’alumnes, espais, horaris i utilització de
recursos materials)
*
Programació
didàctica dels àmbits
*
Programació
didàctica de les matèries no integrades en àmbits (concreció d’objectius,
continguts i criteris d’avaluació)
*
Criteris
d’acreditació per a l’alumnat
*
Criteris i
procediments per a l’avaluació i revisió del programa de diversificació
curricular
|
7. Àmbits
Els programes s’estructuren en tres àmbits, que
han d'incloure els aspectes bàsics recollits al web www.xtec.cat/estudis/eso/nou_curriculum_eso.htm:
*
Àmbit de
caràcter lingüístic i social: inclou els aspectes bàsics corresponents a les
matèries de ciències socials, geografia i història, educació per a la
ciutadania i els drets humans, llengua catalana, llengua castellana i, en el
seu cas, la primera llengua estrangera.
*
Àmbit
científic i tecnològic: inclou els aspectes bàsics corresponents a les
matèries de matemàtiques, ciències de la naturalesa i tecnologia.
*
Àmbit
pràctic: consistent en activitats estructurades de caràcter pràctic i
funcional que promoguin l’adquisició de les habilitats personals necessàries
per a la vida adulta i professional. Alhora es desenvoluparan activitats que
contribueixin a l’orientació professional dels alumnes. Inclourà activitats
relacionades amb el currículum de l’ESO i específiques del programa. El
Departament d’Educació podrà establir convenis amb ajuntaments, ens locals i
altres institucions per al desenvolupament de l’àmbit pràctic dels programes de
diversificació curricular que comportin la realització d’activitats fora del
centre; activitats que en cap cas podran ser de tipus laboral o professional.
Si bé els programes de diversificació curricular
s’estructuren en els àmbits descrits anteriorment, es podran desenvolupar per
mitjà de projectes interdisciplinaris que contemplin agrupaments de les
diferents matèries.
L’alumnat haurà de cursar un mínim de tres
matèries amb el grup ordinari, si cal amb adaptacions de la programació
ordinària. Aquestes matèries les seleccionarà el centre educatiu en funció de
les característiques de l’alumnat i d’acord amb els següents criteris:
*
En tots els
casos la primera llengua estrangera, quan no s’hagi optat per integrar-la en
l’àmbit, i l’educació física.
*
Les matèries
del currículum comú no incloses en els àmbits i, si escau, les matèries
optatives.
Els departaments de coordinació didàctica, les
matèries dels quals s’integrin en els àmbits, seran els responsables de
l’elaboració de la programació didàctica de cada un dels àmbits.
A tall orientatiu, l’horari del programa de
diversificació curricular, d'un total de 30 hores, s’ajustarà als criteris
següents:
*
Tutoria: 1 a
2 hores
*
Matèries del
currículum a l’aula ordinària: 5 a 7 hores
*
Matèries
específiques organitzades entorn dels àmbits: 11 a 13 hores
*
Àmbit
pràctic: 10 a 12 hores |
8. Tutoria
La tutoria de l’alumnat d’aquest programa es
planificarà i farà de manera personalitzada i contínua i comptarà amb
assessorament psicopedagògic especialitzat.
Per tal d’afavorir una tutoria de caràcter més
individualitzat i continu, l’alumnat es distribuirà entre el professorat que
imparteix la docència al grup. En tot cas, un dels tutors farà la coordinació
de l’equip de docents. Sempre que sigui possible es procurarà que la persona
tutora sigui la mateixa durant els dos anys del programa. |
9. Avaluació
L’avaluació dels alumnes que cursin un programa de
diversificació curricular tindrà com a referent el sentit general de la
programació (les competències bàsiques i els objectius de l’educació
secundària obligatòria), així com els criteris d’avaluació específics del
programa.
L’avaluació del procés d’aprenentatge d’aquest
alumnat, com la de la resta d’alumnes del centre, serà contínua i, alhora,
global i diferenciada segons els diferents àmbits, projectes
interdisciplinaris i matèries del programa. Quan el progrés de l’alumne no
respongui als objectius previstos en el programa de diversificació curricular
corresponent, es prendran les mesures educatives pertinents.
En qualsevol del dos cursos del programa de
diversificació curricular els alumnes podran realitzar activitats
extraordinàries, destinades a possibilitar la recuperació dels àmbits,
projectes interdisciplinaris o matèries amb qualificació negativa, i ho faran
en els mateixos termes plantejats amb caràcter general.
L’avaluació serà realitzada pel conjunt del
professorat que imparteixi ensenyaments a l’alumnat del programa, coordinats
per la persona responsable de la tutoria. Les decisions derivades de
l’avaluació es prendran de forma col·legiada, d’acord amb allò que, per a
aquests programes, es determini en el projecte educatiu.
El professorat del programa haurà d’aportar la
informació corresponent a les activitats que l’alumne desenvolupi i el
professorat dels grups ordinaris la informació corresponent a les activitats
que desenvolupi amb el seu grup classe. El professorat del programa ha de fer
un seguiment individualitzat de l’activitat de cadascun dels alumnes i
disposar d’un registre de l’evolució dels seus aprenentatges. Així mateix,
atès el necessari compromís que s’ha d’establir amb els alumnes en relació
amb la seva participació en el programa de diversificació curricular com una
oportunitat per a la millora dels seus aprenentatges i de les competències bàsiques,
caldrà que l’autoavaluació dels alumnes mateixos esdevingui un element clau
en el seu procés d’avaluació. Caldrà incidir especialment en hàbits i valors
com l’assistència regular a classe, la puntualitat, la correcció en el tracte
amb els altres, la responsabilitat, l’ordre, la constància i la iniciativa.
El centre ha de determinar el professorat que farà el seguiment de l’alumnat
que faci activitats pràctiques fora del centre.
Si en finalitzar el primer curs del programa de
diversificació curricular, l’equip docent considera que l’alumne o alumna ha
assolit en grau suficient els objectius i les competències bàsiques i, sempre
que aquesta mesura afavoreixi el seu desenvolupament escolar i personal, es
podrà decidir que faci el quart curs d’educació secundària obligatòria
seguint el currículum general a l’aula ordinària, si cal amb adaptacions o
ajustaments de la programació general o mesures de reforç.
L’alumnat que en acabar el programa no estigui en
condicions d’obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria i
compleixi els requisits d’edat establerts en l’article 19 del Decret
143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments
de l’educació secundària obligatòria, podrà romandre un curs més en el
programa.
Els alumnes que, a parer de l’equip docent, no
hagin superat el primer curs del programa podran incorporar-se
excepcionalment en els programes de qualificació professional inicial si han
complert 15 anys abans del dia 1 de juliol de l’any natural de l’inici del
programa de qualificació professional inicial i compleixin els requisits
establerts per a l’accés a la normativa específica que els regula. |
10. Titulació
L’alumnat obtindrà el títol de graduat en educació
secundària obligatòria si supera tots els àmbits i matèries que integren el
programa. Atès el caràcter global de l’avaluació, també podran obtenir aquest
títol aquells alumnes que, havent superat els tres àmbits, tinguin avaluació
negativa d’una o dues matèries, excepcionalment tres, sempre que a criteri de
l’equip docent hagin assolit les competències bàsiques i els objectius de
l’etapa.
Tanmateix, els alumnes que en finalitzar l’etapa
no hagin obtingut el títol de graduat en educació secundària obligatòria i
tinguin 18 anys disposaran durant els dos anys següents d’una convocatòria
anual de proves per superar les matèries pendents de qualificació positiva,
sempre que el nombre d’aquestes no sigui superior a cinc. |
El Departament d’Educació posa a disposició del
professorat i l’alumnat de programes de diversificació curricular un entorn
virtual específic per tal de facilitar el treball en TIC i possibilitar
l’intercanvi entre programes de diferents IES (Kampus: http://xtec.cat/kampus). |