AULES OBERTES
Aules Obertes
Les aules obertes són entorns escolars innovadors i flexibles per a nois i noies de segon cicle de l'ESO en risc de no assolir l'èxit educatiu. Hi prevalen plantejaments més globals i activitats més pràctiques i funcionals per mantenir la motivació de l'alumnat, per assolir les competències bàsiques i per obtenir el Graduat en Educació Secundària Obligatòria. Les aules obertes van començar a implantar-se l'any 2004. Actualment hi ha 398 aules d'aquests tipus distribuïdes entre 365 centres. (Maragall E.2008).
AULES
OBERTES |
||
Una estratègia més d’atenció a la diversitat als IES que és necessària
després d’haver aplicat les altres. Cada centre dissenya el seu model segons
el propi perfil de l’alumnat i els seus recursos. Alumnat diferent, dinàmica diferent |
||
AULES OBERTES. RESOLUCIÓ d’1 de juliol de 2005, que dóna
instruccions per a l’organització i el funcionament dels centres docents
públics d’educació secundària de Catalunya per al curs 2005-2006. |
||
QUÈ SÓN? |
Entorns escolars que es poden
organitzar al segon cicle de l’ESO en els quals prevalguin plantejaments més
globals i activitats més funcionals que mantinguin la motivació de l’alumnat
per a l’assoliment de les competències bàsiques. |
|
A QUI VAN ADREÇADES? |
Als alumnes que per disminució
psíquica o bé per causes diverses presenten mancances significatives en el
seus aprenentatges, baix nivell d’autoestima i desmotivació per a l’activitat
escolar, per tant, necessiten estratègies metodològiques i organitzatives diferenciades
de les de l’aula ordinària i essencialment manipulatives. |
|
OBJECTIUS |
CRITERIS ORGANITZATIUS |
METODOLOGIA |
-Desenvolupar
les competències bàsiques: comprensió i expressió oral i escrita, agilitat en
el càlcul i la resolució de problemes, coneixements essencials dels àmbits
social i científic i autonomia en el
treball.
–
Assolir els aprenentatges necessaris per obtenir el Graduat en ESO.
-
Establir relacions personals positives, procurant incrementar el nivell
d’autoestima, la motivació pels aprenentatges i les expectatives de futur.
– Sentir
el centre com un espai propi i acollidor en el qual tenen un lloc, poden fer
aportacions i demostrar les pròpies habilitats de maneres diverses.
–
Desenvolupar habilitats per a la inserció escolar, social i laboral. |
– Organitzar de manera globalitzada els
– Reduir el nombre de professors, per tal que un
mateix professor imparteixi continguts interdisciplinaris
- Fomentar el treball
cooperatiu
– Utilitzar les TIC com a eina d’aprenentatge
en totes les àrees.
- Reforçar
l’atenció personalitzada per |
–
Treball global de continguts de diferents àrees.
-
Diversificació d’estratègies d’aprenentatge:
–
Diversificació de materials i suports:
-
Diversificació d’activitats d’aprenentatge per a l’adquisició d’un mateix
contingut i diversificació de continguts per a un mateix objectiu.
-
Combinació del treball individual per atendre necessitats individualitzades
amb treball en equip per potenciar hàbits de socialització.
– Incorporació
de les TIC com a eina ordinària de treball en les diferents àrees.
–
Diversificació de les activitats i instruments d’avaluació : exercicis
autocorrectius, correcció individual, correcció
–
Seguiment sistemàtic de l’activitat de l’alumne/a i valoració personalitzada. |
PROFESSORAT |
Serà tutor o tutora responsable de l’Aula, un/a
dels professors/es que hi intervingui. Ha d’ésser prioritàriament professorat
amb destinació definitiva al centre, amb experiència docent, coneixements
tecnològics i domini de les TIC .. |

Formes organitzatives
Les estructures són diverses, cada centre té la seva organització. Dins de la diversitat i complexitat de les diferents formes de fer de cada centre, s’ha intentat cercar semblances en les diferents formes organitzatives, arribant a establir tres maneres de fer que s’observen a l’actualitat
Tipologies d'aula oberta |
|
respecte a l'organització.
|
-Espai on els
alumnes realitzen una tasca diferent a
la de l’aula ordinària.
-L’alumnat forma
part d’un grup ordinari on cursa algunes assignatures. La resta
les cursa a l’aula oberta.
-L’assistència a
l’aula està pactada entre el professorat de l’aula ordinària, el professorat de l’aula oberta i l’alumnat,
amb el consentiment dels pares.
-El grup es
concret, però no sempre comparteix l’espai de l’aula. |
-Es tracta d’un
grup de nivell, però diferenciat de la resta dels grups, per les estratègies
metodològiques que s’hi apliquen.
-Les estratègies
poden posar més èmfasi en aspectes manipulatius, d’educació emocional o en les
competències digitals. |
|
-Algunes àrees es
realitzen en el grup d’aula oberta i d’altres en el grup ordinari.
-El grup sempre
comparteix l’espai de l’aula. |
-L’alumnat de
l’aula oberta pertany a 3r i 4rt d’ESO, els de 3r fan amb el grup ordinari les
assignatures de: ciutadania, educació física i visual i plàstica. Els de quart fan amb el grup ordinari: ètica,
educació física i informàtica.
-Es treballa per
blocs temàtics, estableixen dos grans blocs, el de naturals i el de socials (ja
que corresponen als dos professors que treballen major nombre d’hores a l’aula
i amb el grup sencer).
-La llengua va relacionada amb el bloc de
ciències socials. La tecnologia i les
matemàtiques va al voltant del bloc de ciències naturals.
Exemple d'organització d' Aula oberta a temps complert

Exemple d'organització d' Aula oberta a temps parcial.

Aspectes
a tenir presents a l’hora d’organitzar
una aula oberta |
Es
tracta d’un projecte de centre , per tant n’és responsable tot el centre.
La
participació en aquestes activitats s’ha de presentar als alumnes com una
oportunitat per millorar els seus aprenentatges i
assolir les competències bàsiques i, per tant, s’ha de basar en un contracte
o compromís perquè aprofitin el recurs que se’ls ofereix.
L’aula
oberta no ha de tenir un caràcter residual. S’ha d’entendre com una mesura
inclusiva.
L’equip
directiu s’ha d’implicar de forma significativa en el projecte hi ha de tenir
cura del professorat que hi participi.
Procediment
·
Sol·licitar el professorat per a participar-hi
·
Fer un esbós del projecte d’Aula Oberta. (CAD i
professorat interessat)
· Objectius (obtenció
del graduat, integració al món laboral, adquirir habilitats, assolir les
competències bàsiques...)
· Estructura
curricular
· Disseny
d’activitats, projectes o microprojectes individuals o grupals de treball a
l’aula procurant que intervinguin els aspectes manipulatius i curriculars i
d’educació emocional.
· Informar-se de
totes les possibilitats externes al centre que poden contribuir a beneficiar
a l’alumnat i introduir-les en el projecte.
· Donar especial
importància als aspectes de tutoria.
· Definir el
perfil i el nombre de l’alumnat i la forma d’adscripció.
· Tipologia i nombre de professorat.
· Dissenyar un
horari que permeti assolir els objectius.
· Adequar l’espai
o espais necessaris per a realitzar el projecte.
· Configurar unes
normes de convivència a l’aula i fora d’ella.
· Posar mesures
per evitar que les aules obertes tinguin un caràcter residual.
· Establir els
criteris d’avaluació.
|