Recursos. Projecte Espurna
Recursos
per al treball en aules obertes
Espurna, un projecte teleco.laboratiu d’atenció a la diversitat |
Utilitzant la presentació que
ha fet l’equip http://www.espurna.cat/
Espurn@ té la intenció de
facilitar l'assoliment de les competències bàsiques i la plena integració de
dos col·lectius especialment fràgils:el d'aules obertes i les aules
d’acollida.
El projecte compta amb el
concurs de tota la comunitat educativa, bàsicament alumnes i professors, per
tal d'assolir aquests dos objectius generals. I ho fa tot apostant fort per
dos conceptes fonamentals: el de comunitat i el de treball telecol·laboratiu.
Fer la força explosiva del
concepte. Espurn@ hauria de contribuir a revolucionar moltes coses,
principalment les metodologies docents que s'apliquen a les aules del nostre
país, algunes de les quals necessiten un pla renove urgent. I creiem que les
aules obertes i les d'acollida poden ser les protagonistes d'aquest procés,
convertint-se en l'avantguarda del canvi.
•Espurn@ com a porta d'entrada
de noves metodologies i eines, d'integració equilibrada entre les
• Espurn@ en el sentit d'empenta, d'energia, de
vitalitat, de creativitat, de força, de rauxa, d'iniciativa, de vocació. Que
ajudi a recuperar l'autoestima d'un col·lectiu (aules obertes i d'acollida)
que massa sovint suporta el pes de l'atenció a la diversitat i la integració
social i lingüística en els centres educatius.
• Espurn@ com a l'ànima de la que ens parla Jarbas
Novelino, i que ha d'estar present en tot projecte educatiu.
• Espurn@ en el sentit de llum, de descoberta de
noves possibilitats i del nou sentit que hauria de prendre la professió
docent.
• Espurn@ en el sentit d'esperança, perquè el
projecte serveixi per fer una escola una mica més inclusiva.
Què ofereix Espurn@?
A l'Administració
• Una eina ràpida, fàcil i efectiva de comunicació
amb els diferents col·lectius professionals.
• Una eina també ràpida, fàcil i efectiva de
comunicació amb els usuaris directes (alumnes).
• Un espai on publicitar actes i esdeveniments
institucionals als col·lectius afectats.
• El projecte Espurn@ dóna sentit al concepte de LIC
(llengua i cohesió social).
• Un espai per experimentar amb les TIC i les
metodologies educatives de primera línia.
• Un observatori excepcional per estudiar tendències
i comportament dels docents i dels alumnes
davant d'una nova manera de
treballar poc experimentada.
Al
professorat
• Un espai on compartir coneixement, idees,
materials, formació i activitats.
• Un espai que ofereix suficients elements que poden
ajudar a articular una programació al voltant de
• Un espai de comunicació, treball compartit i
telecol·laboratiu entre els professionals i els assessors
• La possibilitat de trobar partners per a projectes
comuns i compartits, tant en activitats presencials
• La possibilitat de compartir recursos amb els
centres propers (intercanvis presencials, compartir
• La possibilitat de trencar l'aïllament propi d'un
col·lectiu que a l'educació secundària no té una
• Un espai ideal per a experimentar amb noves
metodologies i estratègies d'aprenentatge.
• Un espai d'intercanvi professional entre iguals
(elaboració conjunta de plans d'acollida, etc.).
• Un aparador i un amplificador de bones pràctiques
educatives.
• L'accés a una base de dades amb recursos educatius
de qualitat i de fàcil accés (base de dades
• Un espai per assabentar-se de manera ràpida,
efectiva i immediata de les novetats metrològiques
• La possibilitat de disposar automàticament, amb el
sol fet de donar-se d'alta, d'un espai moodle
• Integra un plantejament basat en el
constructivisme i que contempla les tesis sobre les intel·ligències múltiples
de Howard Gardner.
A
l'alumnat
• La motivació que suposa treballar en un projecte
d'aquestes característiques.
• L'oportunitat de tenir a l'abast persones,
activitats i informació que facilitin i accelerin el procés d'integració a
Catalunya, ajudant a superar el dol migratori i altres trastorns emotius
(especialment a partir del segon cicle de l'ESO).
• La possibilitat de treballar sense dependre
exclusivament de l'horari escolar (es poden desenvolupar
activitats des de casa, la
biblioteca, el telecentre municipal, etc.). L'escenari educatiu deixa d'estar
sotmès exclusivament a condicionats d'espai i de temps.
• Una atenció personalitzada que en la majoria de
propostes i d'activitats contempla la diversitat i els diferents ritmes
d'aprenentatge.
• La possibilitat de contactar i aprendre entre
iguals.
• La possibilitat de treballar valors com
l'acceptació de les diferències, la tolerància, el respecte, etc.
• La possibilitat de treballar les capacitats
bàsiques a partir d'interessos més propers i oberts.
• Una contribució important a l'eradicació del mal anomenat
analfabetisme digital, i al bon ús de les Tecnologies de la Informació i de
la Comunicació. |