Funcions de primer grau
Victòria Oliu, Creat amb GeoGebra

Movent els lliscadors podreu canviar els valors dels coeficients m (el pendent o coeficient de grau 1) i de n (l'ordenada a l'origen, o terme independent), obtenint diferents funcions de primer grau.
Les funcions de primer grau es classifiquen en:
- Funcions lineals (si n=0): són les funcions que el seu gràfic passa pel punt (0,0).
- Funcions afins (si
): són totes les altres funcions de primer grau, que NO passen pel punt (0,0).
Podeu moure el punt P sobre el gràfic de la funció.
Comproveu que les coordenades del punt P verifiquen l'equació de la funció y=mx+n. Això vol dir que si multipliqueu la x del punt P pel valor de m i li sumeu el valor de n el resultat és el valor de la y del punt P. Podeu fer els càlculs mentalment.
A continuació heu d'obtenir, movent els lliscadors, tres funcions de primer grau diferents, una d'elles amb m>0, l'altra amb m<0 i la tercera amb m=0. Per cada una d'elles, copieu a la vostra llibreta el següent:
- Fórmula
- Taula de valors
- Gràfic
- Pendent
- Ordenada a l'origen
- Punts de tall amb els eixos
Investigueu i contesteu aquestes preguntes:
Taula de valors:- Com es pot calcular la taula de valors d'una funció?
- De quina manera varia el gràfic al canviar el valor de l'ordenada a l'origen (n)?
- Quin és el significat geomètric (en el gràfic) del coeficient n (terme independent)?
- Com es poden calcular els punts de tall amb els eixos?
- De quina manera varia el gràfic al canviar el valor del pendent (m)? (proveu amb valors de m de diferent signe i observeu com varia la y)
- Per a quin valor del pendent (m) el gràfic és horitzontal? Com s'anomena la funció en aquest cas? (recordeu l'activitat de les capses: què passava amb el perímetre?).
Escriviu les respostes a la vostra llibreta.
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License
Introducció a les funcions