Continguts

 

EXPRESSIÓ

La narració

PAÍS

La història de Catalunya

SINTAXI

El predicat: el verb i els complements

MORFOLOGIA

La conjugació verbal

NORMATIVA

LINGÜÍSTICA

F9. Separació de síl·labes

F10. Evitar "lo" i "algo"

F11. L'apòstrof en les combinacions de pronoms febles.

F12. L'article determinat femení davant de les grafies i/u/hi/hu

 

 

... Memòria visual amb el treball de textos

Fets i conceptes

- Definició de la narració

- Els tipus de narracions

- Les grans etapes de la història de Catalunya

- 2 etapes:

.naixement i creixement ((s. IX a XV)

- davallada (s. XVI a XIX)

- L'oració: el predicat.. Definició

- Complements del verb: diferents tipus de verb / diferents possibles complements

- Substitució per pronoms febles dels complements del verb.

- Definició del verb com a categoria gramatical.

- Definició i ús  de la conjugació. Les tres conjugacions. Esquema bàsic

- Variacions del verb: mode, temps, nombre i persona

Procediments

- Incorporació de lèxic per a la narració .

- La recerca d'informació.

- El resum dels fets més importants i del fons que comporten.

- L'explicació a partir de la seqüenciació dels fets.

- Petjades de la història en el nostre paisatge

- Aplicació de l'esquema bàsic a oracions donades o inventades.

- Creació  de sintagmes - predicat

- Anàlisi deductiva i inductiva de sintagmes que fan de complement del verb 

- Comprensió i aplicació de l'esquema per a la conjugació de verbs regulars.

- Anàlisi morfològica de les formes verbals

Actituds valors i normes

- Valoració d'exemples literaris

- Valor de la història per a la identitat.

- La lectura per documentar-se

- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament

- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió

 

 

 
Objectius didàctics

V

AA

1

- Saber situar en el temps els grans períodes de la història de Catalunya.

5

E

TG

2

- Saber explicar els trets més importants d'aquests dos  períodes:. naixement i creixement ((s. IX a XV)  /  davallada (s. XVI a XIX) ). Situar-hi també l'estat de la llengua catalana .

5

E

3

- Escoltar i llegir atentament. Saber agafar les idees més importants , fer-ne un esquema senzill i, a partir d'ell, saber narrar uns fets.

10

O

R

4

- Gaudir de  la lectura d'un text literari que parli de la història i de la cultura del país i de rondalles populars de Catalunya.  Mostrar interès pel tema.

3

O

5

- Saber explicar la definició de NARRACIÓ i aplicar-la a successos viscuts.

5

E

R

6

- Saber reconèixer una  narració  i  elaborar-ne cada vegada amb més qualitat.

10

R

7

- Conèixer  i distingir el verb d'una oració, els tipus de predicat i les  agrupacions de paraules que poden fer de predicat  

10

E

8

- Conèixer els complements  (CD, CI, CC i   ATRIB. )  relacionats amb els tipus de verb que podem trobar ( transitius - intransitius/ atributius- predicatius/ pronominals / impersonals)

10

E

9

- Analitzar correctament els diferents sintagmes - predicat  estudiats.

5

E

10

- Saber aplicar les normes de flexió del verb  i de concordança entre subjecte i verb .

5

E

11

- Saber definir un verb i parlar de les seves variacions ( mode, temps, nombre i persona)

5

E

12

- Conèixer el funcionament de la conjugació

5

E

13

- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe.

10

E

R

L

14

- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació

3

TG

15

- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació

3

L

16

- Participar activament en les activitats de classe

3

O

17

- Participar activament  en el teu equip de treball

3

O

TG