![]() |
|||||||
![]() |
|
||||||
Continguts
|
EXPRESSIÓ La narració |
PAÍS La història de Catalunya |
SINTAXI El predicat: el verb i els complements |
MORFOLOGIA La conjugació verbal |
NORMATIVA LINGÜÍSTICA F9. Separació de síl·labes F10. Evitar "lo" i "algo" F11. L'apòstrof en les combinacions de pronoms febles. F12. L'article determinat femení davant de les grafies i/u/hi/hu
... Memòria visual amb el treball de textos |
Fets i conceptes |
- Definició de la narració - Els tipus de narracions |
- Les grans etapes de la història de Catalunya - 2 etapes: .naixement i creixement ((s. IX a XV) - davallada (s. XVI a XIX) |
- L'oració: el predicat.. Definició - Complements del verb: diferents tipus de verb / diferents possibles complements - Substitució per pronoms febles dels complements del verb. |
- Definició del verb com a categoria gramatical. - Definició i ús de la conjugació. Les tres conjugacions. Esquema bàsic - Variacions del verb: mode, temps, nombre i persona |
|
Procediments |
- Incorporació de lèxic per a la narració . |
- La recerca d'informació. - El resum dels fets més importants i del fons que comporten. - L'explicació a partir de la seqüenciació dels fets. - Petjades de la història en el nostre paisatge |
- Aplicació de l'esquema bàsic a oracions donades o inventades. - Creació de sintagmes - predicat - Anàlisi deductiva i inductiva de sintagmes que fan de complement del verb |
- Comprensió i aplicació de l'esquema per a la conjugació de verbs regulars. - Anàlisi morfològica de les formes verbals |
|
Actituds valors i normes |
- Valoració d'exemples literaris |
- Valor de la història per a la identitat. - La lectura per documentar-se |
- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament |
- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió |
Objectius didàctics
|
|||
1 |
- Saber situar en el temps els grans períodes de la història de Catalunya. |
5 |
E TG |
2 |
- Saber explicar els trets més importants d'aquests dos períodes:. naixement i creixement ((s. IX a XV) / davallada (s. XVI a XIX) ). Situar-hi també l'estat de la llengua catalana . |
5 |
E |
3 |
- Escoltar i llegir atentament. Saber agafar les idees més importants , fer-ne un esquema senzill i, a partir d'ell, saber narrar uns fets. |
10 |
O R |
4 |
- Gaudir de la lectura d'un text literari que parli de la història i de la cultura del país i de rondalles populars de Catalunya. Mostrar interès pel tema. |
3 |
O |
5 |
- Saber explicar la definició de NARRACIÓ i aplicar-la a successos viscuts. |
5 |
E R |
6 |
- Saber reconèixer una narració i elaborar-ne cada vegada amb més qualitat. |
10 |
R |
7 |
- Conèixer i distingir el verb d'una oració, els tipus de predicat i les agrupacions de paraules que poden fer de predicat |
10 |
E |
8 |
- Conèixer els complements (CD, CI, CC i ATRIB. ) relacionats amb els tipus de verb que podem trobar ( transitius - intransitius/ atributius- predicatius/ pronominals / impersonals) |
10 |
E |
9 |
- Analitzar correctament els diferents sintagmes - predicat estudiats. |
5 |
E |
10 |
- Saber aplicar les normes de flexió del verb i de concordança entre subjecte i verb . |
5 |
E |
11 |
- Saber definir un verb i parlar de les seves variacions ( mode, temps, nombre i persona) |
5 |
E |
12 |
- Conèixer el funcionament de la conjugació |
5 |
E |
13 |
- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe. |
10 |
E R L |
14 |
- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació |
3 |
TG |
15 |
- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació |
3 |
L |
16 |
- Participar activament en les activitats de classe |
3 |
O |
17 |
- Participar activament en el teu equip de treball |
3 |
O TG |