![]() |
|||||||
![]() |
|
||||||
Continguts
|
EXPRESSIÓ Text descriptiu Text explicatiu |
TEMA DE FONS El paisatge de Catalunya |
SINTAXI Presentació general de l'oració |
MORFOLOGIA Els determinants I: L'article Els determinants II : demostratius, possessius, numerals, quantitatius, indefinits i interrogatius |
NORMATIVA LINGÜÍSTICA F1. Infinitiu en - r F2. Gerundis en -nt F3. Formació del pretèrit perfet perifràstic F4. Accents diacrítics 1
... Memòria visual amb el treball de textos. |
Fets i conceptes |
- Definició de la descripció - Els tipus de descripcions - Definició del text explicatiu |
- Els principals paisatges de Catalunya - Diferències entre paisatge urbà i paisatge rural - Catalunya i el seu medi natural |
- Definició d'oració - Esquema general i elements. - Distinció entre una oració i una combinació que no ho sigui. - Funcions del subjecte i del predicat. - Tipus d'oració |
- Definició de cadascun dels determinants - Coneixement dels tipus de determinants |
|
Procediments |
- Incorporació de lèxic per a la descripció: adjectius, comparacions |
- Com observar un paisatge. - Descriure i explicar |
- Aplicació de l'esquema bàsic a oracions donades o inventades. - Identificació o creació d'elements de l'oració o de tipus d'oracions |
- Flexió dels determinants estudiats - Concordança - Funcions sintàctiques que poden fer i lloc que ocupen a l'oració |
|
Actituds valors i normes |
- Valoració d'exemples literaris |
- Com valorar un paisatge. - L'observació atenta i reflexiva |
- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament |
- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió |
Objectius didàctics
|
|||
1 |
- Conèixer els diferents tipus de paisatge que conformen la geografia catalana i comprendre la necessitat de valorar i protegir el medi natural del país. Diferenciar, principalment, el paisatge rural del paisatge urbà. |
7 |
TI 1 E TG |
2 |
- Utilitzar nou vocabulari relacionat amb el paisatge de Catalunya. Incorporar adjectius qualificatius i comparacions |
5 |
TI 1 R |
3 |
- Observar, atentament, i copsar imatges i sensacions que et serveixin per explicar el que has vist. |
5 |
O R |
4 |
- Gaudir de l'observació d'un paisatge i de la lectura d'un text literari que el descrigui. |
3 |
O |
5 |
- Conèixer i valorar la varietat i riquesa del medi natural de Catalunya. |
3 |
O |
6 |
- Estructurar, en un full, els elements necessaris per elaborar una descripció. |
5 |
R |
7 |
- Saber què és una descripció i quina estructura pot ser útil per elaborar-ne. |
5 |
E R |
8 |
- Saber elaborar text explicatiu |
5 |
E R |
9 |
- Conèixer els elements bàsics d'una oració simple i la seva estructura. Diferenciar i comprendre el subjecte i el predicat |
10 |
E |
10 |
- Elaborar oracions utilitzant una estructura donada prèviament. |
10 |
E |
11 |
- Conèixer un primer tipus de determinant : l'article. L es seves formes en la llengua catalana i les seves funcions. |
5 |
E |
12 |
- Conèixer un segon grup de determinants: els demostratius , els possessius, els numerals , els quantitatius, els indefinits i els interrogatius. Les seves formes en la llengua catalana i les seves funcions. |
10 |
E |
13 |
- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe i preparant els dictats |
10 |
E R L |
14 |
- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació. |
4 |
TI 1 TG |
15 |
- Tenir el quadern de llengua i els deures per lliurar als professors amb una bona presentació. |
5 |
L |
16 |
- Participar activament en les activitats de classe |
3 |
O |
17 |
- Participar activament en el teu equip de treball |
5 |
O TG |