![]() |
|||||||
![]() |
|
||||||
Continguts |
EXPRESSIÓ L'argumentació |
PAÍS La participació a Catalunya |
SINTAXI L'oració: la seva estructura, els seus tipus i les seves funcions |
MORFOLOGIA Els adverbis |
NORMATIVA LINGÜÍSTICA
F21. Determinants invariables : prou / massa / força F22. Alternança e/a segons gènere de: nostre-a /vostre-a altre-a F23. CD sense preposició a F24. Distinció entre: si no i sinó
|
Fets i conceptes |
- Definició de l'argumentació - L'estructura de l'argumentació - Tipus de textos argumentatius |
- La democràcia - Les institucions polítiques de Catalunya. - L'associacio-nisme com a plataforma de participació - Altres formes de participació. Què implica ara la participació en el país ? |
- L'estructura de l'oració: tipus d'oracions - L'oració i les seves funcions. - Iniciació a la sintaxi composta |
- Els adverbis: definició, funció i tipus. - Iniciació a les locucions adverbials |
|
Procediments |
- Recerca i enriquiment del lèxic - Pensament i discussió . - Confecció de redaccions argumentatives - Comentaris de text |
- La recerca d'informació. - El resum dels fets més importants i del fons que comporten. - Maneres de defensar idees. - Contrast d'opinions.
|
- Anàlisis sintàctiques completes. - Cerca d'oracions en textos |
- La flexió i la concordança. - Normes ortogràfiques que cal tenir en compte . |
|
Actituds valors i normes |
- Valoració d'exemples . - El valor de les opinions |
- Valor de la participació en la societat - La implicació personal en el món. - La lectura per documentar-se |
- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament |
- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió |
Objectius didàctics
|
|||
1 |
- Saber situar la història actual del nostre país i entendre què significa participar-hi. Conèixer les institucions polítiques del poble de Catalunya i també alguns aspectes sobre el seu teixit associatiu. |
5 |
E TG |
2 |
- Saber deduir d' alguns elements de cançons, poemes, altres textos, etc. de l'actualitat que facin referència a la participació i a la democràcia |
5 |
E TG |
3 |
- Escoltar i llegir atentament. Saber agafar les idees més importants . Contrastar diferents idees. Triar, escriure una tesi i fer un esquema per argumentar-la |
10 |
O R |
4 |
- Gaudir de la lectura d'un text que argumenti . Mostrar interès pel tema. |
3 |
O |
5 |
- Saber explicar la definició d'ARGUMENTACIÓ i conèixer-ne un esquema que serveixi de base. |
5 |
E R |
6 |
- Saber reconèixer una argumentació i elaborar-ne cada vegada amb més qualitat |
10 |
R TG |
7 |
- Conèixer les diferents funcions comunicatives d'una oració |
10 |
E |
8 |
- Analitzar correctament els diferents sintagmes - predicat estudiats. Crear-ne de nous donades unes condicions... Introduir oracions que substitueixin sintagmes (per tal d'iniciar la sintaxi composta) |
5 |
E |
9 |
- Fer anàlisis sintàctiques completes |
10 |
E |
10 |
- Saber reconèixer i definir un adverbi com a categoria gramatical |
5 |
E |
11 |
- Saber classificar els diferents adverbis de la llengua catalana i utilitzar-los amb la flexió correcta. |
5 |
E |
12 |
- Saber reconèixer i utilitzar les locucions adverbials més conegudes |
5 |
E |
13 |
- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe. |
10 |
E R L |
14 |
- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació |
3 |
TG |
15 |
- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació |
3 |
L |
16 |
- Participar activament en les activitats de classe |
3 |
O |
17 |
- Participar activament en el teu equip de redacció |
3 |
O TG |