Continguts

EXPRESSIÓ

L'argumentació

PAÍS

La participació a  Catalunya

SINTAXI

L'oració: la seva estructura, els seus tipus i les seves funcions

MORFOLOGIA

Els adverbis

NORMATIVA

LINGÜÍSTICA

 

F21. Determinants invariables : prou / massa / força

F22. Alternança e/a segons gènere de:

nostre-a /vostre-a

altre-a

F23. CD sense preposició  a

F24. Distinció entre:

si no  i sinó

 

Fets i conceptes

- Definició de l'argumentació 

- L'estructura de l'argumentació

- Tipus de textos argumentatius

- La democràcia

- Les institucions polítiques de Catalunya.

- L'associacio-nisme  com a plataforma de participació

- Altres formes de participació.

Què  implica ara  la participació  en el país ?

- L'estructura de l'oració: tipus d'oracions

- L'oració i les seves funcions.

- Iniciació a la sintaxi composta

- Els adverbis: definició, funció i tipus.

- Iniciació a les locucions adverbials

Procediments

- Recerca i enriquiment del lèxic

- Pensament i discussió .

- Confecció de redaccions argumentatives

- Comentaris de text

- La recerca d'informació.

- El resum dels fets més importants i del fons que comporten.

- Maneres de defensar idees.

- Contrast d'opinions.

 

- Anàlisis sintàctiques completes.

- Cerca d'oracions en textos

- La  flexió i la concordança.

- Normes ortogràfiques que cal tenir en compte .

Actituds valors i normes

- Valoració d'exemples .

- El valor de les opinions

- Valor de la participació en la societat

- La implicació personal en el món.

- La lectura per documentar-se

- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament

- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió

 

 
Objectius didàctics

V

AA

1

- Saber situar la història actual del nostre país i entendre què significa participar-hi. Conèixer les institucions polítiques del poble de Catalunya i també alguns aspectes sobre el seu teixit associatiu.

5

E

TG

2

- Saber deduir d' alguns elements de cançons, poemes, altres textos,  etc. de l'actualitat   que facin referència a la participació i a la democràcia

5

E

TG

3

- Escoltar i llegir atentament. Saber agafar les idees més importants . Contrastar diferents idees. Triar, escriure una tesi i fer un esquema per argumentar-la

10

O

R

4

- Gaudir de  la lectura d'un text  que argumenti . Mostrar interès pel tema.

3

O

5

- Saber explicar la definició d'ARGUMENTACIÓ  i conèixer-ne un esquema que serveixi de base.

5

E

R

6

- Saber reconèixer una  argumentació   i  elaborar-ne  cada vegada amb més qualitat

10

R

TG

7

- Conèixer   les diferents funcions comunicatives d'una oració

10

E

8

- Analitzar correctament els diferents sintagmes - predicat  estudiats. Crear-ne de nous donades unes condicions... Introduir oracions que substitueixin sintagmes (per tal d'iniciar la sintaxi composta) 

5

E

9

- Fer anàlisis sintàctiques completes

10

E

10

- Saber reconèixer i definir un adverbi com a categoria gramatical

5

E

11

- Saber classificar els diferents adverbis de la llengua catalana i utilitzar-los amb la flexió correcta.

5

E

12

- Saber  reconèixer i utilitzar les locucions adverbials més conegudes

5

E

13

- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe.

10

E

R

L

14

- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació

3

TG

15

- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació

3

L

16

- Participar activament en les activitats de classe

3

O

17

- Participar activament  en el teu equip de redacció

3

O

TG