![]() |
|||||||
![]() |
|
||||||
Continguts
|
EXPRESSIÓ La narració |
PAÍS La història de Catalunya |
SINTAXI El predicat: el verb i els complements |
MORFOLOGIA La conjugació verbal |
NORMATIVA LINGÜÍSTICA F13. què / que F14. caiguda de preposició davant de que F15. Ús de dièresi en les formes no personals del verb F16. Altres accents diacrítics
... Memòria visual amb el treball de textos |
Fets i conceptes |
- Definició de text dramàtic - El teatre . Tipus d'obres |
- Renaixença (s. XIX) - modernisme (s. XIX-XX) El segle XX . - noucentisme -1a. dictadura - República - Guerra Civil - 2a. dictadura - Democràcia |
- Complements del verb: diferents tipus de verb / diferents possibles complements (continuació) - El complement predicatiu i el complement de règim ( afegir-ho) |
- Ús i domini de la conjugació. - Identificació de les Variacions del verb: mode, temps, nombre i persona - Verbs regulars i verbs irregulars |
|
Procediments |
- Incorporació de lèxic per a la narració i per al text dramàtic |
- La recerca d'informació. - El resum dels fets més importants i del fons que comporten. - L'explicació a partir de la seqüenciació dels fets. - Petjades de la història en el cinema , en la música i en el teatre |
- Aplicació de l'esquema bàsic a oracions donades o inventades. - Creació de sintagmes - predicat - Anàlisi deductiva i inductiva de sitagmes- predicat |
- Comprensió i aplicació de l'esquema per a la conjugació de verbs regulars. - Anàlisi morfològica de les formes verbals |
|
Actituds valors i normes |
- Valoració d'exemples literaris |
- Valor de la història per a la identitat. - La lectura per documentar-se |
- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament |
- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió |
Objectius didàctics
|
|||
1 |
- Saber situar en el temps els moments - clau de la història de finals del segle XIX i del segle XX a Catalunya (Renaixença, modernisme, noucentisme, 1a. dictadura, república, Guerra Civil, 2a. dictadura i democràcia) |
5 |
E TG |
2 |
- Saber deduir d' alguns elements de cançons, poemes o del cinema, trets de la història de Catalunya en el segle XX |
5 |
E |
3 |
- Escoltar i llegir atentament. Saber agafar les idees més importants , fer-ne un esquema senzill i, a partir d'ell, saber narrar uns fets. |
10 |
O R |
4 |
- Gaudir de la lectura d'un text literari, de la visió d'una pel·lícula o de l'audició d'una cançó, que parli de la història del país. Mostrar interès pel tema. |
3 |
O |
5 |
- Saber explicar la definició de NARRACIÓ i aplicar-la a fets històrics |
5 |
E R |
6 |
- Saber reconèixer una narració i elaborar-ne cada vegada amb més qualitat. |
5 |
R |
7 |
- Saber reconèixer el text dramàtic i elaborar-ne |
5 |
R |
8 |
- Conèixer i distingir el verb d'una oració, els tipus de predicat i les agrupacions de paraules que poden fer de predicat . |
10 |
E |
9 |
- Conèixer els complements verbals(CD, CI , CC i ATR) + (C de Règim i C. Predicatiu) relacionats amb els tipus de verb que podem trobar ( transitius - intransitius/ atributius- predicatius/ pronominals / impersonals) |
10 |
E |
10 |
- Analitzar correctament els diferents sintagmes - predicat estudiats. Crear-ne de nous donades unes condicions... |
5 |
E |
11 |
- Saber aplicar les normes de flexió del verb i de concordança entre subjecte i verb . |
5 |
E |
13 |
- Saber conjugar qualsevol verb a partir del domini de l'esquema bàsic de la conjugació. |
5 |
E |
14 |
- Saber analitzar morfològicament qualsevol forma verbal |
5 |
E |
15 |
- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe. |
10 |
E R L |
16 |
- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació |
3 |
TG |
17 |
- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació |
3 |
L |
18 |
- Participar activament en les activitats de classe |
3 |
O |
19 |
- Participar activament en el teu equip de treball |
3 |
O TG |