Continguts

 

EXPRESSIÓ

La descripció i el text poètic

PAÍS

El paisatge de Catalunya

SINTAXI

El subjecte de l'oració. Tipus. Sintagmes Nominal, Preposicional  i Adjectival

MORFOLOGIA

El gènere i el nombre del nom i de l'adjectiu

Els determinants

NORMATIVA

LINGÜÍSTICA

F5. Haver de

F6. En / amb/ hem

F7. Falses formes verbals en -guer i en -guent

F8. Errors en els verbs venir i tenir

 

... Memòria visual amb el treball de textos

Fets i conceptes

- Definició de la descripció

- Els tipus de descripcions

- El llenguatge poètic.

- El text poètic i la descripció

- Els principals paisatges de Catalunya

- Diferències entre paisatge urbà i paisatge rural

- Paisatges naturals protegits

- Poetes catalans que parlen del paisatge

 Distinció  del subjecte i del predicat.

- Tipus d'oracions (II)

- Definició de subjecte, de SN , de SA i de SP

- Tipus de subjectes i de SN ,  SA i SP

- Definició i ús lingüístic del gènere i del nombre.

- Definició i ús lingüístic del nom i de l'adjectiu.

- Funcions d'aquestes categories gramaticals.

- Els determinants

Procediments

- Incorporació de lèxic per a la descripció: adjectius, comparacions

- Comentari i interpretació del text

- Com observar un paisatge

- La descripció dels elements naturals

- Ús del paisatge en la poesia

- Aplicació de l'esquema bàsic a oracions donades o inventades.

- Creació  de sintagmes que poden fer de subjecte de  l'oració

- Anàlisi deductiva i inductiva de SN , SP i SA diferents  

- Flexió de noms i adjectius

- Concordança entre noms, adjectius i determinants per construir sintagmes nominals o adjectivals correctes

- Funcions sintàctiques que poden fer i lloc que ocupen a l'oració

Actituds valors i normes

- Valoració d'exemples literaris

- Com valorar un paisatge.

- L'observació atenta i reflexiva

- La protecció i la defensa del patrimoni natural de casa nostra

- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament

- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió

 

 

 
Objectius didàctics

V

AA

1

- Ampliar el coneixement sobre  els diferents tipus de paisatge que conformen la geografia catalana. Diferenciar, principalment, el paisatge rural del paisatge urbà.

7

TI1

E

TG

2

- Conèixer les diferents figures de protecció legal dels espais naturals, saber situar els principals Parcs Naturals de Catalunya i conèixer-ne algun

3

E

TG

3

- Utilitzar nou vocabulari relacionat amb el paisatge de Catalunya. Incorporar adjectius  qualificatius i comparacions. Ampliar més el domini de vocabulari

5

TI1

R

4

- Observar, atentament, i copsar imatges i sensacions  que et serveixin per explicar el que has vist. Intentar fer-ho a partir del record visual

5

O

R

5

- Gaudir de l'observació d'un paisatge i de la lectura d'un text literari que el descrigui. Introduir el text poètic

3

O

6

- Estructurar, en un full, els elements necessaris per elaborar una descripció.

5

R

7

- Saber reconèixer una  descripció i  elaborar-ne cada vegada amb més qualitat.

10

E

R

8

- Conèixer  i distingir el subjecte d'una oració, els tipus de subjectes i les  agrupacions de paraules que poden fer de subjecte  combinant SN, SP i SA .

10

E

9

- Elaborar subjectes d'oració  utilitzant una estructura donada prèviament. Identificar el tipus de sintagma i analitzar-lo.

10

E

10

- Conèixer  les definicions de nom i adjectiu  i distingir-los.

5

E

11

- Saber aplicar les normes de flexió i de concordança entre noms, adjectius i determinants.

5

E

12

- Aprendre i saber classificar els determinants

5

E

13

- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe.

10

E

R

L

14

- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació

4

TI 1

TG

15

- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació

5

L

16

- Participar activament en les activitats de classe

3

O

17

- Participar activament  en el equip de treball

5

O

TG