![]() |
|||||||
![]() |
|
||||||
Continguts
|
EXPRESSIÓ La descripció i el text poètic |
PAÍS El paisatge de Catalunya |
SINTAXI El subjecte de l'oració. Tipus. Sintagmes Nominal, Preposicional i Adjectival |
MORFOLOGIA El gènere i el nombre del nom i de l'adjectiu Els determinants |
NORMATIVA LINGÜÍSTICA F5. Haver de F6. En / amb/ hem F7. Falses formes verbals en -guer i en -guent F8. Errors en els verbs venir i tenir
... Memòria visual amb el treball de textos |
Fets i conceptes |
- Definició de la descripció - Els tipus de descripcions - El llenguatge poètic. - El text poètic i la descripció |
- Els principals paisatges de Catalunya - Diferències entre paisatge urbà i paisatge rural - Paisatges naturals protegits - Poetes catalans que parlen del paisatge |
Distinció del subjecte i del predicat. - Tipus d'oracions (II) - Definició de subjecte, de SN , de SA i de SP - Tipus de subjectes i de SN , SA i SP |
- Definició i ús lingüístic del gènere i del nombre. - Definició i ús lingüístic del nom i de l'adjectiu. - Funcions d'aquestes categories gramaticals. - Els determinants |
|
Procediments |
- Incorporació de lèxic per a la descripció: adjectius, comparacions - Comentari i interpretació del text |
- Com observar un paisatge - La descripció dels elements naturals - Ús del paisatge en la poesia |
- Aplicació de l'esquema bàsic a oracions donades o inventades. - Creació de sintagmes que poden fer de subjecte de l'oració - Anàlisi deductiva i inductiva de SN , SP i SA diferents |
- Flexió de noms i adjectius - Concordança entre noms, adjectius i determinants per construir sintagmes nominals o adjectivals correctes - Funcions sintàctiques que poden fer i lloc que ocupen a l'oració |
|
Actituds valors i normes |
- Valoració d'exemples literaris |
- Com valorar un paisatge. - L'observació atenta i reflexiva - La protecció i la defensa del patrimoni natural de casa nostra |
- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament |
- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió |
Objectius didàctics
|
|||
1 |
- Ampliar el coneixement sobre els diferents tipus de paisatge que conformen la geografia catalana. Diferenciar, principalment, el paisatge rural del paisatge urbà. |
7 |
TI1 E TG |
2 |
- Conèixer les diferents figures de protecció legal dels espais naturals, saber situar els principals Parcs Naturals de Catalunya i conèixer-ne algun |
3 |
E TG |
3 |
- Utilitzar nou vocabulari relacionat amb el paisatge de Catalunya. Incorporar adjectius qualificatius i comparacions. Ampliar més el domini de vocabulari |
5 |
TI1 R |
4 |
- Observar, atentament, i copsar imatges i sensacions que et serveixin per explicar el que has vist. Intentar fer-ho a partir del record visual |
5 |
O R |
5 |
- Gaudir de l'observació d'un paisatge i de la lectura d'un text literari que el descrigui. Introduir el text poètic |
3 |
O |
6 |
- Estructurar, en un full, els elements necessaris per elaborar una descripció. |
5 |
R |
7 |
- Saber reconèixer una descripció i elaborar-ne cada vegada amb més qualitat. |
10 |
E R |
8 |
- Conèixer i distingir el subjecte d'una oració, els tipus de subjectes i les agrupacions de paraules que poden fer de subjecte combinant SN, SP i SA . |
10 |
E |
9 |
- Elaborar subjectes d'oració utilitzant una estructura donada prèviament. Identificar el tipus de sintagma i analitzar-lo. |
10 |
E |
10 |
- Conèixer les definicions de nom i adjectiu i distingir-los. |
5 |
E |
11 |
- Saber aplicar les normes de flexió i de concordança entre noms, adjectius i determinants. |
5 |
E |
12 |
- Aprendre i saber classificar els determinants |
5 |
E |
13 |
- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe. |
10 |
E R L |
14 |
- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació |
4 |
TI 1 TG |
15 |
- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació |
5 |
L |
16 |
- Participar activament en les activitats de classe |
3 |
O |
17 |
- Participar activament en el equip de treball |
5 |
O TG |