En les activitats de recerca cal diferenciar diferents nivells, ja que aquesta variable resulta clau en el desenvolupament del treball de l'alumne. Per tant, les activitats han d'estar adaptades segons el moment de l'aprenentatge en què es trobi l'alumne, per poder donar resposta a les seves possibilitats de comprensió.
En conseqüència, les activitats queden englobades per nivells, amb una creixent complexitat del contingut:

. Cicle inicial de primària. Es tracta d'una sortida pràctica de camp on s'introdueix l'alumne en els aspectes més sensorials del paratge. Es planteja com una recerca aprenent a utilitzar els sentits, introduint-los en alguns aspectes científics com la recollida de mostres, la primera presa de contacte amb algun aparell científic (brúixola, binocles.) i la representació plàstica del medi natural.

. Cicle mitjà de primària. S'acosta els alumnes al coneixement dels éssers vius presents al paratge. La recerca consisteix a inventariar les diferents espècies de mamífers d'una manera simplificada, utilitzant aquest grup com a model d'estudi delséssers vius. Utilitzen mètodes d'identificació d'espècies (claus dicotòmiques de rastres) i tècniques de cens específiques.

. Cicle superior de primària. Es tracten les relacions ecològiques entre els éssers vius. Les recerques, en aquest punt de l'aprenentatge de l'alumne, són més específiques, començant a aprofundir de forma més complexa els diferents valors del paratge. En funció de les característiques i necessitats del centre, en alguns casos es comencen a realitzar recerques específiques.

. Ensenyament secundari obligatori (ESO), batxillerat (BAT) i cicles formatius. Els alumnes porten a terme estudis en forma de recerques sobre els diferents valors patrimonials del bosc de Poblet, que es poden concretar en els àmbits següents: vegetació, fauna vertebrada i invertebrada, geologia, relació medi i ésser humà i ecologia.

. No escolars (naturalistes, monitors, universitaris, professors.). Col·lectiu que desenvolupa activitats docents o aprofundeix en el coneixement del paratge natural de Poblet. Realitzen les activitats de recerca per aconseguir més recursos pedagògics i eines didàctiques, sigui per a una activitat docent o per a un major coneixement del medi natural, i analitzen els continguts i objectius de les activitats que se'ls presenten.

PROJECTE EDUCATIU DE LES ACTIVITATS AL PARATGE NATURAL DE POBLET

INTRODUCCIÓ

OBJECTIUS I ACTIVITATS

METODOLOGIA