El tresor del bosc de Poblet

Fauna del passat

Canviem de color

Investigant el bosc de Poblet

FAUNA DEL PASSAT

És prou conegut el ritme al que els humans estem modificant el nostre entorn. Aquest fet comporta per alguns éssers vius, que els ha tocat compartir el mateix espai en el que ens movem, una alteració del hàbitat necessari per a la seva supervivència, fins arribar al extrem que algunes espècies han estat abocades a la seva extinció. Aquestes situacions de gravetat alarmant, ens porten a investigar quins son els fonaments del fenomen, per reflexionar vers les nostres accions futures.

Descripció: Activitat de recerca a l'aula desenvolupada amb la finalitat de descobrir quines són les causes principals que explicarien la desaparició d'alguns dels mamífers, presents al nostre territori en un passat no massa llunyà.

Destinataris: CS de Primària, ESO, Cicles formatius, Batxillerat i Adults.

Temporització: 2 hores aproximadament de treball d'aula i 1 hora (opcional) amb audiovisuals i material complementari.

Punt de partida: En general, cada mamífer està adaptat a viure en una àrea geogràfica determinada, i per això, una bona manera de començar és que l'alumne busqui, en un mapa topogràfic del PARATGE NATURAL DE POBLET, topònims que facin referència a noms de mamífers. El nom d'un indret prové de molt antic i està doncs relacionat amb la seva història.

Per exemple "font del llop", és un topònim que pot indicar la presència d'aquest animal, en el passat, als voltants de l'indret on apareix la font esmentada. Aquesta informació es pot comparar amb l'àrea de distribució geogràfica que es troba cartografiada per a cada mamífer, i així, conèixer si l'espècie es troba extingida actualment.

Com a resultat d'aquesta petita recerca apareixen quatre mamífers per a ésser estudiats: el llop, la llúdriga, el cabirol i l'ós.

Treball d'aula: Es reparteix els alumnes en quatre grups i cada grup s'encarregarà d'estudiar un dels mamífers en qüestió.

Hi ha un conjunt d'objectes relacionats amb cada espècie que el personal docent va repartint als diferents grups.

Cadascun d'aquests objectes està relacionat amb algun episodi que forma part de l'escenari que ha portat a la desaparició d'aquella espècie. Així doncs, l'alumne ha de reconstruir de forma ordenada tota la seqüència lògica de causa-efecte que en conjunt han determinat l'extinció d'aquests mamífers.

Algunes d'aquestes relacions pel que fa al llop son:

Llana : objecte relacionat amb la ramaderia d'ovelles

"Gaiato" : objecte relacionat amb l'ofici de pastor

Parany : objecte relacionat amb la caça del llop

Tot aquest treball de raonament es realitza contestant per escrit una sèrie de preguntes dirigides, que l'alumne troba al quadern de l'activitat.

Anàlisi de resultats i conclusions: Cadascun dels grups que participa en l'activitat fa una exposició oral a la resta d'alumnes, on explica quines son les causes que han portat a l'extinció del mamífer que han treballat.

Al final, entre tots, s'intenta trobar regularitats generals de causes d'extinció per a poder confeccionar un conjunt de normes ètiques que seria bo es poguessin dur a terme a nivell de la població en general.

Mapa topogràfic del PARATGE NATURAL DE POBLET, objectes actuals i d'època, llana, "Gaiatos", paranys, carbó, falç, destral, cartutxos d'escopeta buits, aixades, pintures i gravats d'època, escenes de caça,  esquemes de paranys, iconografia del monestir de Poblet, documents històrics.