Disseny: Joan Roig
Titol
Galeria d'imatges   Enllaços
Inscripcions   Localització

El tresor del bosc de Poblet

Fauna del passat

Canviem de color

Investigant el bosc de Poblet

barra
ÍNDEX ACTIVITATS

Materials activitat

Recerca activitat

Programacions relacionades

barra
logofons

EL TRESOR DEL BOSC DE POBLET

Des de sempre, els humans hem interaccionat directament amb el medi que ens envolta, essent aquest el nostre hàbitat. A diferència de la resta d'éssers vius, l'espècie humana té una capacitat de transformació molt gran que pot afectar d'una manera directa a l'estat de conservació del seu entorn immediat. Aquesta capacitat es fa patent arreu del planeta, però es pot analitzar a nivell local i al llarg de la història. La llarga empremta dels humans al bosc de Poblet ens permet poder estudiar i avaluar quin pot ser l'abast d'aquest impacte de la nostra espècie sobre el medi, en aquest cas, sobre el bosc de Poblet.

DADES GENERALS

Descripció: Aquesta activitat de recerca té l'objectiu d'aprofundir en la interacció entre els humans i el medi al llarg de la història, sensibilitzant l'alumne vers l'impacte que es pot produir en l'entorn en que viuen.

Destinataris: CS de Primària, ESO, Cicles formatius, Batxillerat i Adults.

Temporització: 1 dia sencer (matí i tarda).

DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT

Punt de partida: El tresor del bosc de Poblet és una activitat que es desenvolupa quasi íntegrament al camp. L'objectiu que es planteja als alumnes és descobrir quin és el tresor del bosc de Poblet, relacionant una sèrie d'imatges amb aquest espai forestal.

Se'ls hi planteja que una empresa de construcció no pot construir un hotel de luxe en aquest espai perquè està protegit. Ells hauran esbrinar que conté i què ha passat en aquest indret per a que es prohibeixi construir l'hotel.

Treball d'aula: Es planteja als alumnes l'objectiu abans esmentat, i se'ls fa analitzar les imatges que hauran de relacionar amb el bosc de Poblet. Per a poder solucionar el problema plantejat, disposen d'una sèrie de documents organitzats en punts d'investigació que han d'anar seguint durant el recorregut.

Treball de camp: Els alumnes aniran seguint els diferents punts d'investigació, en els quals podran realitzar una sèrie d'observacions, que juntament amb la documentació que se'ls hi lliura amb el quadern podran anar anotant les dades de camp necessàries per a poder treure les conclusions finals. Aquesta documentació són textos antics i actuals, definicions, fotografies d'època i actuals, gràfics, dibuixos, esquemes, gravats d'època, guies d'identificació...

En cada punt d'investigació els alumnes podran interpretar correctament el que veuen gràcies a aquesta documentació i els diferents raonaments que ells mateixos aniran realitzant. Anotant totes aquestes deduccions avançaran en l'estudi fins a arribar a entendre per ells mateixos perquè aquest espai està protegit i quina relació hem tingut els humans amb el bosc de Poblet.

Anàlisi de resultats i conclusions: A partir de les dades anotades en el quadern, fruit de les diferents observacions, raonaments i deduccions realitzades en cada punt d'investigació, els alumnes poden anar traient les conclusions necessàries.

Aquestes conclusions es materialitzen en forma d'un text redactat, que es discuteix entre tots. Aquest text descriu la relació existent entre les imatges que se'ls hi presenten al començament de l'activitat de recerca i el bosc de Poblet. Es va analitzant cada imatge, mentre els alumnes van formulant hipòtesis sobre els diferents tipus d'interacció entre humans i bosc de Poblet. Al final, els alumnes descobreixen quin és el tresor del bosc de Poblet.

MATERIAL PEDAGÒGIC EMPRAT

Cartografia actual i antiga de la zona, col·lecció de fotgrafies actuals i antigues de la zona, textos històrics, llistats florístics, claus dicotòmiques, quadern de l'alumne.

Alberg Jaume I - Les Masies - L'Espluga de Francolí (43440)
Telèfon: 977 87 11 44 - Fax: 977 87 04 14
Correu: cda-monestirs@xtec.cat