Enrera

Exercici
Exercicis

Objectiu

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer els diferents tipus de cercadors que es poden emprar per buscar informació i recursos a la Web per elaborar una WebQuest. Aquesta pràctica és una primera aproximació a la cerca d'informació. En les pràctiques posteriors es desenvoluparan amb més profunditat altres aspectes del procés de cerca d'informació.

Introducció

La World Wide Web, la web, permet accedir a un enorme fons documental en constant creixement. En l'actualitat s'hi comptabilitzen tres bilions de documents; cada dia s'hi publiquen set milions de pàgines noves. A diferència d'una biblioteca, la web no respon a cap criteri de classificació que faciliti la recerca de documents. Cal utilitzar diferents recursos i estratègies per buscar-hi informació.

Quan busquem una pàgina o un lloc web, no accedim directament a la web. Consultem la base de dades d'un cercador, que conté una part del conjunt de la web,és a dir, el conjunt de pàgines hostatjades a diferents servidors arreu del món. Un cop realitzada la consulta, el cercador ofereix un hipertext amb enllaços a diferents URL.

Desenvolupament de la pràctica

Cercadors, metacercadors i directoris

Existeixen diferents tipus de cercadors; el nombre de bases de dades que utilitzen i els continguts que inclouen els diferencien. Observeu en el quadre següent tres tipus bàsics de cercadors:

Tipus de cercadors
Característiques
Exemples

Cercadors (Search Engines)

• Base de dades elaborada per robots, programes d'execució automàtica, anomenats aranyes (spiders)
  • Cerca per paraula clau
  • Cerca a tot el text de la pàgina
Metacercadors (Meta-search engines)
  • Cerca a la base de dades de diferents cercadors
  • Cerca amb rapidesa i superficialitat: només es recull el 10% dels resultats dels cercadors consultats

Directoris (Subject Directories)

• Base de dades elaborada per editors
  • Cerca per categories o temes
  • Cerca a un directori o índex temàtic organitzat de manera jeràrquica

Pràctica

El primer pas per dissenyar una WebQuest és seleccionar un tema que s'adeqüi al currículum del cicle o l'etapa. És important, però, que resulti atractiu al gup-classe per garantir un cert grau d'implicació inicial que garanteixi l'èxit del projecte.

No obstant això, es pot optar per un tema que resulti complex per a l'alumnat, ja que el plantejament eminentment pràctic d'una WebQuest emfatitza el desenvolupament de les habilitats i, per tant, minimitza la complexitat dels procés d'aprenentatge.

En general, les habilitats que més s'exerciten en una WebQuest són les implicades en la competència comunicativa, especialment aquelles que fan referència al processament d'informació. Si s'integren les TIC en l'elaboració del projecte, la qual cosa és recomanable, també s'hi impliquen les habilitats de la Competència TIC.

Un cop s'ha escollit el tema, cal explorar el nombre de recursos informacionals electrònics de què es disposa: pàgines i llocs web que els aprenents utilitzaran com a font de consulta per elaborar un projecte de treball. Tot i que es poden combinar fonts documentals bibliogràfiques i electròniques, és important que es garanteixi un nombre significatiu de pàgines o llocs web: un dels objectius bàsics de la proposta metodològica de les WebQuest és utilitzar la web com una eina de consulta i, en definitiva, com un recurs per a l'aprenentatge.

Un altre aspecte a considerar és el tipus de pàgines o llocs web que es volen seleccionar. Les pàgines personals són poc estables; les institucionals poden resultar massa formals. És preferible, doncs, combinar-ne de tipus diferents: institucionals, comercials i personals. D'aquesta manera, la selecció de llocs i pàgines web que l'aprenent utilitza per desenvolupar el projecte de la WebQuest reprodueix a petita escala l'heterogeneïtat que caracteritza la web, en què qualsevol persona o organització pot publicar un document.

Exploreu les pàgines i els llocs web a l'abast per a una WebQuest sobre Harry Potter. Desenvolupeu el procés de cerca seguint els passos indicats:

• Creeu al navegador una carpeta a l'apartat de Adreces d'interès (Netscape Navigator) o Favoritos (Microsoft Explorer). Anomeneu-la Potter. Si cal, consulteu el mòdul 1, on s'explica com definir carpetes per emmagatzemar informació als navegadors.
  • Per a una aproximació inicial, és recomanable consultar un directori, ja que hi trobareu una selecció dels llocs web més rellevants. Accediu al Yahoo. Observeu com s'organitza un directori:

Un directori com Yahoo es caracteritza per presentar un índex de categories temàtiques. Per localitzar-hi la informació, cal consultar les categories en què pot incloure's el tema objecte de cerca.

• Feu clic a Art i cultura. Després, seleccioneu Literatura.
  • A la categoria de Literatura escolliu Gèneres. Finalment, feu clic a Infantil. Heu obtingut menys de 10 de resultats. És recomanable, doncs, continuar la cerca.
  • Consulteu altres versions del mateix directori; per exemple, el Yahoo! España.
    • Feu clic a Zonas geográficas. Després, a Paises i, finalment, a Reino Unido.
    • A la categoria Reino Unido escolliu Arte y cultura | Literatura | Géneros | Infantil. Deseu-hi les URL que us hagin semblat més interessants.

Per ampliar els resultats obtinguts, cal consultar un cercador. A les pràctiques posteriors es tracten amb més profunditat altres aspectes del procés de cerca d'informació amb l'objectiu d'elaborar una WebQuest.

Atenció !

Més informació:

En l'actualitat, hi ha milers de cercadors. Consulteu algun dels cercadors de cercadors existents, com per exemple Buscopio o Beaucoup!, per fer-vos una idea dels recursos a l'abast. Hi trobareu milers de cercadors classificats per categories temàtiques.