Enrera
Mòdul 3
Creació d'aplicacions a Internet: WebQuest
  Pràctica
1
5
   
Exercici
Exercicis
 
 

Objectiu

  L'objectiu d'aquesta pràctica és emprar diferents cercadors (el Google i l'Altavista) i conèixer les utilitats de què disposen per poder explotar-les de manera eficaç tant en la recerca d'informació com en la selecció de recursos per elaborar una WebQuest.
   
  Introducció
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El volum actual d'informació disponible a la web ha impulsat l'aparició d'una gran quantitat de cercadors o motors de cerca les bases, cadascun dels quals abasta un determinat tipus de contingut.

Així, per exemple, els cercadors geogràfics disposen d'una base de dades limitada a una zona geogràfica concreta. Aquesta zona pot ser d'àmbit internacional, nacional, autonòmic, regional o provincial. RedAragon és un exemple de cercador de caràcter regional.

En canvi, els cercadors lingüístics utilitzen l'ús d'una determinada llengua com a criteri unificador de la seva base de dades, transcendint l'àmbit geogràfic. VilaWeb, per exemple, busca pàgines en llengua catalana.

També hi ha cercadors ètnics que se centren en un grup de persones o bé determinades minories racials. Everythingblack és un buscador adreçat a la comunitat afroamericana.

Els cercadors temàtics, un altre tipus de cercador, disposen d'una base de dades especialitzada en una àrea de coneixement. InLibris.com, per exemple, conté informació sobre temes literaris.

Tots els cercadors, però, utilitzen els mateixos recursos per buscar, emmagatzemar i recuperar la informació. Tots utilitzen robots, programes d'execució automàtica, anomenats aranyes (spiders), per seleccionar i copiar un conjunt de pàgines web a les seves bases de dades i classificar o indexar els resultats obtinguts en una cerca.

Aquests resultats, ordenats per grau de coincidència amb el terme de cerca, es presenten en un hipertext. Quan l'usuari fa clic als enllaços, el cercador recupera les pàgines seleccionades, hostatjades a qualsevol servidor d'arreu del món.

   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Per a cada cerca, un cercador
 

En l'actualitat, hi ha milers de cercadors. Evidentment, no cal conèixer-los tots. Però és convenient utilitzar-ne més d'un o bé combinar-ne uns quants. Tingueu en compte que cada cercador busca la informació sol·licitada a la seva base de dades. Per tant, si la pàgina web que s'està buscant no hi ha estat introduïda, no apareix als resultats de cerca. D'altra banda, cal tenir en compte que cada cercador segueix uns criteris determinats per establir el rànquing de rellevància; és a dir, el grau de coincidència entre els termes de cerca i les pàgines web avaluades, a partir del qual s'ordenen els resultats.

Així, doncs, la relació de pàgines que obtinguem, introduint els mateixos termes de cerca en diferents cercadors, no necessàriament coincidirà: poden variar les pàgines seleccionades o bé es poden mostrar ordenades de manera diferent.

   
Pràctica

És recomanable consultar diversos exemples de WebQuest abans de començar a elaborar-ne una. Segurament, us aportaran algunes idees per al projecte que tot just estiguem a punt d'encetar. Així mateix, us ajudaran a resoldre els dubtes que se us puguin plantejar, ja que comprovareu com els han resolt els autors i les autores de les pàgines que consultem.

Utilitzeu diferents cercadors per localitzar alguns exemples de WebQuest que us puguin resultar interessants.

  • Creeu una carpeta a Favoritos (l'Explorer) o Marcadores (el Netscape Navigator) on desar la informació. Si us cal, consulteu les indicacions del mòdul 1. Anomeneu-la WebQuest.
  • Consulteu l'Altavista. Introduïu WebQuest i modifiqueu l'opció d'idioma. Escolliu Castellà.
  • Per ampliar la cerca, consulteu el Google. Introduïu-hi també el terme WQ. Per modificar l'idioma de les pàgines consultades, accediu a Eines d'idioma. Escolliu l'opció castellà a la barra que indica Cerca pàgines escrites en....
 
 
Si habitualment cerqueu pàgines que estiguin en un idioma determinat, a la pàgina de Preferències es pot determinar que aquest sigui el comportament de cerca per defecte.
   
   
 
  • Seleccioneu alguns exemples de WQ i deseu-les a la carpeta del vostre navegador.
  • Si voleu, encara podeu ampliar més la cerca escollint l'opció anglès de les Eines d'idioma. En aquest cas, potser, us cal utilitzar un traductor.
Pràctica

Tant el Google com l'Altavista disposen de traductors automàtics que poden facilitar la consulta de pàgines web en altres idiomes. La traducció no és massa exacta i fins i tot de vegades resulta divertida, però almenys si us cal un cop de mà us ajuda a fer-vos una idea del contingut d'un pàgina. S'hi poden traduir fragments o documents sencers.

  • Accediu al Google i localitzeu una WebQuest anomenada Searching for China. Només cal que hi introduïu el títol.
  • Consulteu-la i, amb el botó dret del ratolí, seleccioneu la URL que figura a la barra d'adreça.
  • Accediu a l'Altavista. Seleccioneu l'opció Traducir i introduïu a l'opció l'adreça web de la WQ consultada a l'opció Traduzca una página web. Aneu amb compte de no repetir el text http://, que el cercador dóna per defecte. Hi ha aquesta possibilitat si feu servir l'opció Copiar, amb el botó dret del ratolí. .
 

 
Tant el Google com l'Altavista disposen de traductors automàtics. En el cas del Google, però, aquest servei no està disponible a la interfície en català. El funcionament dels traductors és similar.
   
 
  • Seleccioneu l'idioma en què està escrit el document i l'opció que escolliu per a la traducció. Comproveu-ne els resultats.
  • Per traduir únicament una part d'un document, heu de seleccionar el fragment amb el botó esquerre del ratolí. Després, amb el botó dret, heu d'escollir copiar Posteriorment, introduïu el fragment a Traduzca un bloque de texto. També cal que indiqueu l'idioma de referència i l'idioma de traducció.
Atenció !

Observacions:

Si s'utilitza l'opció de traduir un lloc o bé una pàgina web d'una certa extensió, la qualitat de la traducció minva a mesura que s'avança en el document. Per minimitzar aquest fet, es pot recórrer a la traducció dels fragments que més interessin.

 
Pràctica

Tots els cercadors disposen d'una opció de cerca avançada. És convenient consultar-ne les característiques abans d'utilitzar-la, ja que no tots usen els mateixos paràmetres. Tot seguit, s'indiquen algunes de les similituds i les diferències principals entre el Google i l'Altavista:

Cercador
Google
Altavista
Recerca de frases
Les paraules incloses entre cometes ("com aquestes") apareixen juntes a tots el documents recuperats.
Les paraules incloses entre cometes ("com aquestes") apareixen juntes a tots el documents recuperats.
+ inclou/ – exclou

El símbolper excloure i el símbol + incloure.

El símbolper excloure i el símbol + per incloure a la cerca principal.

Operadors booleans
Operadors booleans (AND, OR, AND NOT) a la cerca principal. Operadors booleans (AND, OR, AND NOT) a la cerca avançada.
Altres operadors
No accepta l'ús de parèntesis ( ).
que accepta l'ús de parèntesis ( ).
Variació de lletres
no utilitza el símbol * per a paraules derivades.
que utilitza el símbol * per localitzar paraules derivades.
Altres

Per defecte, reconeix AND

 

 

 

 
  • Accediu al Google. Introduïu a la cerca principal l'ordre següent: (salo OR salsa) AND ball.
  • Perquè la cerca amb els operadors utilitzats sigui més efectiva, accediu a l'Altavista. Seleccioneu Herramientas | Más | Búsqueda avanzada. Tot seguit, apareix la pantalla següent:
 
La cerca avançada de l'Altavista, a diferència de la cerca principal, permet utilitzar operadors booleans . Altres característiques d'aquesta cerca són la classificació dels resultats i la definició de determinades dates de la consulta.
   
 
  • Al quadre d'introducció de text, repetiu la cerca: (salo OR salsa) AND ball. Com podeu comprovar, la selecció està millor definida que l'obtinguda amb el Google.
Pràctica

Com hem vist, tots els cercadors contenen diferents recursos. Cal, doncs, no desestimar-los en el procés de cerca, ja que poden resultar molt útils. Així mateix, per treure tot el suc de la informació obtinguda, cal tenir en compte tots els elements que el cercador posa al nostre abast un cop realitzada la cerca. Observeu la informació i els recursos que ofereix el Google:

   
 

 
A
Recerca avançada

Enllaços a una pàgina que permeten restringir la vostra cerca.

B
Preferències
Enllaços a pàgines que permeten fixar preferències, incloent-hi el nombre predeterminat de resultats per pàgina, l'idioma de la interfície i les opcions de traducció
C
Eines d'idioma
Eines amb les quals es pot definir l'idioma de la interfície, de les pàgines per cercar i les opcions de traducció.
D
Consells per a la cerca
Indicacions per realitzar la cerca d'informació amb més efectivitat.
E
Camp de cerca Espai on s'introdueix el terme de cerca. Prement Retorn o fent clic al botó de Cerca amb el Google s'obté el llistat de resultats rellevants.
F
Botó de cerca amb el Google

Botó per enviar una altra sol·licitud de cerca. També es pot enviar una sol·licitud prement Retorn.

G
Opcions de cerca
Botó que indica el tipus de cerca que es vol realitzar.
H
Barra d'estadístiques
Aquesta barra indica la cerca realitzada, el nombre de resultats i el temps que ha durat el procés de cerca.
I
Categories
si els termes de cerca també apareixen el directori web, aquestes categories suggerides poden ajudar a trobar més informació relacionada amb la sol·licitud realitzada.

J

Títol de la pàgina

La primera línia del resultat és el títol de la primera pàgina web trobada. De vegades, en lloc d'un títol hi ha una URL, la qual cosa significa que la pàgina no té cap títol o bé que el Google no ha indexat el contingut sencer de la pàgina.

K
Resum
Extracte del resultat obtingut, que permet comprovar el context en què els termes de recerca apareixen a la pàgina.
L
Descripció
si la pàgina és al directori, es mostra la descripció introduïda pel voluntari o voluntària del directori obert.
M
Categoria
si un lloc trobat és al directori web, es mostra la categoria a la qual pertany, a sota de la seva descripció.
N
URL
Adreça electrònica del resultat obtingut.
O

Mida

Aquesta xifra indica la mida del tros de text de la pàgina web trobada.
P
Còpia en memòria
Mostra els continguts de la pàgina tal i com eren l'últim cop que es van indexar. Si per algun motiu l'enllaç del lloc no connecta a la pàgina actual, es pot recuperar la informació emmagatzemada.
Q
Pàgines similars Explora automàticament la xarxa per cercar-hi les pàgines que hi estiguin relacionades.
R
Resultat Sagnat
Resultat més rellevant d'un conjunt de resultats localitzat a un mateix lloc web.
S
Més resultats
Altres resultats extrets d'un mateix lloc.
 
  • Accediu al Google i introduïu al camp de cerca Catalunya.
  • En primer lloc, feu clic al botó de Cerca del Google. Després, repetiu la cerca amb l'opció Imatges de les Opcions de cerca. Observeu la diferència de resultats.
  • Feu clic a la Categoria que remet a les referències existents al directori del Google. Aquesta opció us pot resultar útil si voleu cercar més informació per categories. Observeu que l'aspecte de la interfície ha canviat:
 
 
El directori del Google, com altres directoris, s'organitza per categories. Així, doncs, s'hi pot buscar informació consultant els diferents apartats ordenats per temes.
   

 

 

 

 

 

 

Un metacercador, a diferència d'un cercador, utilitza les bases de dades de diferents cercadors per trobar la informació sol·licitada. Sembla, doncs, que utilitzar un metacercador pot agilitar la tasca de cerca i fer estalviar molt de temps. Cal tenir en compte, però, que els metacercadors realitzen una cerca molt superficial: únicament recullen el 10% de la informació de les bases de dades consultades.

Amb tot, un metacercador pot ésser útil per realitzar una primera aproximació o per avaluar la presència a la web de determinades empreses o serveis. Així mateix, es pot emprar en cerques exhaustives sobre un tema.

Cal tenir en compte que la majoria de metacercadors no admeten operadors, amb la qual cosa no es poden definir amb precisió els termes de cerca. L' Ixquick és una excepció. Un altre metacercador que pot resultar interessant és el Webbrain, que presenta la informació mitjançant relacions conceptuals que mostren visualment les relacions entre diferents temes.

 

   
   
 
Amunt