MATEMÀTIQUES
1r D'ESO: m.c.d., m.c.m. i ÀREES
Molts alumnes tenen dificultats
amb les matemàtiques. Almenys això és el que reflecteixen
les Proves de les competències bàsiques i també l'informe
PISA als quals he fet referència en la primera part del treball. Almenys
això és també el que reflecteixen les proves de nivell que
molts centres passen als seus alumnes el primer dia de classe de 1r d'ESO per
tal de situar el punt de partida del curs.
Les matemàtiques són
una matèria que requereix essencialment allò en què insisteix
la present proposta, a saber, comprensió. La possibilitat de comprensió
ha d'anar acompanyada de la capacitat suficient en l'alumnat per comprendre. Per
exemple, la majoria de teories psicològiques coincideixen a sostenir que
la capacitat d'abstracció no es desenvolupa plenament en els nens fins
els deu o més anys, de manera que explicar continguts que requereixin una
important capacitat d'abstracció abans d'aquesta edat no resulta productiu:
es poden repetir els conceptes, però difícilment arribar a la seva
comprensió.
Ara bé, aquesta no sembla ser la situació
que es produeix, almenys no en l'actualitat (temps enrere els continguts de matemàtiques
adreçats a nens de nou anys incloïen funcions representades amb conjunts!).
Així, tots els actuals continguts de 1r d'ESO estan, en principi, a l'abast
d'un alumne de dotze anys. Això no obstant, i com advertia fa un moment,
molts alumnes presenten dificultats.
No entraré aquí a especular
sobre la base matemàtica amb què els alumnes arriben als centres
de secundària, ni sobre altres possibles causes de les mancances que revelen
els informes. Ni disposo de la informació necessària, ni constitueix
la finalitat d'aquest treball.
El que pretenc aquí és mostrar
com les estratègies apuntades per a contribuir al desenvolupament de l'ensenyament
crític es poden introduir a través de l'ensenyament de les matèries
curriculars. En el cas de les matemàtiques, ho exemplificaré amb
el càlcul del màxim comú divisor i del mínim comú
múltiple, i també amb al càlcul de les àrees d'algunes
figures planes. Tots dos continguts apareixen també en el currículum
de 6è de primària, per la qual cosa a 1r d'ESO se'n demana un ús
i una aplicació consolidats.

|