|

Tot
seguit, un proposem un recorregut per alguns dels llibres més
importants dels dos autors catalans més importants de la
literatura avantguardista:
Poemes
en ondes hertzianes, de Joan Salvat-Papasseit, 1917
L'irradiador
del port i les gavines , de Joan Salvat-Papasseit, 1919-21
Les
conspiracions , de Joan Salvat-Papasseit, 1922
La
gesta dels estels , de Joan Salvat-Papasseit, 1922
Poema
de la rosa als llavis, de Joan Salvat-Papasseit, 1923
Óssa
menor, de Joan Salvat-Papasseit ,1925 (pòstum)
L'ESTIL
DE JOAN SALVAT-PAPASSEIT
Sol,
i de dol, de Josep Vicenç Foix, 1947
L'ESTIL
DE JOSEP VICENÇ FOIX
Poemes
en ondes hertzianes
|
|
En la seva primera època s'estrena
amb "Columna vertebral: sageta de foc" a la revista
Un enemic del poble, el 1917. Es mostra futurista,
gorkià, nietzschià, individualista messiànic.
Creu que l´home fort, mogut per la voluntat, esdevé
profeta moral del seu temps. I ho proclama a tot arreu:
la seva secció periodística "Mots propis",
els manifestos que escriví, les revistes que creà,
els textos programàtics, on parla de joventut, llibertat,
sinceritat, entusiasme, eternitat, modernitat, victòria,
herois i menysprea els dèbils, covards, imitadors,
gregaris, la política falsa i la religió.
Aquest primer llibre és un recull dels poemes escrits
des de 1917. La paraula HERTZIANES significa les ones elèctriques
d´alta freqüència del radiotelegrafista.
|
És un llibre futurista, cubista
i dadaista. Fa servir: salts de falla, collage lingüístic
(mots d'altres llengües) i icònics, dibuixos
emblemàtics, supressió dels signes de puntuació,
joc de tipografies, versos en cascada, espais en blanc,
cal.ligrames, paraules en llibertat, barreja de registres
de llenguatge, el.lipsi.
|
És el seu llibre d´avantguardisme
més radical, inconformista i apocalíptic.
Un llibre subversiu formalment i socialment. Reivindica
un anarquisme individualitzant. Advoca per una actitud de
revolta, però també d'independència
personal.
|

L'irradiador
del port i les gavines |
|
Té el subtítol de "Poemes
d'avantguarda".
L'Irradiador vol dir el far del port
|
Lluita contra la mesquinesa, el cretinisme
cultural, a través de l´amor, l´aventura
heroica i la força maragalliana de la cançó.
|
Té elements, encara, cubistes
i futuristes, com el símbol del circ per al dinamisme
i la lluita. També barreja espais urbans al costat
de rurals, marítims i oberts, mirades crítiques
amb ulls ingenus o la mirada mítica de la infantesa
i de la figura del pare.Per tant, recull la dualitat maquinisme
avantguardista/ realisme intimista i elegíac.Els
poemes són com una juxtaposició d'impressions,
sensacions o sentències que acaba de manera sobtada
i arbitrària. També fa la desturucció
del text tradicional.
|
Josep M. Junoy havia estat l'introductor
dels haikús en la poesia catalana, però
Salvat, amb aquests haikús, comença a ensenyar
l´estil que apareixerà a Poema de la rosa
als llavis. Inicia,doncs , la sèrie de fantasies
marineres o bèl.liques a través de les quals,
el poeta, desemparat des de petit i malalt des de molt
jove, intenta sublimar les seves frustracions i els seus
afanys més íntims.
|
|
És un llibre amb molts elements
avantguardistes, però ja n´afegeix d´altres
que no ho són, com la cançó, el haikú,
i l´oda.
|
|

|
|
És una "plaquette",
llibre petit i prim, amb pocs poemes.
|
Constitueix un petit parèntesi
patriòtic, un al.legat contra el nacionalisme imperialista
castellà.
|
Són 8 poemes escrits a Madrid
en l'estada al (sanatori de Fuenfría, Cercedilla,
quan feia una cura de repòs). on proposa el model
irlandès per a Catalunya (La República d´Irlanda
és sobirana des de 1921).
|
Hi fa una poesia personal, amb voluntat
d´incidència pública, i hi prova formes
populars, com ara les sèries monorrimes en assonant,
quartetes i romanços, etc.
|

Juan Gris, Cases de Céret, 1913
La
gesta dels estels
|
|
Subtitulat "Mostra de poemes".La
majoria dels seus poemes, en aquest llibre i en el següent,
foren escrits a Les Escaldes, (Alta Cerdanya) on feia
salut. En ells ens mostra un canvi cap el lirisme popular,
usant els madrigals i cançons tradicionals.
Apareix la seva veu vitalista contra
la malaltia. Els tres llibres d´aquesta segona època
són un glop d´aire fresc enfront els poemes
de Guerau de Liost, Carner, Manent i Junoy i s´assemblen
més als de Tomàs Garcés o Josep Mª
de Sagarra.
|
Divisa vital: amor i lluita .Ell és
un aventurer, cavaller, viu sense traves ni moral. El
to és elegíac, i el poeta té uns
ulls infantils.Aquí hi exposa les seves tres divises:
el seu món és governat per l´amor
i la guerra, vol viatjar sempre i estimar una noia a cada
port, creure en la lluita i convertir cada ferida en un
poema i formar "soldats d´avantguarda"
que mai reculen si no és per cedir davant un primer
bes. Fusiona avantguarda i cançó popular.
|
 |
Fa aparèixer el barri quotidià
(la Barceloneta), la natura i el mar, la infantesa com
a vida lliure i feliç.-... Té un to de consigna
i usa el condicional que duu a una certa elegia i a fer
front a la realitat personal. És un plantejament
impressionista que mitifica la realitat i el seu barri,
la Barceloneta, amb mariners, peixaters, vigilants...
|
El llibre expressa la voluntat de trencar
amb el maquinisme avantguardista i cantar una realitat
natural i senzilla. Fa ús de la cançó,
el romanç i el madrigal, però també
d' elements avantguardistes i creació d´emblemes:
el lladre d´amor i l´amiga com a novícia,
santa o verge temorosa (ideal més elevat i pur,
basat en l´amor i l´entusiasme de viure).
|
|

Max Ernst, Los cormoranes, 1920
Poema
de la rosa als llavis
|
|
Ell era conscient
que aquest llibre costaria d´editar-lo degut al
seu contingut eròtic , però també
que era el seu millor llibre, com demostra a la seva correspondència
privada.
Té un
contingut narratiu: és com una narració
(història d´un amor físic), en 31
poemes que evoquen imatges, sensacions, estats d´ànim
exultants o melangiosos, metàfores de l´amor
(rituals cavallerescos o pastorils). La història
explicada és la d´una aventura amorosa, un
viatge d´iniciació per al poeta -que, lluny
de la ciutat, es lliura al plaer de la seduccío
i el mestratge amatori- i per a l´amant -inexperta,
jove, verge, però que coneix la passió i
les arts de la seducció. Diem que té forma
narrativa perquè és un "sol poema",
és a dir, un poemari unitari, amb una estructura
narrativa clàssica: una certa trama, una escenografia,
un inici, nus i final.
|
Hi predominen
l'essencialitat i sinceritat i Intensitat, la visió
triomfant I sacra de la relació carnal. La veu
masculina és protagonista i la femenina és
lliurada i immolada en el ritu de l'amor.
|
Estructura general:
*La història d´amor surt, en forma narrativa,
a les seccions I,IV,VI,VII,IX,X,XII,XIV.
*L´alegria d´ell surt , en forma lírica,
als dos cal.ligrames; II, XIII.
*La relació entre Ella i la Natura, en forma lírica,
surt a III,V,VIII,XI,XV (les Imatges)
A més,
totes aquestes sèries es van interferint sàviament.
-No té
una estructura lineal, les Imatges i el Cal.ligrames fan
de contrapunts meditatius, retòrics i iconogràfics
, i es refereixen als grans temes del poemari: atributs
femenins i masculins, amor sacre, imatgeria eròtica,
discurs moral sobre els perills de l´amor.
El llibre representa
la síntesi de la tensió ideal-realitat,
literatura i vida, ficció i realitat viscuda.
|
|
Personatges:
*El jo líric
és personarge, mestre d´amor, nen murri i
juganer, maliciós, sense prejudicis morals ni intel.lectuals,
sensual i eròtic.
*Ella és amb qui dialoga implícitament,
jove, bruna, fina, polida, inexperta, reprimida, verge.
|
L´acció
o seducció, és el procés d´iniciació
a la manera de ritual religiós, als plaers sexuals
d´ella, per part d´ell. En absolut secret.
Ella apareix com un estel, una visió dels jocs
infantils de qui serà el seu amant. La seducció
no deixa de ser un nou joc, per això cal abandonar
la ciutat, les distraccions futuristes i les joguines
anodines. Ella es deixarà fer, tremolosa, primer
enmig d´una natura esplèndida, plena de flors
(rosa, lilàs, menta, rosella, magnòlia,
tarongina, satalia, raïm), concentrada en llavis,
pits i sexe... Després, en la intimitat de la cambra...
El jo sempre
estarà exultant, i ella sempre estarà espectacular.
I el jo també s´adreça al lector per
fer-lo partícip de la joia. De vegades amb un estil
pastoril i trobadoresc.
|
Base real?
La història és realista perquè presenta
un exercici lliure i espontani de la carn i elimina tot
component moral o intel.lectual. Una aventura real ? O una
aventura imaginària que condensa un seguit d´aventures
reals? No hi ha referències precises ni geogràfiques,
ni cronològiques, ni personals. Un present indeterminat
i en el Midi francès, entre 1922 i 1923, segurament
en un sanatori o fent repòs. El Cal.ligrama II té
referències a Marsella, la serra de la Tanca final
sembla el Pirineu. Ricard Salvat, el 1977, s´aventura
a dir que era un sanatori de les Escaldes (Alta Cerdanya),
el 1922, on conegué una noia anomenada Margot. Però
sobre la història ha caigut un silenci estrany, sobretot
tenint en compte que ell no té hereus. El problema
és que el nom de Margot apareix en dos poemes vells,
gens eròtics,de L´irradiador del port i
les gavines.
|
|
En resum,
usa una forma directa, elegant i afectuosa de plantejar
una història d´amor i sexe, amb un to lliure
de noses morals: ni sentiment de culpa, ni adulteri, ni
res, tot i que el poeta estava casat i teia fills.
-Tema essencial:
el desflorament : un cop acomplert, ell l´abandona,
cercant una altra verge.
Dona objecte:
robat, sotmès, instrument de la felicitat de l´home
(aspectes més negatius, des d´un punt de
vista feminista actual).
|
Temps
verbal i secretisme: present indeterminat, que narra unes
accions arriscades, que cal ocultar i amb molt poc perill
de compromís.En aquest sentit és molt"
modern".El poeta també usa condicionals i futurs
verbals, com en un doble pla de la història: la realitat
i el desig o ideal. La història s´acaba sense
drames ni consideracions morals o intel.lectuals, amb un
vot de fidelitat i un nou entusiasme per una nova aventura.
-Riquesa de versificació,
predomini d´assonàncies encadenades i versos
d´art menor.
-Fusiona l´avantguardisme
i les formes de la poesia popular, com el romancet, la
cançó, madrigal, corranda, haikú.
També hi ha temes procedents d´orient, psalms
litúrgics, cançó bàquica,
cançó trobadoresca...tota la tradició
clàssica catalana i forana.
-Profusió
de comparacions i metàfores, sobretot referides
al sexe femení, de gran bellesa.Per exemple, UNA
ROSA ALS LLAVIS metàfora antiquíssima del
sexe femení (el llavis de la vulva).
-Profusió
d´imatges botàniques i també de tòpics
de la literatura de tots els temps, com la rosa o la sageta-fletxa.
-Unitat de referències
semàntiques al llarg de tots els poemes, la qual
cosa provoca la seva xarxa de significats.
-Colors femenins:
blanc, vermell, negre.
|
Molts termes
de la taxonomia anatònica, i el futurisme mecànic,
Elements clàssics del llibre: Cupidell, les comparacions
florals, botàniques, anatòmiques, la sensibilitat,
els trobadors (espieta, aimia), que ell sigui mestre d´amor,
el llenguatge col.loquial.
-Elements cubistes:
talls dels versos (salts de falla), collage lingüístic
(mots en francès), collage tipogràfic (diferents
lletres), collage cal.ligramàtic, sintagmes incomplerts.
-Elements futuristes:
falta de puntuació en certs textos, signes aritmètics,
espais en blanc, màquines, velocitat, agressivitat,
bel.licisme sublimat (lluita, combat, gesta), i elements
militars i romàntics com el lladre, el pirata,
el corsari. L´esport, el dinamisme, l´aventura.
-Altres formes:
també combina altres formes: registres col.loquial
i culte, estil directe i indirecte, narració, exposició,
descripció. enunciació imperativa i exclamativa.
-En resum, recull
materials vells i nous (de tota la seva història
de creació poètica) amb una aspiració
de totalitat, per bastir tota una teoria sobre l´amor.És
un mosaic dels llocs comuns de la lírica amorosa
universal de tots els temps.
|

Picasso, Bust de dona amb barret
Óssa
menor
|
|
Aquest llibre fou trobat sota el coixí
mortuori, i, per tant, publicat post mortem. El subtítol
diu "Fi dels poemes d'avantguarda", perquè
els surrealistes ja han substituït la seva generació.
És una mena de magatzem desordenat de poemes de
diverses èpoques.
|
Variacions dels temes i formes dels
dos llibres anteriors, amb la novetat de l´angoixa
de la mort i el pas del temps sobre el seu cos malalt.
|
Evocació de la infantesa, de
l'amor espiritual,dels treballs durs de l´adolescència,
conscient de que la vida s´esfuma com "l´espurna
de mimosa al vent".
|
Té un gènere nou: el
proverbi moral.
|

L'ESTIL
DE JOAN SALVAT PAPASSEIT |
|
ELEMENTS AVANTGUARDISTES
-Collage lingüístic (ús de diferents
llengües en un sol poema o llibre)
-Collage icònic (ús de dibuixos-símbol,
sobretot els geomètrics)
-Collage tipogràfic (ús de diferents lletres,
mides de lletres, etc. de forma arbitrària).
-Ús de diferents elements visuals: subratllats,
salts de falla (trencar el poema en dues,tres,etc. línies,fent
esglaons),espais en blanc o silencis per marcar la recitació.
-Supressió de la puntuació i de les majúscules.
-Utilització dels signes de puntuació de
forma arbitrària, especialment : - ( )
-Paraules en llibertat. Mots-síntesi.
-Ús de signes aritmètics
-Supressió de nexes que enllacin oracions coordinades
o subordinades.
-Cal.ligrames
|
-Mescla de registres: culte i col.loquial,
retòric, verista, etc.
-Descripcions el.líptiques, que obliguen el lector
a refer la idea completa, sintagmes incomplets, etc.
-Maquinisme: electricitat, tramvies, avions, trens, carreteres,
ports, so de sirenes, voltàmetres, irradiadors,
-Bel.licositat (combat, guerra, gesta,)
-Dinamisme (moviment, aventura, viatge).
|
ELEMENTS NO AVANTGUARDISTES
-Cites literals d´altres autors.
-Referències a la mitologia clàssica, als
trobadors
-Ús de gèneres i estrofes com madrigals,
cançó popular, haikús japonesos,
romanç.
-Sempre fou un avantguardista moderat i ho combinà
amb elements modernistes i noucentistes. Fins i tot amb
una concepció romàntica del poeta com a
heroi, blasfem, entusiasta, aventurer, lladre, mariner...
|
-Influït per Maragall i l'avantguardisme,
però pel que fa a la tècnica només.
En l'actitud és original: sincer, directe i entusiasta
davant la literatura i la vida.
-Una part important de la seva obra és realista,
parla de la vida quotidiana, i usa frases col.loquials...i
això no és gens avantguardista! Fa una poesia
a mig camí de l´experiència i la idealització
de l´experiència, sota la bandera de la sinceritat,
l´ingenuïtat i l´ utopisme.
|
-La seva obra és un reflex de la
seva vida i el seu caràcter: ell volia ser l´heroi
i l´aventurer,el lladre d´amor, el cavaller...
Ell cercava l´erotisme, el mar com a escenari d´aventura
i llibertat (potser des d´una mitificació
de la figura del pare, fogoner de vaixell). Estimava els
models messiànics de Nietzsche i Gorki, els avantguardistes
i el seu autodidactisme.També mitificà la
infantesa i l´actitud infantil, ingènua i
múrria
-Un altre tema que treballa són els personatges
pobres i humils, sublimació de la seva extracció
social , orfenesa paterna, infantesa a l´asil, i
les privacions i treballs de jovenesa.
|
-Els seus textos tenen un to entusiàstic,
parlen de la natura, el vitalisme i l´alegria de
viure. idealitza la vida enfront la seva malaltia i el
pelegrinatge per sanatoris.
-Admirava totes les arts, era un tastaolletes de tot :
va tastar la utopia anarquista, la bohèmia negra,fou
socialista llibertari i avantguardista subversiu, va combinar
les formes estròfiques clàssiques, amb les
populars i amb les avantguardistes...
-Tot es resumeix en la lluita realitat-ideal, més
modernista o romàntica que avantguardista o simbòlica.
Lluita per la victòria de la voluntat sobre les
seves limitacions de salut, de formació intel.lectual
i de classe social.
|

Juan Gris, Home en el cafè , 1914
Sol,
i de dol
|
|
Aquest llibre es compon de 70 sonets
escrits abans de la Guerra civil, publicats el 1947, amb
data de 1936 per burlar a la censura.
|
Té 6 seccions: L'absolut, l'U,
el Tot, Real/Irreal, identitat del país i creació
literària
|
Presenta una antítesi personal
: seguir l'avantguarda o seguir els noucentistes i la
seva recuperació de la identitat nacional?
|
Aquesta antítesi ment-sentits,
fa dividir el llibre en dos blocs:
El primer (18 sonets + 18 sonets, 1a
i 2a secció) parla de l'ordre cívic i racional,
és el bloc del passat.
Entremig hi ha el parèntesi
de la 3a secció, amb 6 sonets que proven de traslladar
l'amor cortès al segle X i i fonen contraris com
racional-irracional, conscient-subconscient.
El segon blos (4a i 5a secció,
els 28 sonets restants) pren partit per la sensibilitat
moderna i fa un homenatge a la joventut de 1918. És
el temps present.
|
Els sonets tenen l'estructura clàssica
i estan fets amb decasíl.labs cesurats a la 4a
síl.laba (4+6).
|
Pel que fa a l'estil, es veu una influència
dels clàssics greco-llatins, dels clàssics
medievals catalans, dels trobadors occitants, de Dante
i Petrarca, etc. De tots ells agafa cites, expressions,
sintaxi, lèxic, etc.
Els seus models catalans més
importants són Llull, A. March i Jordi de Sant
Jordi.
|
Pel que fa a la llengua , hi trobem
arcaismes, popularismes, vocabularis de tota mena (mariners,
etc.), dialectalismes, neologismes, eufemismes populars,
etc.
|
|
D'altra banda també fa servir
l'escriptura automàtica surrealista, amb imatges
oníriques.
Els seus temes són es que vertebren
tota la seva obra: l'absolut, la raó, l'oposició
real/irreal, la identitat del propi país, el fet
religiós...
|

Juan Gris, Retrat de Picasso, 1912
L'ESTIL
DE JOSEP VICENÇ FOIX |
|
Foix barreja formes cultes i populars
perquè vol reconstruir la literatura catalana,
el mateix objectiu que tenia Josep Carner. No vol fer
com els aantguardistes, que destrueixen la forma, perquè
el català encara s'ha de normalitzar.
|
La seva poesia és objectiva,
no subjectiva; està plena de símbols personals
i hermètics que duen a una reflexió metafísica
. Els seus temes es repeteixen a tots els llibres i els
interelacionen.
|
El seu lèxic és riquíssim:
té neologismes tècnics i científics,
ruralismes i mots desconeguts, arcaismes, dialectalismes,
|
Manlleva formes i expressions d'autors
medievals, També està influït per poetes
més moderns, com Mallarmé, Valéry,
Lautréamont i Rimbaud.
|
Fa servir la prosa poètica,
l'escriptura automàtica surrealista, també..
|
La seva obra en prosa està plena
de símbols, ritme i paral.lelismes. Presenta la
seva vida com si fos un somni, amb al.lucinacions, obsessions,
cromatisme, mutacions, erotisme, violència claustrofòbica
i sentit de l'olfacte.
|

Picasso, El violí
|
|