Biblioteca
Objectius - Motivar
i engrescar els nens/es a la lectura. - Crear hàbits de lectura.
- Aconseguir nous lectors. - Trobar el gust per la lectura i saber-ne gaudir.
- Propiciar i fomentar el diàleg sobre llibres que han llegit, i també
l'intercanvi. - Fomentar el coneixement i la utilització de les biblioteques
públiques del barri i la ciutat. Organització
i funcionament - L'hora de biblioteca es farà a la sala
de biblioteca però també hi haurà la biblioteca d'aula per
tal de facilitar la lectura espontània i com a hàbit mentres s'esperen
que comenci la classe. - A 1er. curs de Primària es farà un
carnet de lector per cada alumne que els hi servirà per a tota l'escolaritat.
- Es farà quinzenalment o setmanalment segons l'organització del
curs. - No serà obligatori agafar un llibre per emportar-se a casa.
- Els nens i nenes que es vulguin emportar un llibre a casa hauran de comunicar
el número o el títol a la mestra. - Durant l'hora de biblioteca
hi haurà una part de lectura i tria de llibres , i una altra de motivació
o valoració de llibres per part de la mestra o dels alumnes. - Hi
haurà llibres en castellà i català. - Hi haurà
llibres de diferents gèneres: contes, còmics, informatius, poesia,
diccionaris, etc... - Es farà una selecció de llibres per edats,
col.leccions,... i s'anirà actualitzant amb nous llibres que vagin sortint
al mercat i restaurant aquells que pateixin més ús. - Els llibres
estaran folrats. - De tant en tant els alumnes elaboraran una fitxa de lectura.
Propostes de treball - Llegir un tros d'un
conte i parar en un moment emocionant per deixar-los intrigats. - Portar algun
objecte a classe d'algun personatge. Es pot col.locar penjat a la classe o bé
ho pot portar a sobre (una capa, un barret, un nas molt llarg...), creant una
situació de curiositat. - Crear una capsa que contingui diferents objectes
que pertanyin a un personatge o a diferents personatges , o motius d'un mateix
conte. Situar-los, o bé a diferents llocs de la classe o deixar-los dins
la capsa tancada. - L'acció d'agafar els llibres de l'aula per llegir
a casa serà un element més perquè els alumnes puguin interessar-se
d'entrada, pel fet de posar-nos al seu nivell, propiciant així el diàleg
o intercanvi d`idees, ajudant a que la resta també agafi ganes de triar.
- Així, els mateixos nens i nenes engresquen els altres seguin les pautes
que utilitzem les mestres, creant-ne de noves. Fer dibuixos de personatges per
penjar-los, portar objectes per l'aula... - Fer propaganda d'un llibre o dir-ne
la seva opinió. - Fotocòpies de personatges , enganxats en cartolina
i utilitzar-los com a titelles. Poden sortir en diferents moments (quan s'explica
un tros d'un conte...). - Llibre amb fulls blancs. La mestra s'inventa un
tros d'un conte que correspon als fulls blancs i la història s'acaba just
on comença el conte que es pretenia llegir. - Dibuix fotocopiat d'una
il.lustració d'un conte. A sota, posar-hi una o vàries frases relacionades
amb l'argument i que convidi, en certa manera , a llegir-lo. Aquest dibuix es
pot passar als nens sense dir-los què és, perquè el vagin
pintant. Seria el primer pas per crear cert misteri. - Portar llibres de casa
que els hagin agradat molt i convidar els companys i companyes a que els puguin
mirar, llegir... - Final de curs: Fer carotes de prsonatges dels contes més
llegits o que han agradat més. Els mateixos nens i nenes es col.locaran
les carotes identificant-se amb aquell personatge i els demés l'entrevistaran.
Activitat de motivació lectora
al cicle inicial Per els nens i nenes d'aquest cicle,
la lectura i l'escriptura tenen una importància rellevant ja que descobreixen
un mitjà per poder-se comunicar diferent al que havien utilitzat fins ara.
Per aquesta raó els mestres i les mestres d'aquest cicle, hem pensat d'aprofitar
aquest moment tant màgic, dolç, motivador i engrescador, per centrar
la festa de Sant Jordi en una activitat de motivació lectora, convidant
a una il.lustadora de contes molt estimada per nosaltres, la Mercè Arànega
que els explicarà com es fa per il.lustrar un conte. Per aquest motiu
és necessari que els nens i nenes tinguin el llibre que es treballarà
per aquesta activitat. Hauran de portar 4 euros a l'escola i se'ls hi donarà
el conte. Atentament l'equip de Cicle Inicial
Preparació de la visita de la Mercè
Arànega a l'escola 1.- Full de la biografia de
la Mercè perquè el tinguin. 2.- "La Lola
és despistada" - Lectura del conte. -
Comprensió oral o escrita: . Què li agradava molt a la Lola?
. Quins ingredients li diu el pare que necessita per fer el pastís?
. D'on li diu que ha d'agafar l'ou la gallina Lina? . D'on l'agafa la Lola?
. Què ha passat amb l'ou que agafat la Lola? . Han pogut fer el pastís?
. Per què li diuen que és despistada la Lola? . Què has
de fer quan et parlen? -Dibuixa els personatges que surten en el conte:
La Lola, la gallina Lina, els pollets, el cavall, la pomera, la família
de la Lola, els ous, el cistell amb les pomes, el pastís de poma. -
Resum del conte amb frases urtes. Es podria fer a grups flexibles. -
Mural:La mateixa feina que han fet a nivell individual amb els dibuixos fets amb
ceres i l'etiqueta amb el nom dels personatges. També s'hi podria afegir
el full de la biografia de la Mercè i alguna foto. - La Lola és
una granota, què en saps de les granotes? Coneixes d'altres contes que
hi surtin granotes?Inventa't una frase d'una granota. -
Escriu una recepta per fer un pastís de poma. Podrien fer algun pastís
de poma i portar-lo a l'escola per acabar d'arrodonir la visita. Biografia
Mercè Arànega 
La
Mercè va nèixer a Badalona pero fa temps que viu a La Garriga.
Va estudiar dibuix perquè és el que sempre li ha agradat més
de fer. Del dibuix n´ha fet la seva professió. Ha il·lustrat
llibres i contes. Des de fa algun temps també n'escriu i il·lustra.
Va ser mestra d'educació artística a l'escola Jungfrau. "El
procés del conte s'acaba quan els nens i les nenes l'han llegit.Jo el començo
i vosaltres l'acabeu." "La
lola és despistada" Fanalets
de Reis 
passa
el mouse per la foto Material: . paper brillantina de base.
. tires de paper de plata de colors. . base feta amb un pal, plat i espelma.
. pega Imedio per les tires i cola de fuster per la resta. Elaboració:
De cada paper brillantina se'n fan tres tires agafant la part més ampla.
Es van tallant tires desiguals amb el paper de plata de colors i s'enganxen amb
pega,tenint en compte que s'ha de deixar un tros sense res per enganxar-ho després
a l'estructura de base. En aquest tros s'hi fan uns talls. Es posa pega al voltant
del plat per la part de sota i es va enganxant donant-hi la volta. Mones 
passa
el mouse per la foto Material: . 2 ous de gallina .
2 ous de guatlla . 1 ouera de cartró de 6 ous . 6 plomes de colors
variats . retalls de papers diversos . gomets rodons petits grocs
. plastelina vermella . cola de fuster Elaboració:
Es decoren els ous de gallina amb pintura fent sanefes o el que es vulgui.
Els de guatlla es cobreixen amb gomets petits rodons de color groc. Es fa un bec
amb una mica de plastelina vermella. Es decoren les oueres enganxant-i papers
variats amb diferents formes que s'inventa l'alumnat, també hi poden fer
llacets, etc. Finalment s'enganxen els ous i s'hi posen les plomes. Fem
dimonis 
cicle
inicial ceip jungfrau 
|