L’EMPIRISME ÉS “PROGRESSISTA”?
Noam Chomsky. “Reflexiones sobre el lenguaje”.
Planeta Agostini, pàgina 137 i 141 (traducció)
“L’empirisme britànic clàssic va sorgir en una freqüentment sana
oposició contra l’obscurantisme religiós i la ideologia reaccionària.
Potser el seu atractiu es troba, en part, en la creença que ofereix una
visió de progrés il•limitat, en contrast amb la doctrina pessimista
segons la qual els éssers humans són esclavitzats per una naturalesa
immutable que els condemna a la servitud intel•lectual, a la carència
material i a unes institucions opressives eternament permanents. En
aquest sentit, es podria interpretar com una doctrina del progrés i la
il•lustració. (...)
Però una consideració més profunda ens mostrarà que el concepte d’”organisme
buit”, modelable i mancat d’estructura, a més de ser fals, també serveix
d’una manera natural com a suport de les doctrines socials més
reaccionàries.
Si els éssers humans són, en efecte, éssers dúctils i mal•leables sense
cap naturalesa psicològica essencial, aleshores, per què no haurien de
ser controlats i coaccionats pels qui s’atorguen autoritat, coneixements
especials i un discerniment únic del que és millor per als menys il•lustrats?”
1. L’empirisme implica la negació d’una “naturalesa humana” Què en pensa
Hume?.
2. Segons el text, per què l’empirisme sembla “progressista”?
3. Es pot explicar biològicament l’existència d’idees innates?
J. Monod
“El azar y la necesidad, VIII (traducció)
INNATISME I EMPIRISME
“Els darrers descobriments donen la raó, en un sentit nou, a Descartes i
a Kant, contra l’empirisme radical que, no obstant això, pràcticament no
ha desaparegut de la ciència des de fa dos-cents anys i que ha farcit de
sospites tota hipòtesi que suposi l’”innatisme” dels quadres del
coneixement.
Actualment sembla que encara alguns etòlegs accepten la idea que els
elements del comportament -en l'animal- són o bé innats, o bé apresos,
de manera que cadascuna d’aquestes dues formes exclou absolutament
l’altra. Aquesta concepció és totalment errònia, com ha demostrat
enèrgicament Lorenz.
Quan el comportament implica elements adquirits per l’experiència, això
es fa segons un programa que és innat, és a dir, genèticament
determinat. L’estructura del programa suscita i dirigeix l’aprenentatge,
el qual s’inscriurà, per tant, en una certa “forma” preestablerta,
definida en el patrimoni genètic de l’espècie. És així com cal
interpretar el procés d’aprenentatge primari del llenguatge en la
infància. I no hi ha cap raó per suposar que no succeeix de la mateixa
manera per a les categories fonamentals del coneixement humà"
1. El text parla de diversos tipus d’elements innats en els animals i
l’ésser humà. Quins són?
2. Segons el text, quina és la base de l’innatisme?
3. Es pot explicar biològicament l’existència d’idees innates?
|
|