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LLIBERTAT I MECANICISME |
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Descartes resolgué l’enfrontament entre llibertat
i determinisme afirmant que l’ànima era lliure, però que el cos-màquina
estava determinat per lleis físiques
Per quines raons Descartes reactiva el dualisme antropològic (cos-ànima),
que obre molts problemes, i renuncia a la visió més unitària de l’ésser
humà, la d’Aristòtil? La raó principal seria la defensa de la llibertat
humana. El COS, com tota cosa extensa, com tota la matèria, està
governat per lleis mecàniques que el determinen, de la mateixa manera
que està governada una màquina com el rellotge. Així, el comportament de
tots els cossos, de tota la natura, és expressable amb lleis mecàniques
i deterministes.
Si el jo pensant no fos una substància completament separada i
deslligada del cos, no hi hauria lloc per a la llibertat, el
comportament humà seria com el d’una màquina, cosa que de cap manera
volia acceptar Descartes. La llibertat és un bé que Descartes proclamà,
només perquè era lliure ha pogut dubtar de tot. L’ànima és una
substància que de cap manera es pot sotmetre a les lleis mecàniques i
deterministes que regeixen el cos.
El mecanicisme que es desprèn del dualisme antropològic (en què l’ànima
és lliure i el cos està determinat per lleis mecàniques) tingué
implicacions de tota mena, positives i negatives. D’una banda, estimulà
la recerca biològica, fisiològica i mèdica. Les màquines es poden
desmuntar, i si el cos és simplement una màquina, puc dur a terme tota
mena de disseccions en cossos humans; aquesta idea afavorí en gran
manera l’avenç de la medicina.
D’altra banda, si tota la matèria i tota la natura són considerades una
màquina, una realitat d’ordre inferior al pensament, aleshores, la
natura queda a disposició i al servei de l’ésser humà. L’ésser humà pot
fer el que vulgui tant de la matèria com dels animals, ell n’és l’amo i
senyor; una posició allunyada de l’ecologisme dels nostres dies. En
certa manera, el mecanicisme de Descartes impulsà una actitud poc
respectuosa envers la natura.
Anem a la
wikipedia
El mecanicismo
es la doctrina según la cual toda realidad natural tiene una estructura
comparable a la de una máquina,
de modo que puede explicarse de esta manera basándose en modelos de
máquinas. Como concepción filosófica reduccionista, el mecanicismo
sostiene que toda realidad debe ser entendida según los modelos
proporcionados por la mecánica, e interpretada sobre la base
de las nociones de materia y movimiento. El
reloj
fue durante mucho tiempo el prototipo de máquina (que por una parte liga
el tiempo con el espacio que debe recorrer el péndulo o las agujas de su
esfera), aparecido como el modelo de las concepciones mecanicistas de
los siglos XVII hasta mediados del siglo XIX. Se trata de una metáfora
radical, porque constituye no sólo un modo de entender la física de los
cuerpos, es decir lo que se llamó mecánica moderna, sino una verdadera
filosofía, es decir una concepción del mundo en su conjunto.
La imagen mecanicista del mundo se apoyaba fundamentalmente en el
principio de causalidad
por el que se consideraban regidos todos los fenómenos que describe la
física clásica. Pero el problema del determinismo mecanicista que
ponía en entredicho la libertad humana,
condujo a considerar que toda máquina pertenece inevitablemente al mundo
inorgánico y, por tanto, toda analogía con los seres vivos era ficticia.
El mecanicismo tendió a abandonar el carácter ontológico para adoptar la
forma epistemológica. Es decir, no se trataba tanto de afirmar que el
mundo es una máquina, ni tan sólo una máquina extremadamente compleja,
sino que se trataba simplemente de concebirlo y explicarlo como si lo
fuera, es decir, a partir de las leyes de la mecánica sin presuponer por
ello el carácter mecánico de lo real. Ello dio lugar a un mecanicismo
metodológico y al ideal de poder constituir una única ciencia basada en
los principios de la mecánica.
El mecanicismo refleja los cambios en la mentalidad
que se operaron a partir del desarrollo del comercio y la producción
manufacturera y el desarrollo de la burguesía, en los siglos XVI al
XVIII. Ello llevó implícito nuevos conocimientos y la
necesidad de una mayor compresión de la naturaleza
teniendo lugar una revolución en las ciencias naturales . Descartes,
Newton, etc.
Este cambio en las relaciones de producción, precedido de la reforma
Luterana y del Calvinismo de los siglos XV y XVI, acompañado del
descubrimiento del nuevo mundo, cambio por fuerza, trastocando la
inmutabilidad del mundo conocido por la idea de un mundo en
movimiento, aunque este movimiento,
una vez empezado con el primer impulso, fuera también inmutable.
Los planetas giraban describiendo sus órbitas en un movimiento cíclico
repetitivo y eterno.
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