KANYA A
KANT
O UNA MIKA DE KONYA NO FA MAL... O NO.
(Algunes claus per
entendre l’ètica kantiana. O seran alguns claus?)
Qüestionari:
1.Quina relació s'estableix en el text entre el mecanicisme i la major
llibertat de pensament?
El
mecanicisme situa Déu com a creador del món, però, un cop ha estat creat,
el món ja no funciona gràcies a la seva intervenció, sinó que ho fa
seguint unes lleis. Per aquest motiu, el mecanicisme era una nova manera
de veure el món que permetia a qualsevol científic investigar sobre
aquest sense haver de fer-ho regint-se pels dogmes de l'Església, és a
dir, amb llibertat de pensament.
2.Quin és el gran mèrit que s'atribueix a Hobbes quan se'l considera un
dels pioners del pensament políticament modern?
Hobbes va aportar una manera de pensar
diferent al de l'Església, en relació a la procedència del poder del rei.
Per a l'Església el poder era la conseqüència de la voluntat de Déu. Per
contra, per a Hobbes el rei tenia el seu poder perquè els
individus l'hi havien atorgat per tal de poder evitar la lluita entre
tots ells (és l'absolutisme o dictadura útil). A més, aquest implicava
la renúncia a la llibertat
3.Quin és l'itinerari bàsic de la
història, segons Rousseau?
En un principi, l'ésser humà "salvatge"
era bo per naturalesa. Amb l'objectiu d'aconseguir millorar les seves
condicions de vida es va agrupar i va sorgir la divisió de treball
segons allò que cadascú sabia fer millor. A partir d'això va aparèixer
la divissió de classes, ja que certes tasques eren considerades
superiorrs i, a més, aquest poder es passava de pares a fills. Per això,
aquestes classes superiors van obtenir més riquesa i va sorgir la
desigualtat.
4.Comparació entre la idea del Bé de Plató i el concepte de voluntat
general de Rousseau.
La voluntat general no és –como diríem
ara- la voluntat de la majoria, sinó allò que objectivament interessa a
la majoria (El Bé objectivament parlant, encara que fos a llarg termini,
i sigui "impopular"). Seria la idea del Bé de Plató que només pot ser
copsada pel savi-filòsof i és per això que ha de ser ell qui ha de
governar.... La voluntat general, al igual que la idea del Bé de
Plató, és allò que convé fer per tal de redreçar la història en un
sentit adequat per tal d’assolir la justícia i igualtat comunitària.
5.Com s'explica la diferència entre el pensament polític revolucionari
francès (anticlerical) i el d'"esquerres" alemany no anticlerical?
L’origen del protestantisme (austeritat,
moralitat, retorn a l’església primitiva autèntica) feia que la seva
trajectòria no el fes tan descaradament partidari dels privilegiats. Una
corrent del protestantisme tindrà especial importància en les idees
il·lustrades: el pietisme, corrent que es distingeix del calvinisme pel
seu tarannà tolerant. El pietisme predomina a Königsberg i el professa
Kant.
6.La religió abona el conformisme o l'inconformisme?
En general, la religió afavoreix la
posició conformista, ja que tot i que és cert que explica que hi haurà
una recompensa després de la vida si se suporten els sofriments (la
immortalitat de l'ànima)... D'altra banda, també la religió aporta
esperança en un futur si s'esmercen esforços per lluitar contra les
injustícies de la vida, encara que nosaltres no ho veiem (i sí els
nostres descendents). En aquest cas la relgiió també pot estimular la
rebel·lió vers aquestes situacions adverses.
7."El deure" és la màxima expressió de la llibertat". És possible això?
Quan nosaltres fem allò que creiem
necessari i imprescindible per al bé de tota l'espècie humana, no pas
perquè ens ho manin, sinó perquè així ho creiem, serà perquè ho escollim
lliurament. Per tant, aquest deure que sentirem serà causat per la
llibertat que tenim de pensar i actuar només pel nostre bé, sinó pel bé
de tothom...
També es pot considerar que el nostre raonament d'allò que creiem
necessari s'imposa als nostres instints egoïstes i de comoditats a curt
termini en favor d'un bé superior (el de la humanitat)
|
|