Motos fabricades a Catalunya, segurament les heu vist alguna vegada




 

Motocicletes catalanes

Quelcom que ha estat i no volem que es perdi, cal anar-ho recordant per escrit perquè quedi entre nosaltres per sempre més. Ara mostrarem algunes de les marques de motocicletes catalanes i les seves motos, les quals van ser famoses els anys 1950, 60, 70 i 80. No són cap recull ni rigorós, ni històric, ni complet; només te caràcter de d'estimació. Van ser tants i tants els models que es van fabricar i que estan al record de moltes persones, que és del tot impossible portar-los aquí. Algunes marques no s'han posat, com Alfer, Gimson, Mecatecno, Rieju, etc. però no significa que no siguin menys importants ni menys recordades.

 

Bultaco

 

Don Paco Bultó, després d'estar associat amb els Permanyer a Montesa va decidir fundar Bultaco. Va tenir deu fills i molts més nets. Tots ells amb passió i rellevància per les motos, seria interessant que el lector veies la gran afició per la moto dels components d'aquesta gran família catalana. Ells van donar origen a les motos de muntanya. La família Bultó sol reunir-se en una finca que tenen a Vilanova i la Geltrú, que s'anomena "San Antonio". Aquesta finca és sempre plena de bons motars. Cada any fan un campus d'estiu per a ensenyar als nens a anar en moto. Un dels nets del de Don Paco Bultó és el Sete Gibernau, i aquest gran campió sempre diu que "San Antoni" és molt valuós per a ells. La fabrica Bultaco estava situada a Sant Adrià de Besos i durant molts anys va fabricar motos de carretera i muntanya, participant sempre en els campionats d'Espanya de les diferents modalitats, especialment trial i tot terreny, on va aconseguir els seus màxims èxits.

L'any 1997 la fabrica Derbi, va comprar tots els drets de Bultaco pel que fa a motos petites per sota de 125 cc, excepte les motos de trial

1.- Una urbana molt fiable que va ser utilitzada com a mitja de transport, era la 200
2.- Aquesta va ensenyar a molts joves a conduir moto, era la Junior 74 centímetres cúbics i 2 temps
3.- La famosa i rapidíssima Bultaco Metralla, una moto que va participar encompeticions de velocitat.
4.- La Sherpa, sens dubte una de les grans màquines de trial que s'han fabricat a tot el món, va arribar a 350 centímetres cúbics.

 

Derbi

Simeó Rabassa i Singla, va ser el fundador de la fàbrica Derbi i el seu fill Andreu Rabassa el continuador. De totes les empreses catalanes que han fabriacat de motocicletes, Derbi és sens dubte la més gran que ens queda i per molts anys sigui així. Aquesta fabrica està situada a Mollet i prop de Sant Fost de Cap Centelles. L'any 1930 va començar aquesta empresa, primer fabricant bicicletes, després afegint-hi motors i per continuar amb motocicletes. Gairebé sempre han fabricat motos de petita cilindrada proveïdes amb motors de 2 temps, tant destinades al transport de persones com per als més joves, els quals sempre han vist en Derbi la seva 1a moto. Una de les grans qualitats d'aquesta marca ha estat la vocació per mantenir-se viva i per participar en la competició de velocitat alt més alt nivell tant a Espanya com al mundial de velocitat, amb les anomenades bales vermelles.

Actualment la Fàbrica de Martorelles està Tancada i tots els drets de Derbi el té el grup Piaggio.

 


1.- La primera Derbi que es va fabricar
2.- L'Antorxa va transportar moltes persones cada dia a la feina se'n van arribar a fabricar 150 al dia
3.- Una Bicilíndrica de 12 CV, avui en dia no en queden
4.- La ràpida gran esport, per facilitar l'aprenentatge des joves a la competició.

 

 

Montesa

L'inici de Montesa cal situar-lo a l'any 1944 quan un jove industrial Pere Permanyer Puigjaner, fabricant de gasògens va començar amb la fabricació de motocicletes juntament amb Don Paco Bultó, van desenvolupar tota mena de motors de dos temps per a motocicletes. La fabrica de Montesa estava situada a Esplugues i durant molts anys va fabricar tota mena de motocicletes tant de carretera com de muntanya, quedant actualment les mítiques Cotes de trial.

Avui en dia encara sobreviu el seu nom sota el paraigües d'Honda, fabricant una preciosa moto de Trial. , anomenada: Montesa Cota 4RT 260 & Cota 4RT.

 

1.- Les Montesa brio 80 i 90 marquen l'inici d'una gran fàbrica de motocicletes.
2.- De la mà de Leopoldo Milà va néixer la impala, una de les motos més importants i que la gent de Catalunya continuen conservant.
3.- La Cota 247 és la primera d'una generació de trial que han donat molts títols de a la marca.
4.- Montesa Cota 4RT 260 & Cota 4RT , que continua guanyant capionats

 

Ossa

Manuel Giró tenia una fàbrica de maquines fotografiar (Orfeo Sincronic S A: OSSA). L'any 1942 començà la fabricació a Barcelona d'una moto OSSA de 125 centímetres cúbics, la Palillo. També va fabricar motos de quatre temps petites proveïdes amb motor Morini. La seva fàbrica va estar situda durant molts anys al polígon industrials de la Zona Franca de Barcelona, i d'aquesta fàbrica van sortir tota classe de motos de mitjana cilindrada, tant de carretera com de muntanya.

 

1.- Una de les primeres Ossa que es van fabricar
2.- Una de les primeres 125
3.- Una de les motos de carretera més conegudes va ser la 230
4.- L'Enduro 250 centímetres cúbics: potent, ràpida i molt fiable

 

Sanglas

L'any 1945 els Germans Javier i Martín Sanglas varen fundar la fàbrica de motocicletes que portava el seu nom. Fabricaven sempre motocicletes monocilíndriques de 4 temps de mitjana cilindrada. La idea dels Sanglas no va ser fer mai una màquina ràpida ni de carreres, sinó una màquina de construcció molt forta, sense complicacions mecàniques i que durés molt, així va néixer la Sanglas. Que farien les Jarley actuals si tinguessin la competència d'aquestes precioses motos.

 

 

1.- Aquesta va ser la 1a Sanglas, era monocilíndrica de 4 temps i 350 cc
2.- La van utilitzar durant molts anys tots els cossos de seguretat de l'Estat i el propi exercit. Era molt robusta i fiable.
3 i 4 .- En darreres versions, es pot veure com l'estètica es va modernitzar i la seva cilindrada va créixer fins als 400 cc

NOTA PERSONAL. Es va vendre durant molt anys que teníem les millors motos del món, tots els fabricants varen treure molt pit. Al final ens va escombrar amb una bufada la indústria japonesa. La gent que vam creure en la nostra indústria haguéssim aplaudit que s'haguessin ajuntat, igual com han fet els italians, però la realitat espanyola es que aquestes fàbriques entre elles no es podien veure i Don Paco era massa important per parlar amb el Senyor Permanyer i a l’inrevés, a més ells no tenien res a perdre perquè eren de l'aristocràcia i allò per ells, segurament era un simple divertiment. Sanglas no era vista com una marca tot i que era boníssima, potser perquè va motoritzar durant molts anys tots els cossos de seguretat de l’Estat.

No així Derbi que va lluitar tant com tant com va poder fins al final, la manca d’un bon motor petitet de 4 temps la va enfonsar. La marca més senzilla de motos va acabar essent la més representativa pels catalans.