Responsabilitat legal,
educació i TIC
Anàlisi i prevenció
de riscos
Espais web
Fòrums i xats
Carpetes en xarxa
Intercanvi de
fitxers
Monitorització
Protecció de dades
Gestió educativa dels usos de les TIC
Carta
d'usos
Autoritzacions
|
|
Característiques comunes
Eines idònies
per al treball cooperatiu, comparteixen la possibilitat de posar en
contacte diverses persones d’arreu i que els missatges apareguin publicats
immediatament. Al cas dels xats, és més que una possibilitat: és la seva
realitat, per la qual cosa hom s’hi sol referir com a autèntiques
converses en línia.
Riscos associats
-
El
vandalisme. Espais creats per a la col·laboració esdevenen aparadors
per a tota mena d’insolències pervertint el seu sentit originari. Una de
les manifestacions que ens pot amoïnar des del punt de vista de la
convivència al món escolar és que poden esdevenir escenaris de
l’anomenat assetjament escolar (bullying). Sempre cal tenir
present que cal no disparar sobre el pianista. Que hi hagi escenaris TIC
per a aquesta mena d’assetjament, no vol dir que siguin ni els únics ni
els més efectius. Altres formes delictives associades: amenaces,
calúmnies, injúries, incitació a la violència contra grups...
-
La captació
de víctimes per a diversos delictes, alguns d’ells que afecten la
llibertat sexual i el dret a la pròpia imatge. De nou, cal insistir que
ens trobem amb una mena de delictes que ja existien abans d’Internet,
però als quals la Xarxa dóna un nou àmbit d’actuació.
-
Atemptats a la
intimitat
com ara la captura de dades personals o la difusió
d’informació que no hauria de sortir del marc de l’estricta privacitat,
la participació en aquests espais sol ser utilitzada per emmagatzemar
dades de caràcter personal amb la intenció de formar bases de dades que,
posteriorment, seran emprades per a finalitats publicitàries o, fins i
tot, d’spam (enviament massiu de correus no sol·licitats).
Actuacions
a)
Internes
i.
Vigilància, vigilància i més vigilància. Intentar que sempre que hi hagi
alumnat a l’ordinador hi hagi un adult responsable a l’aguait no només per
prevenir infraccions actives, sinó per detectar focus d’atenció que ens
puguin donar indicis d’alerta (p.e. canalla mirant una determinada web)
ii.
No
tenir instal·lats als ordinadors del centre programes de missatgeria
instàntania i vetllar tècnicament perquè l’alumnat no se’ls puguin
autoinstal·lar (congelació del sistema).
iii.
Aplicació dels procediments d’investigació i sanció previstos al
corresponent reglament de règim intern del centre, que comenci per provar
amb imatges, testimonis qualificats/des i, si convé, actes notarials, els
fets constitutius d’infracció.
iv.
Complicitat amb les famílies assolida a través de contactes periòdics i a
diversos nivells per sensibilitzar-los de les conductes a seguir pel que
fa als usos de les TIC (p.e. aconsellar-los si no ho saben que instal·lin
als ordinadors de cas versions protegides de programes de missatgeria
instantània com els que facilita
msn Messenger, insistint que la canalla no doni dades personals
a webs comercials i/o de continguts dubtosos).
v.
Registrar i conservar les dades IP de les màquines des d’on han estat
emesos els missatges (registre log, ús de programes que en permeten la
identificació)
b)
Externes
i.
En
cas extrem, que la direcció del centre denunciï els fets a la Brigada de
Delictes Informàtics de la comissaria més propera.
Si el centre
ofereix la possibilitat d’us espai fòrum o de bloc
1.
que només s’hi
pugui accedir amb nom de persona usuària registrada i contrasenya o
a través d’un membre del professorat;
2.
que hi hagi una
política d’ús constructiu d’aquestes eines amb protagonisme i
implicació del mateix alumnat en la política de control d’usos (síndic
del fòrum, normes consensuades);
3.
que hi hagi una
pàgina d’accés previ i obligatori (tipus contractes de llicències de
programari) amb les condicions d’ús degudament consensuades,
promulgades i publicitades;
4.
i, last but not least, si es volen tallar d’arrel
els problemes, que siguin moderats, és a dir, que els missatges siguin
llegits per alguna persona que filtri tot allò compromès, és a dir que
decideixi si els missatges respecten o no les condicions d’ús d’aquests
espais: s’aconsella
vivament la moderació dels fòrums.
|