Responsabilitat legal,
educació i TIC
Anàlisi i prevenció
de riscos
Espais web
Fòrums
, xats i blocs
Carpetes en xarxa
Intercanvi de
fitxers
Monitorització
Protecció de dades
Gestió educativa dels usos de les TIC
Carta
d'usos
Autoritzacions
|
|
Característiques
Consisteix a fer
un seguiment de les activitats que un/a determinat/da usuari/ària ha dut a
terme des d’un determinat punt d’accés a la xarxa (node de connexió =
ordinador) i registrar-lo. Aquest seguiment, en principi, afecta
itineraris i no continguts de tipus personal (p.e. textos de missatges
electrònics, continguts de fitxers), per tant no afecta el secret de les
comunicacions, però sí que pot afectar els drets a la pròpia imatge i a
la intimitat en tant que es poden generar perfils psicològics. Permet, per
exemple, saber quins espais web visita, quantes vegades, a quines adreces
envia correus electrònics i a quina hora exacta...
A l’àmbit
educatiu, la monitorització pot resultar útil per enxampar alumnat
implicat en la comissió d’infraccions a través de la xarxa, p.e. si fem un
seguiment de web visitades per l’alumnat a través de l’arxiu històric
d’Internet que es guarda temporalment als navegadors podem detectar que hi
ha algun nucli d’interès i investigar el perquè. Així, s’han detectat
casos d’existència de webs injuriosos contra membres d’una comunitat
educativa altrament molt difícils de detectar. Per tant, la monitorització
és una eficaç eina de vigilància.
Riscos
-
Vulneració de
drets de la persona.
Pot produir-se una invasió de la privacitat, justificada al cas de
persones menors d’edat, i no gaire justificable si es fa al cas de
persones majors d’edat. De tota manera, és discutible que hi hagi
vulneració de drets fonamentals sempre i en qualsevol cas ja que les
dades de navegació no sempre atorguen un perfil i, en molts casos i per
elles mateixes, no diuen res. Una altra cosa és la finalitat i la
tenacitat amb què es fa aquest seguiment.
Condicions per dur a termes processos de monitorització al cas del
professorat i el PAS
Mesures com la
monitorització formen part de les possibles a adoptar en el legítim marc
del control empresarial dels mitjans de producció posats a l’abast de les
persones treballadores. Si l’administració educativa posa a les mans del
personal al seu servei l’accés a Internet, és responsable de l’ús que
aquest en faci, per tant, té dret a exercir-ne alguna mena de control. Un
de tipus tècnic és l’anomenat gestor de continguts. Des del punt de vista
legal, cal considerar que, a diferència de les carpetes, la visita a llocs
webs no permet una analogia amb l’art. 18 ET ja que la finalitat de la
navegació per Internet o per la intranet no és hostatjar-hi elements
personals. De tota manera i si després es vol utilitzar amb efectes
probatoris, més val prendre la precaució exposada aleshores: fer-la en
presència de testimonis preferentment representants del sector afectat
(també al cas d’alumnat i de cara a presentar proves per a les famílies
implicades).
La doctrina
constitucional espanyola sobre la proporcionalitat en l’adopció d’aquesta
mena de mesures exigeix que:
-
Siguin
idònies, necessàries i equilibrades, és a dir, que siguin susceptible
d’aconseguir l’objectiu proposat (determinar si un determinat ús
d’Internet per part d’una persona que està sotmesa a la disciplina del
centre és adequat o no, qualsevol altra finalitat és inadmissible)
-
Siguin
justificades, és a dir, que hi hagin raons objectives (comissió de greus
irregularitats) que les fonamentin: no poden ser capricioses,
arbitràries o indiscriminades.
|