A l’hora de dissenyar un espai
web del centre docent cal tenir en compte una sèrie d’aspectes relacionats
amb la difusió de la informació a través d’Internet, sobretot, aquells que
puguin arribar a generar un risc per a l’entitat que signa el web, més
encara si aquesta és una comunitat educativa.
Aspectes més rellevants:
-
Identificació
-
Propietat intel·lectual del disseny i els continguts propis
-
Propietat intel·lectual de tercers
-
Dominis
-
Confidencialitat de la informació
-
Seguretat d’accés
-
Seguretat de les comunicacions a través del web
-
Fiabilitat i certesa de la informació oferta
-
Licitud dels continguts
-
Responsabilitat derivada d’enllaços (links)
-
Responsabilitat derivada de marcs (frames)
-
Publicitat
Annexos:
Avís legal
Idea bàsica:
-
Si tens un espai web, has de
dir qui ets.
Com?
-
Aportant les dades que
identifiquen el centre
-
nom
-
adreça física completa
-
adreça electrònica
-
qualsevol altra dada que
permeti una comunicació directa i efectiva (telèfon, fax, correu del
webmaster o la webmistress?)
-
altres dades
administratives (dependència orgànica centres oficials, dades DOGC
conveni centres concertats)
-
codis de conducta que
hagin subscrit o als quals s’hagin adherit (altament recomanable que
se’n generalitzi l’ús en centres docents).
On?
Si pot ser, en totes i
cadascuna de les pàgines del web (marc o espai compartit) o bé que sigui
accessible des de qualsevol pàgina del web a través d’un enllaç.
a)
Disseny gràfic: protecció
per la LPI del codi font d’una pàgina web (consideració de programa
d’ordinador).
Qüestió prèvia:
El disseny del web (propi o
d’altri).
D’altri:
tendència a l’adquisició d’un pack –web, bases SQL...- Atenció als
contractes! Hi han de ser i se n’ha de vigilar bé les condicions pactades
(Service Lebel Agreement).
Propi:
Si el disseny és propi, cal que en consti el nom, si més no, del centre.
Si ha estat creat per alumnat sota la direcció d’un professor/a, té la
condició d’obra col·lectiva (art. 8 TRLPI). El titular pot ser el centre i
se citen tots els noms d’alumnes que hi han pres part (com en una
enciclopèdia).
Règim de gaudi d’aquesta propietat adquirida per l’acte de
creació?
Heus aquí
una qüestió candent: copyright vs copyleft (f.
http://creativecommons.org/). Una decisió a prendre: reservar-se tots
els drets que atorga la legislació espanyola (morals i patrimonials) o bé
declarar d’entrada la cessió condicionada d’uns quants per a usos
educatius no comercials.
S’opti pel que
s’opti és convenient deixar clara l’autoria mitjançant la inclusió del
símbol © o bé el logo de Creative Commons i
el corresponent enllaç al tipus de llicència que l’autor vol atorgar (http://creativecommons.org/about/licenses/).
A efectes probatoris, no cal que s’hagi inscrit en cap registre, per bé
que val la pena haver-ho fet especialment si el disseny inclou detalls de
qualitat i originals en el codi font (bé, sempre i quan no s’estigui
compromès en l’articulació de programari lliure, cf.
http://www.opensource.org/).
b)
Continguts.
Idea
bàsica:
Si no s’indica res en contra,
s’entén que pertanyen al centre. Si se’n vol ressenyar alguna autoria en
concret, cal fer-ho emprant els mateixos procediments abans esmentats
(inclusió del símbol © o bé el logo de Creative Commons )
i assegurar-se que es té el títol corresponent per a l’ús que se’n vol
fer. Per evitar problemes, es pot optar per fer un enllaç a webs externes
(p.e. a un web personal d’alumnat o professorat) i fer que s’obrin en una
nova finestra (_blank) on hi hauria de constar una altra adreça: és una
manera subtil d’evitar la responsabilitat sobre aquests continguts, ja
que, si no se’n té coneixement efectiu, el responsable de l’espai web no
ho és dels enllaços a què remet fora del seu ‘domini’.
On?
A la pàgina en concret, pel
que fa a autors que integren la seva obra al web del centre. Al marc
general, pel que fa al contingut global.
Fórmula que se sol emprar:
© /
IES
XZY,
2005 Avís
legal
Sent l’avís legal (o nota
legal) una clàusula informativa sobre els diversos aspectes que s’exposen
en aquest
La inscripció al Registre de
la Propietat Intel·lectual no és obligatòria ni és un requisit per assolir
la titularitat, ja que la llei espanyola estableix que aquesta neix en el
moment de la creació de l’obra. El registre d’una obra no té efectes
constitutius, sinó estrictament declaratius.
Consells:
·
Sempre deixar
clara l’autoria i a favor del centre en cas de consideració d’obra
col·lectiva (p.e. els treballs de recerca).
·
Establir una
indicació relativa a les condicions d’exercici de la propietat
intel·lectual (reserva de tots els drets o d’alguns drets)
·
Una altra
alternativa: dipòsit notarial dels continguts, el disseny gràfic i el codi
font del web.
Propietat intel·lectual de tercers
Idea bàsica:
Tot el que circula per
Internet ha estat creat per algú i, en el sentit de creació, és protegit
per la llei espanyola (TRLPI, en vies de revisió), la comunitària
(Directiva 2001/29/CE) i tractats internacionals (Convenis de Berna i de
Ginebra). No hi ha barra lliure, és a dir, no se’n pot fer un ús
indiscriminat, si:
-
la legislació aplicable no
ho preveu explícitament
-
la persona creadora no hi ha
donat el vist-i-plau
-
no s’han pagat a les
entitats corresponents els drets corresponents,
-
si no hi ha una llicència
general que atorgui els drets que es volen exercir (reproducció,
comunicació pública, distribució, transformació...)
Problema:
saber de qui són els
drets.
-
Les obres, en general, cauen
en l’anomenat ‘domini públic’, és a dir, són lliures de drets de
propietat intel·lectual, 70 anys post mortem de l’autor/a.
Alerta, però, amb la còpia d’edicions, p.e. de llibres perquè el curador
i l’editorial també tenen drets! Autors i autores de meres fotografies
mantenen els seus drets fins a 25 anys després de la realització de la
fotografia. Les bases de dades tenen drets vinculats fins a 15 anys a
partir de l’última actualització.
-
Hi ha pàgines web dedicades
a facilitar el contacte amb les persones o entitats gestionadores de
drets d’autor, p.e.Copyright
Clearance Center o la societat d'autors i autores
CEDRO .
Excepcions:
-
La qüestió de
l’excepció amb finalitats docents i d’investigació afecta la cita
= “inclusió en una obra pròpia de fragments d’obres alienes de
naturalesa escrita, sonora o audiovisual, així com la d’obres aïllades
de caràcter plàstic, fotogràfic figuratiu o anàleg, sempre que es
tracti d’obres ja divulgades i la seva inclusió es realitzi a títol de
cita o per a la seva anàlisi, comentari o judici crític. Tal
utilització només podrà realitzar-se amb finalitats docents o
d’investigació, en la mesura justificada per al fi d’aquesta
incorporació i indicant la font i el nom de l’autor de l’obra
utilitzada.” (art. 32 TRLPI) L’esborrany de la nova LPI aporta un
reforç d’aquesta excepció, creant un nou apartat a l’art. 32 on
explicita que les institucions docents no necessitaran autorització de
l’autor per citar (?! )
-
Els treballs sobre temes
d’actualitat sempre i quan no hi hagi una reserva explícita de
l’empresa editora (art. 33 TRLPI)
-
Ús legítim segons
condicions explicitades al contracte signat de materials procedents de
bases de dades (art. 34 TRLPI)
-
La paròdia no es considera
transformació per a la qual calgui consentiment de l’autor i és un
exercici a defensar com a part de la llibertat d’expressió (art. 39
TRLPI)
Consells a l’hora
d’emprar cites:
-
D’entrada, citar sempre
l’autoria i procedència del material que no sigui de creació pròpia.
-
Context que justifiqui la
cita. No es pot posar un fragment de l’últim hit d’en Bruce Springsteen
si no ve a tomb amb l’activitat que es proposa.
-
Utilitzar sempre material
d’elaboració pròpia: músiques, fotografies, il·lustracions; si no, mirar
com està la qüestió dels drets d’autor i obtenir els permisos
corresponents. Tampoc no cal extremar les precaucions, és a dir, no es
pot deixar de fer un recital de poesia pel fet de no tenir
l’autorització per a la comunicació pública dels poemes. Aquests es
poden considerar com a cites en tant que parts d’una obra i, des
d’aquest punt de vista, poden ser utilitzats i difosos com a activitats
educatives com sens dubte ho són els recitals de poesia o la musicació
de poemes per part d’alumnat d’una escola de música.
-
Cal tenir en compte que les
interpretacions també tenen drets. No es pot posar una música de fons de
la ‘Cinquena’ de Beethoven perquè és dirigida, interpretada i produïda
per algú. Si és cita coherent amb l’activitat, s’han de citar tots els
que hi tenen drets.
Cessió de
drets de tercers:
Si hi ha cessió, convé
tenir-ne les condicions de la cessió per escrit. S’hi ha de reflectir:
-
Usos que el
cedent desitja autoritzar
-
Abast de la
cessió en funció del destí que el cessionari vol donar a l’obra, en
aquest cas, difusió per internet que implica possibilitat de còpia ad
infinitum.
L’alumnat del centre també té
reconeguts els drets que comporta l’autoria d’obres de creació, concepte
que comprèn:
·
obres
d’expressió artística (literària, plàstica o musical)
·
bases de dades
·
programes
informàtics (70 anys a partir de l’1 de gener posterior a la divulgació
del programa, art. 98 TRLPI)
·
creacions
multimèdia
A més,
la legislació espanyola (TRLPI) reconeix també els drets d’intèrprets
(arts. 105-113) i els d’autors i autores de meres fotografies.
Consells:
-
Si l’obra s’ha realitzat com
a part d’una proposta col·lectiva fer-la constar com a tal i que la
coordinació i assessorament ha anat a càrrec de X, com ja ha estat
indicat a l’apartat ‘Propietat intel·lectual del disseny i continguts
propis). és recomanable que crèdits de síntesi i treballs de recerca
tinguin aquesta consideració i sempre es tractin i es publiquin com a
part d’una obra col·lectiva. Així s’eviten enutjosos processos de
sol·licitud de permisos per a l’edició dels materials sigui en línia o
sigui en format imprès. Cal insistir a l’hora d’assignar-los a donar
aquesta informació.
-
Si l’obra és producte
de la creació individual d’un/a alumne/a:
-
en cas que es tracti d’un
premi d’un concurs organitzat pel centre, fer constar a les bases del
premi que es cedeix a l’institut els drets de comunicació pública,
distribució... de forma no exclusiva i que la presentació al concurs
implica l’acceptació tàcita d’aquestes condicions.
-
en qualsevol altre cas, fer-li signar una autorització escrita on
s’explicitin els detalls temporals, territorials i de format de la
cessió. Si no s’explicita el període de temps, aquest és només de 5
anys (art. 45 TRLPI).
Dominis
Idea bàsica:
S’ha de registrar, si és que
no s’opta per acollir-se com a subweb del domini
www.xtec.net. Norma de l’ICANN, entitat que s’encarrega de
repartir-los,: “First arrived, first served”.
No hi
ha un dret preexistent a tenir un determinat nom de domini. Si algú l’ha
registrat prèviament i demostra que:
§
n’està fent un
ús legítim.
§
no l’ha
registrat ni utilitzat de mala fe
el nom de domini serà per a
ell.
Investigació prèvia al
Whois per comprovar que no es tria un nom que ja està fent servir una
altra organització. Sol·licitud del registre de la denominació com a
domini a Internet.
Si es
fa a través d’un intermediari, estar a l’aguait de les condicions del
contracte i de comprovar que, efectivament, hagi registrat el domini i
període (alerta a la data de caducitat; es reserva un mes després de la
caducitat, però, si no, cau al domini públic!).
Sistema de resolució de
conflictes:
Uniform Dispute Resolucion Policy, un sistema d’arbitratge
consensuat per l’OMPI i la ICANN. En principi, no calen advocats. Es
tramita a partir de formularis en línia. .
Problema:
El sistema està ideat per a la
protecció de marques. Fins a quin punt parlem de ‘mercat educatiu’,
sobretot en l’àmbit de l’Administració pública?
Altres implicacions legals:
que algú hagi adquirit un nom de domini que faci al·lusió al centre i es
dediqui a injuriar membres de la comunitat educativa. Sempre és millor
començar per mirar de resoldre acudint a la UDRP perquè cancel·li aquest
nom de domini i, després, si escau, emprendre accions judicials. Si l’atac
ve d’un subweb (p.e. des de
www.freewebs.com es faciliten espais webs sense costos i tenen una
molt bona política d’actuació en cas de conflicte que agilita el tancament
dels espais concedits en cas que se’ls reporti qualsevol indici
d’activitat delictiva). No és ciència ficció: hi ha espais web que poden
esdevenir autèntics centres de ‘bullying’. Cal donar instruccions a
professorat i equips directius de com detectar-los i frenar-los.
Essencial: informació i confidents.
Informació pràctica:
Cal estar atent a les dates de
caducitat del nom de domini registrat. Es pot consultar:
www.nominalia.com
www.whois.net
Idea bàsica:
Garantir la protecció de les
dades personals
a)
que ens han estat confiades com a
Administració pública i que, com a tal, gaudeix de prerogatives (marc
normatiu especial) quant a recollida i tinença (art. 6.2 LOPDCP)
b)
que ens han estat confiades sota unes
condicions legalment establertes per mandat constitucional (regulació a la
LOPDCP del dret fonamental a la intimitat i, especialment, protegit contra
els atacs de la informàtica, art. 18.3 CE)
c)
que tenim en virtut d’accés a espais dels webs
com fòrums.
Consideració de dades
personals que no s’han de fer públiques sense el consentiment del titular.
Consells
perquè el consentiment sigui
vàlid:
-
exprés i per escrit
-
amb la finalitat ben
determinada (com més concreta, millor), explícita i, evidentment,
legítima
Un cas
especial: la publicació de fotos al web
Informació detallada a
l’apartat ‘Protecció de dades’
Seguretat
d’accés
Idea bàsica:
l’entrada a determinats llocs del web ha d’estar restringida en funció de
les dades a què es pugui accedir. S’entén dades personals. Un exemple, la
consulta de notes a la xarxa via intranet o internet a cada alumne/a i a
cada família, tot i que el nivell de seguretat a aplicar només cal que
sigui el bàsic. Així doncs, l’accés a determinades pàgines i informacions
sempre s’ha de fer a través de noms d’usuaris i contrasenyes. La qüestió
de les dades sensibles i el nivell elevat de seguretat es tracta a
l’apartat ‘Protecció de dades’
.
Recomanació:
no tenir en xarxa material sensible si no hi ha mesures de seguretat
implementades més enllà de les bàsiques, sobretot advertiment al
professorat que no deixi a la xarxa material amb dades sensibles de
l’alumnat i famílies (salut, creences...) si és que no està protegida amb
un alt nivell de seguretat (encriptacions, auditories periòdiques,
política d’accessos molt restrictiva...)
Seguretat de
les comunicacions a través del web
Identificació segura emprant
algun sistema de signatura
digital.
Transmissió de dades en hash.
No transmetre dades personals
en situació de risc (no encriptades). Possibilitat que un hacker
intercepti bases de dades. Exemple: accés a notes, no posar a la base de
dades cap referència que permeti identificar clarament (DNI, nom i
cognoms, adreces físiques...).
Fiabilitat i
certesa de la informació oferta
Els documents .PDF presenten
més dificultats de modificació que un simple document de processador de
text, però no garanteixen una fiabilitat del 100%. Advertiments que la
informació certificada és a les actes que consten a la secretaria del
centre, en especial al cas de notes.
Advertiment d’actualització de
continguts mitjançant la utilització de l’aplicatiu corresponent del
navegador per contrarestar els efectes de la memòria cache dels servidors.
Licitud dels
continguts
És
recomanable la revisió periòdica dels continguts del web tant per part
de membres comissionats del mateix centre (introducció de la figura del
síndic TIC) com d’entitats externes com ara l’IQUA,
una
Agència de Qualitat a Internet que atorga segells de qualitat als espais
que s’han adherit al seu codi deontològic així com els sectorials i n’han
comprovat el compliment mitjançant la realització d’auditories (http://www.iqua.net/).
Si s’obté aquest segell, es té dret al distintiu. Si el centre hagués
elaborat un codi deontològic propi, fóra convenient de remetre-hi. (Per
cert, ¿per què el Departament d’Educació ni hi està adherit ni té el
segell de qualitat?)
Hi ha sol·licitat l’adhesió
http://www.iessantjust.net/ , que també s’adhereix a una llicència de
Creative Commons, i l’IES Barcelona-Congrés. Té el segell
El Diari de l'Escola.
Responsabilitat derivada d’enllaços (links)
Pel que fa a responsabilitat
s’està sotmès a la responsabilitat civil, penal i administrativa
establerta amb caràcter general a l’ordenament jurídic. No aplicabilitat
de la LSSICE (exempció de responsabilitat) si no es realitzen activitats
econòmiques (àmbit: qualsevol particular o empresa que realitzin
activitats econòmiques per Internet o d’altres mitjans telemàtics). Ara
bé, en matèria de responsabilitat sempre pot funcionar (quan no es tracti
de matèria penal) com a referència interpretativa (analogia). Tanmateix,
sempre que es pugui demostrar que qui ha posat l’enllaç tenia coneixement
efectiu dels continguts il·lícits, hi haurà responsabilitat.
És important que els enllaços
s’obrin en una altra finestra, mai en el nostre marc, tant pel que fa a
respecte dels drets d’autor com pel que fa a responsabilitat.
Cal evitar:
-
Enllaçar amb
continguts prohibits o il·legals
-
Referir a
pàgines que no siguin la principal o que hi remetin fàcilment (deep
linking)
Responsabilitat derivada de marcs (frames)
Idea bàsica: no
incloure al marc del centre material que
·
ni sigui de
creació pròpia ni se’n tinguin els drets
·
l’entitat no
se’n pugui fer responsable dels continguts.
Símil: un mercat i les
parades. L’autoritat administrativa central vetlla pel bon funcionament
del tot; per tant, supervisa el funcionament de les parades.
Consell pràctic:
Fer que webs d’alumnat i
professorat s’obrin en una finestra nova (_blank).
Publicitat
Si el centre opta per admetre
qualsevol forma de publicitat a les seves pàgines web es considerarà que
duu a terme una activitat econòmica i el seu web restarà sota l’àmbit
d’aplicació de la LSSICE i, entre d’altres peculiaritats, caldrà que
registri el seu nom de domini al registre públic on hagin de constar per a
l’adquisició de personalitat jurídica (art. 9 LSSICE).
Annexos:
Avís legal
Aquest lloc web
i tots els seus continguts, incloent-hi els textos, imatges, so i qualsevol
altre material, és propietat de XZY, sempre que no s’indiqui una altra
titularitat.
Especificacions a l’entorn de l’exercici d’aquesta propietat intel·lectual (copyright
/ copyleft)
XZY no és
responsable de la informació que es pugui obtenir a través d'enllaços a sistemes
externs que no siguin dependents d'aquesta entitat
Si, malgrat la
nostra cura, haguéssim comès alguna mena d’infracció, tenim previst un sistema
d’arbitrar conflictes (col·loqueu-hi enllaç al text explicatiu corresponent).
Advertiment
legal específic per a l’ús de les imatges:
Totes les imatges són propietat de XZY que n'ha obtingut la corresponent
autorització. Qualsevol difusió sense el consentiment explícit de les
persones interessades pot vulnerar el dret d'imatge d'aquestes i ser
objecte de les corresponents accions civils i/o penals.
"Artículo 32. Cita e
ilustración de la enseñanza e investigación.
2- No necesitarán
autorización del autor, las instituciones docentes integradas en el
sistema educativo español ni aquéllas otras que
estatutariamente tengan finalidades investigadoras
para realizar actos de reproducción, distribución y
comunicación pública de pequeños fragmentos de
obras o de obras aisladas de carácter plástico, fotográfico figurativo
o análogo, excluidos los libros de texto y los
manuales universitarios, cuando tales actos se
hagan únicamente para la ilustración de sus actividades educativas o
de investigación científica, en la medida
justificada por la finalidad no comercial perseguida, siempre que se
trate de obras ya divulgadas y, salvo en los casos en que
resulte imposible, se incluyan el nombre del
autor y la fuente".
|