Responsabilitat legal,
educació i TIC
Anàlisi i prevenció
de riscos
Espais web
Fòrums
, xats i blocs
Carpetes en xarxa
Intercanvi de
fitxers
Monitorització
Protecció de dades
Gestió educativa dels usos de les TIC
Carta
d'usos
Autoritzacions
|
|
Característiques
Diversos
protocols de comunicació faciliten la principal gràcia de les xarxes:
permetre compartir el coneixement i, en aquest sentit, són una magnífica
eina i de comunicació i pedagògica. Aquest intercanvis constitueixen,
doncs, un dels majors atractius en la constitució d’una xarxa escolar tant
interna (intranet) com externa (internet). Que esdevinguin una virtut o en
problema tot dependrà de l’ajustament que trobin a la difusió de
continguts i procediments propis de l’àmbit educatiu.
El paradigma
d’aquesta mena de xarxes dinàmiques és el P2P (peer to peer) que té
l’avantatge de promoure la comunicació horitzontal i la difusió universal
de continguts ja que la informació circulant no passa per cap servidor que
la centralitzi.
Riscos associats
-
Perjudicis als
drets de la persona.
Com altres
mitjans electrònics (el correu, els xats, els blocs o els espais web),
l’intercanvi de fitxers pot esdevenir un mitjà per propagar continguts
que afectin la intimitat o la reputació de les persones.
-
Vulneració de
drets de propietat intel·lectual.
Com a centre i si es vol evitar trifulgues legals, cal evitar la
presència a la xarxa pròpia d’elements amb drets exclusius i reservats
sobre la propietat intel·lectual així com de mitjans que en facilitin
l’obtenció i la còpia. La política actual de les societats d’autors i de
les grans productores és perseguir, fins i tot judicialment i no només
en seu civil sinó també en seu penal, la persona usuària final. I van
tan de debò, fins i tot a l’Estat espanyol, que han aconseguit de
modificar el mateix Codi Penal (2003). N’hi ha prou que doneu un cop
d’ull a l’art. 270: s’hi tipifica com a delicte castigat amb presó de 6
mesos a 2 anys més multes la reproducció, plagi, distribució o
comunicació pública d’obres d’altri sense tenir-hi dret. Cal, perquè hi
intervingui la via penal, l’ànim de lucre. Tanmateix, aquest ànim no
s’esmenta a l’apartat 3 en què es tipifica, entre d’altres, la simple
tinença de “qualsevol mitjà específicament destinat a facilitar la
supressió no autoritzada o la neutralització de qualsevol dispositiu
tècnic que hagi estat utilitzar per protegir programes d’ordinador o
qualsevol de les altres obres, interpretacions o execucions en els
termes previstos a l’apartat 1 d’aquest article” (s’està referint
clarament als anomenats programes rebentaires (crackers) que
permeten accedir als continguts travessen la barrera de seguretat
imposada per l’empresa emissora. Penso, com Lessig, que una defensa tan
aferrissada de la propietat intel·lectual pot esdevenir contraproduent
per a l’extensió de la informació i del coneixement i comportar una
criminalització, desproporcionada es miri des d’on es vulgui, de certes
pràctiques. Per tant, des del punt de vista d’una acció educativa
democràtica, no em sembla bé contribuir a aquesta sensació de terror.
Tanmateix, cal que els i les adolescents coneguin cap on va la llei... i
també els arguments que fonamenten que una altra manera més oberta i
cooperativa de tractar la propietat intel·lectual és possible.
-
Atemptats
contra l’ordre públic (difusió
de continguts de caràcter racista, pedòfil o d’incitació a la
violència).
-
Accés a
continguts il·lícits
a través de les xarxes P2P.
Actuacions
Com en d’altres
casos, és recomanable:
a)
Implementació de mitjans tècnics que impossibilitin la
instal·lació de determinats programes que facilitin la comissió de la
infracció, que facilitin la identificació de les fonts d’emissió i la
gestió de continguts que poden accedir i sortir de la nostra xarxa
interna. Del tot desaconsellable de tenir a les xarxes del centres
programes com el Kazaa o l’eMule.
b)
Una actuació
preventiva a través de l’establiment de condicions d’ús consensuades,
escrites i publicitades, on s’expliciti l’absoluta prohibició de:
o
Difondre continguts que no respectin la intimitat de les persones
o
Fer servir la xarxa per intercanviar obres musicals, audiovisuals,
literàries o de programari sense l’autorització de les persones que hi
tenen drets de propietat intel·lectual: la xarxa escolar no ha de ser
àmbit de pirateig (tràfic i còpia de materials amb drets d’autor/a)
o
Difondre continguts que atemptin contra la convivència pacífica a dins i a
fora del centre docent
c)
Una actuació de
control de continguts periòdics (moderació)
d)
Una actuació
reactiva d’instrucció d’expedients d’investigació i/o sanció que comenci
per provar amb imatges, testimonis qualificats/des i, si convé, actes
notarials, els fets constitutius d’infracció.
|