Aquesta
proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a
educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el
seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja
experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp
de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que
podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de
Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre. © Contingut i imatges: Nuri
Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV
Girona, febrer 2001
|
Educació
Primària
1r C.Inicial |
|
|
|
Imatge i realitat |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Diferència entre imatge i realitat.
- Descripció d’una imatge.
- El fons.
|
- Descriure una imatge a partir d’un guió.
- Analitzar i comparar les qualitats de la
imatge i la realitat per diferenciar-les.
- Entendre que el fons és un element que dóna
informació sobre al imatge.
|
Llenguatge (text
expositiu, text enumeratiu). Ciències
naturals (els arbres,...).
Ciències socials (ciutats, carrers, pobles). |
- Fotografia de paisatge.
- Càmera Polaroid.
- Fotografies diverses. Fotografies de personatges amb fons neutre.
|
|
|
Planificació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Planificació: pla general, pla sencer, pla
mig, primer pla, pla detall.
- Fragmentació
|
- Adonar-se que una imatge representa un
fragment d’una realitat.
- Entendre que els diferents plans ens expliquen
coses diferents.
- Reconèixer en imatges diverses els
plans treballats.
|
- Llenguatge (text expositiu)
- Matemàtiques (geometria, quantitat)
|
- Col·lecció de fotografies de persones.
- TV i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
- Circuit tancat de TV
- Cinta de vídeo verge.
- Càmera Polaroid.
|
|
|
Punts de vista |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Punt de vista normal (davant, darrere i
perfil) i picat (ull d'ocell) i contrapicat (ulls de granota)
|
- Identificar els punts de vista treballats en
diferents tipus d’imatges.
- Adonar-se que les coses es veuen difrent
segons d’on les mirem.
|
- Llenguatge (text literari).
- Plàstica.
- Matemàtiques (geometria).
|
- Col·lecció d’imatges diverses.
- Caixa ‘Aprendre a mirar’.
- Càmera Polaroid.
- TV i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo d’animacions.
|
|
|
La il·luminació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Il·luminació: transparència i opacitat
|
- Adonar-se que hi ha materials que deixen
passar la llum i d’altres que no.
|
- Llenguatge (text expositiu)
- Ciències naturals (experimentació del grau
d’opacitat de les coses)
|
- Fotografia feta amb filtre de color.
- Tubs de cartró (visors).
- Papers de cel·lofana de diferents colors.
- Gomes elàstiques.
- Càmera Polaroid.
|
|
|
|
|
|
ACTIVITATS Activitats d'imatge i realitat
- MIREM UNA FOTOGRAFIA
La mestra ensenya una imatge d’un paisatge i
els demana què és. Es busca que els alumnes se n’adonin que és una imatge i
intentar buscar tota la informació que ens aporta la foto: elements, situació, fons,
temps, ....
- ON ESTÀ?
Mirar una fotografia de personatge amb fons neutre.
Fer-ne la descripció. Demanar als alumnes a on està el personatge. Fer una fotografia
amb fons neutre i ensenyar-la a l’altre grup perquè endevinin a on ha estat feta.
- EXPLICO UNA FOTOGRAFIA
Triar una imatge de la col·lecció, mirar-la bé i descriure-la per escrit
seguint un guió.
- MIREM ELS FONS
Observar fotografies diverses i diferenciar el que
és fons i el que no. Fer un llistat dels fons que hem trobat.
- QUINES IMATGES CONEC?
Fer un llistat de diferents tipus d’imatges
que nosaltres coneixem.
Activitats de planificació
- MIREM FOTOGRAFIES
Mirar fotografies de cada pla. Buscar-ne les
semblances i les diferències.
- BUSQUEM PLANS EN ELS CÒMICS
Buscar els diferents plans en les vinyetes de
còmics i descriure la informació que ens aporten aquests diferents plans.
- BUSQUEM PLANS EN PEL·LÍCULES
Buscar en fragments de pel·lícules els plans
treballats.
- FILMEM
Amb el circuit tancat
muntat, els alumnes busquen amb la càmera els diferents plans amb la càmera fixa i
utilitzant el zoom.
- QUI ÉS?
Cada grup enregistra plans de detall i plans sencers
dels mateixos alumnes. Els alumnes de l’altre grup han d’endevinar els plans de
detall i comprovar si han encertat amb el pla sencer.
- JO VEIG
Descriure el paisatge que veiem des de
l’escola. Fer –ne una fotografia. Comparar-la amb el que veiem a ull nu.
Activitats de punts de vista
- CLASSIFIQUEM IMATGES
Classificar la col·lecció d’imatges segons el
punt de vista.
- QUÈ ÉS AIXÒ?
Ensenyem les diapositives del conte del llapis de la
caixa ‘Aprendre a mirar’ començant per les més equívoques.
- FEM CONTES
Explicar la història del llapis amb les
diapositives. Proposar als alumnes que expliquin noves històries amb les fotografies del
conte variant-ne l’ordre.
FOTOGRAFIEM
A...
En una bossa posem els noms dels nens (models) i a
una altra els punts de vista. Cada alumne ha d’agafar un paperet de cada bossa i
fer-ne la fotografia. Cal que els alumnes que fan de model se situïn al mateix lloc.
Comparar les imatges que obtenim en picat i contrapicat i explicar el que ens
suggereixen..
- MIREM UNA ANIMACIÓ
Buscar en una animació els punts de vista.
- DIBUIXEM
Dibuixar un objecte que ells mateixos trien des dels
diferents punts de vista.
Activitats d'il·luminació
- EXPERIMENTEM AMB FILTRES
Mirar una fotografia realitzada amb filtre de color.
Descriure-la. Posar filtres (papers de cel·lofana ) de diferents colors en els tubs.
Mirar el que ens envolta i explicar el que passa. Provar combinacions de colors diferents.
Demanar als alumnes que passa i com és que podem veure a través del paper de
cel·lofana. Buscar altres materials de la classe que tinguin la mateixa propietat
(transparència) i contrastar-los amb aquells materials opacs.
- FEM FOTOGRAFIES
Fer fotografies amb la Polaroid fent servir
filtres de colors (papers de cel·lofana).
|
|
|
|
|