Aquesta
proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a
educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el
seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja
experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp
de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que
podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de
Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre. © Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i
publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001
|
Educació
Primària
2n C.Superior |
|
|
|
El treball de la
imatge |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Diferència entre imatge i realitat.
- La iconicitat
- Enquadrament i enfocament
- Planificació: gran pla general, pla
general, pla sencer, pla americà, pla mig, primer pla, pla detall.
- Moviments de càmera: panoràmica (vertical
i horitzontal) i travel·ling.
- Punts de vista: normal (davant, darrere i
perfil), picat, contrapicat i zenital.
- Il·luminació
|
- Analitzar una imatge fixa a partir dun
guió.
- Analitzar un clip musical a partir dun
guió.
- Traduir amb llenguatge verbal una imatge
fixa.
|
- Llenguatge (text literari, text informatiu ).
- Ciències socials.
- Música.
|
- Fotografies diverses de qualitat.
- Col·lecció dimatges de diferent grau
diconicitat
- TV i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo de clips musicals.
- Revistes (dominicals).
|
|
|
La
fotografia. Història i procediments |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Història de la fotografia.
- Paper sensible.
- La càmera: tipus i parts.
- El negatiu i el positiu de la imatge.
- El procés del revelat.
|
- Introduir en el coneixement de la història
de la fotografia.
- Introduir en els principis bàsics de
la fotografia.
|
- Ciències socials.
- Ciències.
- Plàstica.
- Llenguatge (text literari).
|
- Cartolines poroses.
- Sal. Nitrat de plata.
- Caixes de cartró.
- Pintura negra.
- Paper blanc. Cola.
- Punxons.
- Càmera fotogràfica réflex i compacta.
- Laboratori de fotografia.
|
|
|
|
|
|
|
ACTIVITATS Activitats de treball de la imatge
- QUÈ ENS EXPLICA
La mestra ensenya una imatge fixa
dun anunci i a partir dun diàleg trobar que es tracta duna imatge
dun anunci. Elaborar tota la informació que ens dóna: producte que sanuncia,
logotip, imatge, missatge escrit, distribució de tota la informació en el paper, a qui
va destinat el producte,.... Aprofundir en lanàlisi de la imatge (punt de vista,
pla, il·luminació, fons,...) que reforça el missatge verbal. Comparar tota aquest
informació amb el producte en si fent-ne un doble llistat (el producte real - la
informació de lanunci).
- MIREM UN ANUNCI
Mirar un anunci de la Tv i fer-ne
lanàlisi centrant-nos amb els plans, punts de vista, il·luminació, moviments de
càmera, missatge, fons...
- EL LLENGUATGE DE LANUNCI
Cada alumne tria un anunci
duna revista i en busca els recursos lingüístics i visuals que conté. Posta en
comú daquests recursos trobats.
- FEM ANUNCIS
Elaborar anuncis per a botigues i
empreses del poble (imatge i text).
Activitats de fotografia
- QUÈ EN SABEM DE LA FOTOGRAFIA?
Explicació de la història
de la fotografia. Fer paper sensible.
- LA CÀMERA
Construir cambres fosques,
comparar-les amb una càmera fotogràfica. Mirar les imatges que es produeixen en la
cambra fosca. Col·locar-hi paper sensible.
- Veure una càmera fotogràfica (réflex i
compacte) per dintre. Dir-ne les parts més fonamentals. Mostrar als alumnes com es
carrega una pel·lícula a la càmera.
- EL LABORATORI
Explicar els elements del laboratori
i el procés que se segueix a lhora de revelar.
- FEM FOTOGRAMES
Fer fotogrames amb diferents
elements i dibuixos i revelar-los (negatiu i positiu).
- IL·LUSTREM UN POEMA
Preparar un text (un poema ) que shaurà dil·lustrar. A
partir dell fer-ne el guió visual. Fer les fotografies en blanc i negre i
revelar-les.
|
|
|
|
|