Aquesta
proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a
educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el
seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja
experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp
de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que
podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de
Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre. © Contingut i imatges: Nuri Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i
publicació en WEB: TIC-MAV Girona, febrer 2001
|
Educació
Primària
1r C.Mitjà |
|
|
|
Imatge i realitat |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Diferència entre imatge i realitat.
- Descripció duna imatge.
- Fragmentació
. |
- Adonar-se de lequívoc de les imatges.
- Descriure una imatge a partir dun
guió.
- Trobar informació a partir de
lobservació dimatges.
- Relacionar el llenguatge verbal amb el
visual.
- Adonar-se que una imatge representa sempre
un fragment de la realitat.
|
- Llenguatge (text expositiu).
- Matemàtiques (geometria).
- Plàstica.
|
- Fotografia.
- Joc de fotografies de pla de detall
delements de lescola.
- Revistes.
|
|
|
Planificació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Planificació: gran pla general, pla
general, pla sencer, pla mig, pla americà, primer pla, pla detall.
|
- Reconèixer en imatges diverses els
diferents plans treballats.
- Adonar-se que a lhora dobtenir
plans amb la càmera de vídeo, els resultats són diferents si fem servir el zoom o si
ens acostem i allunyem.
- Relacionar cadascun dels plans amb allò que
volem explicar.
|
- Llenguatge (text informatiu, text literari).
- Matemàtiques (quantitat, lògica).
|
- Col·lecció de fotografies de persones.
- TV i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo danuncis.
- Circuit tancat de TV
- Càmera compacta
|
|
|
Punts de vista |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Punts de vista: normal (davant, darrere i perfil), picat,
contrapicat i zenital.
|
- Reconèixer els punts de vista treballats.
- Adonar-se que les coses es veuen diferent
segons com es miren.
- Relacionar els punts de vista amb el
missatge verbal
|
- Llenguatge (text expositiu).
- Matemàtiques (lògica, geometria).
- Plàstica.
|
- Col·lecció dimatges diverses.
- Càmera compacta.
- TV i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo danimacions.
|
|
|
La il·luminació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Il·luminació: la posició del focus de
llum.
|
- Relacionar les parts il·luminades i les
parts fosques amb el volum.
- Identificar les parts il·luminades i les
fosques.
- Relacionar la il·luminació amb el missatge
de la imatge.
|
- Llenguatge (text expositiu).
- Matemàtiques (geometria).
- Ciències (la llum)
|
- Col·lecció de fotografies de diferent grau
diconicitat.
- TV i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo de pel·lícules.
- Llanterna.
- Circuit tancat de TV
|
|
|
|
|
|
ACTIVITATS Activitats d'imatge i realitat
QUÈ
VEIEM?
La mestra ensenya un fragment duna
fotografia procurant que sigui difícil la seva interpretació i demana als alumnes què
es veu en aquesta imatge. Ensenyar tota la fotografia i fer-ne lanàlisi.
- AIXÒ ÉS...
Escriure a on pertanyen les imatges dels diferents
plans de detall delements de lescola. Situar-los en un plànol
- COMPLETAR LA IMATGE
Completar dibuixant una imatge a partir dun
pla de detall. Comparar les interpretacions que en fan els diferents alumnes.
- TRIAR EL TROS QUE ENS VA BÉ
Buscar el fragment dun pla general que ens
pot servir per il·lustrar un peu de foto donat
Activitats de planificació
- CLASSIFICAR FOTOGRAFIES
Classificar les fotografies de la col·lecció del
tema de Persones segons els plans i descriure la informació que obtenim de
cadascun dels plans.
- MIREM UN ANUNCI
Buscar els plans treballats en un anunci de la TV
- FILMANT
Buscar els diferents plans amb la càmera de
vídeo amb circuit tancat utilitzant el zoom i acostant i allunyant la càmera. Comparar
els resultats obtinguts.
- INVENTEM UNA HISTÒRIA
Fer fotografies de cadascun dels plans treballats
del mateix espai començant pel PD fins arribar al GPG. Ordenar les imatges explicant una
petita història inventada en funció del pla utilitzat (PG: situació, PP: estat
dànim).
Activitats
de punts de vista
- CLASSIFIQUEM FOTOGRAFIES
Classificar la col·lecció dimatges segons
el punt de vista.
- FEM FOTOGRAFIES
Fer fotografies dels diferents punts de vista
sense que es mogui el model.
- MIREM ANIMACIONS
Buscar en animacions els punts de vista
treballats. Reflexionar sobre la situació que sexplica i el punt de vista
utilitzat.
- DIBUIXEM
Dibuixar un objecte que ells mateixos es trien des
dels diferents punts de vista.
Activitats d'il·luminació
- BUSQUEM LA LLUM EN FOTOGRAFIES
Buscar en fotografies de diferent grau
diconicitat (procurar que hi hagi dibuixos plans) les parts fosques i les parts
il·luminades, o la seva absència. Comentar les conseqüències de la il·luminació.
- MIREM PEL·LÍCULES
Mirar en fragments de pel·lícules les parts
il·luminades i les parts fosques i reflexionar sobre la posició del focus de llum.
EXPERIMENTEM
AMB LA LLANTERNA
Experimentar amb la llanterna col·locant-la en
les posicions treballades amb el punt de vista i observar les ombres i les parts que
sil·luminen en les acares dels alumnes. Enregistrar en vídeo aquestes imatges.
Comentar-les i reflexionar sobre les sensacions que ens produeixen.
- FEM DE TÈCNICS DE LLUM
Pensar com posarem el focus de llum respecte una
cara en funció del missatge que volem donar: un anunci de xampú, una pel·lícula de
por, una imatge de tristesa i pobresa, .... i provar-ho.
|
|
|
|
|