Aquesta
proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a
educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el
seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja
experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp
de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que
podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de
Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre. © Contingut i imatges: Nuri
Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV
Girona, febrer 2001
|
Educació
Infantil
P3 |
|
|
|
Imatge i realitat |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Diferència entre imatge i realitat
- La modificació de la mida.
- Pel televisor veiem imatges
|
- Analitzar i comparar les qualitats de la
imatge i la realitat per diferenciar- les.
- Comparar les mides de les imatges amb els
objectes reals.
- Reconèixer un anunci com a tipus de
text visual.
- Desmuntar la hipòtesi que les coses que es
veuen per la TV són a dins del monitor
|
- Llenguatge (text expositiu, text informatiu).
- Coneixement de lentorn (les fruites,
anar a veure un noguer).
- Matemàtiques (gran- petit, colors, molt- poc,
lluny- a prop ...).
|
- Fotografia de fruites.
- Circuit tancat de televisió.
- Magnetoscopi i televisor.
- Projector de diapositives.
- Diapositiva.
- Cinta de vídeo danuncis.
|
|
|
Planificació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Planificació: pla sencer, primer pla.
- Fragmentació
|
- Adonar-se de les diferències que hi ha entre
el primer pla i el pla sencer.
- Mirar a través dun tub, amb un sol ull,
i saber-lo mantenir quiet.
|
- Llenguatge (text enumeratiu, text expositiu)
- Matemàtiques (lluny- a prop)
- Descoberta dun mateix (coneixement de
les parts de la cara i dels cos sencer).
|
- Col·lecció de fotografies de persones.
- TV. i magnetoscopi.
- Tubs de cartró de diferent diàmetre i
llargada.
|
|
|
Punts de vista |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Punt de vista normal (davant i darrere)
|
- Adonar-se que les persones es veuen diferent
segons don les mirem.
- Diferenciar davant i darrere en els persones.
|
- Matemàtiques (davant- darrere).
- Llenguatge (text enumeratiu, text expositiu).
- Descoberta dun mateix (com som per
davant- com som per darrere)
|
- Màquina Polaroid.
- Col·lecció de fotografies de persones.
- Circuit tancat de TV.
- Magnetoscopi i monitor TV.
- Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
|
|
|
La il·luminació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
|
- Adonar- se que sense llum no veiem res.
|
- Llenguatge (text enumeratiu).
- Matemàtiques (els colors, la quantitat).
|
- Projector de transparències.
- Tros de tub ample
|
|
|
|
|
|
ACTIVITATS Activitats d'imatge i realitat
- MIREM UNA FOTOGRAFIA
La mestra ensenya una imatge (
fruita) i els demana què és. A partir daquí sinicia el diàleg: són
nous, serveixen per menjar,... La mestra proposa que ens les mengem. Un
cop veiem que la imatge no és la realitat la comparem amb nous de veritat. Fem la
descripció de la imatge i de les nous reals mirant de comparar-les.
- VOLEM SORTIR PER LA TELEVISIÓ
Enregistrar els nens pel circuit
tancat. Reflexionar sobre on shan de posar per sortir a la TV.
- EM FAIG GRAN, EM FAIG PETIT
Enregistrar els nens pel circuit
tancat utilitzant el zoom dacostament i dallunyament. Comparar les mides dels
ulls, nas boca,.. en les diferents imatges i en els mateixos nens.
- MIREM UNA DIAPOSITIVA
Descriure una imatge projectada de
diapositiva. Enumerar el que veiem. Allunyar i acostar el projector, enfocar i desenfocar
la imatge. Explicar què passa.
- QUÈ HI HA A DINS DE LA TV?
Mirar un anunci dalgun
producte que podem portar a la classe. Reflexionar sobre les imatges que es veuen per la
TV. Desmuntar un TV davant dels alumnes perquè vegin que el que surt per la TV no és a
dins de laparell
Activitats de planificació
- QUI ÉS?
Relacionar els primers plans amb els
plans sencers corresponents (joc de fotografies dels mateixos nens fets per la mestra).
- QUÈ ENS EXPLICA
La mestra ensenya una fotografia
dun primer pla i una altra dun pla sencer. Mirem que ens explica cada imatge
(una imatge ens explica la roba que porta, laltra no...).
- VEIG, VEIG,...
Mirar per tubs (visor) de diferent
mida explicar el que veiem. Acostar-nos i allunyar-nos de lobjecte a mirar. Buscar
objectes determinats de la classe mirant amb el tub.
- FEM PILONS:
Classifiquem
les imatges: fem el piló de les imatges de primer pla i el de pla sencer
- BUSQUEM
Passar una animació i fer pausa en
els plans treballats. Demanar als alumnes el pla que és. Fer notar als alumnes la
informació que ens dóna cada (primer pla: expressió de la cara; pla sencer:
lacció)
Activitats de punts de vista
- JO VEIG...
Demanar un nen que es posi davant de nosaltres mirant-nos. Enumerar tot
el que veiem. Sense que el model es mogui, posar-nos tots a laltre costat i enumerar
el que veiem. Fer-ne una foto a cadascuna de les dues posicions i comparar-les.
- FEM PILONS
Classificar les fotografies on els personatges es veuen de davant i on
es veuen de darrere.
- DAVANT, DARRERE ...
Amb el circuit tancat filmar els nens amb els dos punts de vista. Què
veiem? Demanar-los que es fixin on està la càmera.
- BUSQUEM
Passar fragments de pel·lícules, fer la pausa en les imatges
amb els punts de vista treballats i identificar-los.
Activitats d'il·luminació
- NO HI HA LLUM
Deixar la classe completament fosca i demanar el que veuen. Obrir una
mica la persiana que entri molt poca llum i demanar el què veuen (ens veiem però no
veiem els colors). Deixar entrar tota la llum. Tornar a deixar la classe fosca, trobar amb
la llanterna objectes determinats.
- CANVIEM ELS COLORS
Jugar amb la llanterna posant-hi papers de cel·lofana de diferents
colors. Què passa amb els colors de la roba?
- QUÈ ÉS?
Endevinar objectes projectats pel projector de transparències
(ombres). Col·locar els objectes dins un tub ample perquè quedin amagats als ulls dels
nens.
|
|
|
|
|