Aquesta
proposta d'estructuració i seqüenciació de continguts del treball amb imatge a
educació Infantil i Primària és la que està duent a terme el CEIP de Bordils dins el
seu Projecte Curricular de Centre. Trobareu, per tant, unes propostes coherents i ja
experimentades, que són fruit del treball diari i de l'experiència del centre en el camp
de l'educació audiovisual. Hi veureu també propostes idèntiques o semblants a les que
podeu trobar en diverses publicacions del Programa de Mitjans Audiovisuals (ara Servei de
Mitjans Audiovisuals), contextualitzades dins un projecte de centre. © Contingut i imatges: Nuri
Jou i Dolça Vert, 2001
© CEIP de Bordils, 1998-2001
© Coordinació i publicació en WEB: TIC-MAV
Girona, febrer 2001
|
Educació
Primària
2n C.Inicial |
|
|
|
Imatge i realitat |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Diferència entre imatge i realitat.
- Descripció duna imatge.
- El fons.
|
- Descriure una imatge a partir dun guió.
- Trobar informació a partir de
lobservació dimatges.
|
- Llenguatge (text expositiu).
- Ciències socials (països, costums,...).
|
- Fotografia de paisatge.
- Revistes.
|
|
|
Planificació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Planificació: pla general, pla sencer, pla
mig, pla americà, primer pla, pla detall.
- Fragmentació
|
- Adonar-se que una imatge representa sempre un
fragment de la realitat.
- Reconèixer en imatges diverses els plans
treballats.
- Adonar-se que els resultats són diferents a
lhora dobtenir plans amb la càmera si fem servir el zoom o ens acostem i
allunyem.
- Relacionar la proximitat i la llunyania dels
personatges en funció del pla.
|
- Llenguatge (text expositiu)
- Matemàtiques (quantitat, lògica)
- Plàstica.
|
- Col·lecció de fotografies de persones.
- TV i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo danimacions.
- Circuit tancat de TV
- Revistes.
|
|
|
Punts de vista |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Punt de vista normal (davant, darrere i
perfil) i picat (ull d'ocell) i contrapicat (ulls de granota) i zenital
|
- Identificar els punts de vista treballats en
diferents tipus dimatges.
- Adonar-se que les coses es veuen difrent
segons don les mirem.
|
- Llenguatge (elaboració de títols).
- Matemàtiques (geometria).
- Plàstica.
|
- Col·lecció dimatges diverses.
- Càmera Polaroid.
- TV. i magnetoscopi.
- Cinta de vídeo de fragments de pel·lícules.
- Revistes.
|
|
|
La il·luminació |
|
Continguts |
Objectius |
Àrees relacionades |
Aparells i material |
|
|
|
|
- Il·luminació: ombres xineses
|
- Entendre la relació focus de llum- objecte-
ombra projectada.
- Experimentar amb la posició del focus de
llum i el grau dopacitat dels materials.
|
- Llenguatge (text literari, text expositiu).
- Matemàtiques (geometria).
- Ciències naturals (experimentació amb el
focus de llum, lopacitat, el canvi de color)
|
- Llanterna.
- Papers de cel·lofana.
- Objectes diversos de diferent grau
dopacitat.
- Càmera fotogràfica compacta.
|
|
|
|
|
|
ACTIVITATS Activitats d'imatge i realitat
- MIREM UNA
FOTOGRAFIA
La mestra ensenya una imatge amb
personatges i els demana què és. Es busca que els alumnes se nadonin que és una
imatge i intentar buscar tota la informació que ens aporta la foto: elements, situació,
fons, temps, els personatges ....
- BUSQUEM FOTOGRAFIES
Buscar fotografies en revistes que ens aportin informació
sobre les persones (país, treball, situació econòmica...)
Activitats de planificació
- CLASSIFICAR
FOTOGRAFIES
Classificar les fotografies de la
col·lecció del tema de Persones segons els plans i descriure la informació
que obtenim de cadascun dels plans.
- MIREM UNA ANIMACIÓ
Buscar els plans treballats en una
animació.
- FILMEM
Buscar els diferents plans amb la
càmera de vídeo amb circuit tancat utilitzant el zoom i acostant i allunyant la càmera.
Comparar els resultats.
- INVENTEM
IMATGES
Donat un pla general que fem servir
com a fons, fer fotomuntatges fent servir els diferents plans treballats retallant-los
daltres imatges.
- CANVIEM IMATGES
Triar 5 imatges duna revista i
variar-ne lenquadrament. Escriuren el peu.
- QUINA IMATGE FARÉ?
Donada una frase com a peu de foto, completar un fragment duna
imatge dibuixant o amb retalls daltres imatges- que lil·lustri.
Activitats
de punts de vista
- CLASSIFIQUEM FOTOGRAFIES
Classificar la col·lecció
dimatges segons el punt de vista.
- FEM FOTOGRAFIES
Fer fotografies dels diferents punts
de vista sense que es mogui el model.
- MIREM PEL·LÍCULES
Buscar en fragments de pel·lícules
els punts de vista treballats. Reflexionar sobre la situació que sexplica i el punt
de vista utilitzat.
- BUSQUEM FOTOGRAFIES
Buscar en la revista imatges dels
diferents punts de vista treballats. Pensar un títol per cada una de les imatges.
- DIBUIXEM
Dibuixar un objecte que ells trien des de diferents punts de
vista.
Activitats d'il·luminació
- FEM OMBRES
Jugar amb la llanterna i el propi
cos projectant ombres a la paret blanca de la classe.
- FOTOGRAFIEM OMBRES
Fer fotografies dombres dels
nens i dobjectes diversos.
- FEM OMBRES
Portar elements diversos de diferent
grau dopacitat i projectar lombra fent servir la llanterna. Jugar amb filtres de diferents colors i movent la llanterna
(endavant- endarrere, dreta- esquerra, amunt- avall).
- FEM UNA HISTÒRIA
Per parelles, i amb els elements que tenim a la classe, inventar-se una
petita història per a fer amb les ombres.
|
|
|
|
|