Rastrejant el bosc de Poblet

El bosc de Poblet a vista d'ocell

La vida soterrada

Els menús de la vida

El bosc animat

ÍNDEX ACTIVITATS

Materials activitat

Recerca activitat

Programacions relacionades

logofons

EL BOSC DE POBLET A VISTA D'OCELL

Els ocells sempre han estat un grup de vertebrats admirats i copiats pels humans. La capacitat de poder volar, d'haver colonitzat amb aquest èxit el medi aeri fa que ens fascinem davant del vol de qualsevol au que visqui a prop nostre. Només cal que ens fixem en el disseny dels avions, que copien la morfologia de les aus.

L'estudi d'aquesta adaptació al vol, que condiciona la vida dels ocells, resulta fascinant des del punt de vista científic. També resulta molt atractiu el color dels seus plomatges, alguna de les adaptacions que han sofert els seus becs i alguns dels cants que cada matí omplen els boscos, jardins, parcs i ciutats d'arreu. Estudiant aquest grup a fons, ens podem adonar què és capaç d'aconseguir la selecció natural i l'instint de supervivència. Al mateix temps, intentar entendre el condicionament que podem exercir sobre alguns dels éssers vius presents en el nostre entorn, tan sols amb la nostra presència.

DADES GENERALS

Descripció: Aquesta activitat de recerca aprofundeix en l'estudi d'un grup de vertebrats que viu molt proper als humans: les aus. A través de l'observació directa i del seu cant els alumnes realitzen uns inventaris que després permeten discutir la influència que els humans tenim sobre ells.

Destinataris: ESO, Cicles formatius, Batxillerat i Adults.

Temporització: 1 dia sencer (matí i tarda).

DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT

Punt de partida: L'estudi de les aus és una tasca difícil. Amb tot, als alumnes se'ls hi encarrega esbrinar quines espècies d'ocells viuen a prop dels humans i quines més allunyades, i raonar per què succeeix.

Aquest objectiu es solucionarà aplicant les tècniques de cens adequades, podent realitzar un inventari en un ambient forestal i allunyat dels humans i un altre inventari en un indret proper a nosaltres.

Treball d'aula: Una vegada plantejat l'objectiu, es tracta que els alumnes decideixin com realitzar els inventaris pertinents. Per a poder-ho fer, per a tenir els coneixements que els ha de permetre tenir elements de judici, s'expliquen les característiques més importants dels ocells.

Aquestes característiques estan gairebé totes condicionades per la capacitat de les aus a volar. També es tracta el tema de l'alimentació, bàsic per a sobreviure.

Els alumnes entenen per què poden fer un inventari a partir del color de les seves plomes, ja que els ocells hi veuen en color. Gràcies a això, es poden diferenciar les espècies pel plomatge i utilitzar una guia d'identificació, així com els aparells òptics necessaris.

Un altre dels sistemes de cens, que és el més eficaç, és a través dels seus cants. En aquest punt els alumnes descobreixen com marquen territori les aus i el que implica tot aquest comportament. Els alumnes practiquen la identificació de cants a partir de la seva representació gràfica (els sonogrames) i una biblioteca de cants. També dedueixen la dificultat que comporta l'aprenentatge dels cants i s'explica la utilització de l'ordinador portàtil al camp.

Treball de camp: Una vegada els alumnes coneixen les característiques dels ocells i decideixen com realitzar l'inventari es surt al camp. El treball de camp es repeteix dues vegades, ja que s'han d'estudiar els dos ambients per a poder-los comparar.

A cadascun dels ambients, els alumnes realitzen l'inventari a partir dels cants i de l'observació directa gràcies als prismàtics i als telescopis terrestres. Totes les observacions directes i els cants escoltats s'identifiquen i s'anoten a la fitxa de camp.

Per l'observació directa els alumnes s'ajuden d'unes guies d'identificació i per a poder identificar els cants, utilitzem un ordinador portàtil, que serveix per determinar els cants per comparació i que en algun cas funciona com a reclam.

Anàlisi de resultats i conclusions: A partir de les dades recollides en les fitxes de camp, els alumnes treuen les conclusions pertinents. Aquestes conclusions estan encarades a solucionar l'objectiu plantejat: esbrinar quines espècies d'ocells viuen a prop del humans i quines no, així com trobar-hi alguna explicació.

Per a poder-ho fer, omplen unes fitxes marcant quines espècies són antropòfiles, forestals o ambdues. A partir dels coneixements adquirits i les observacions i anotacions al camp, els alumnes formulen hipòtesis sobre les causes dels resultats obtinguts.

MATERIAL PEDAGÒGIC EMPRAT

Ordinador portàtil, prismàtics, telescopis terrestres, guies d'identificació, sonogrames, biblioteca de cants en MP3, esquelets, col·leccions de plomes, col·leccions de cranis, col·leccions d'egagròpiles, caixes niu, aparell GPS, cartografia de la zona, martell, tisores, pinces, tenalles, tisores de podar, cullera, tornavís, presentacions audiovisuals, quadern de l'alumne.