Rastrejant el bosc de Poblet

El bosc de Poblet a vista d'ocell

La vida soterrada

Els menús de la vida

El bosc animat

RASTREJANT EL BOSC DE POBLET

Els mamífers és un grup d'éssers vius que, a casa nostra, té un nombre d'espècies relativament petit en comparació amb altres grups d'organismes. Aquest nombre es redueix encara més si el marc d'estudi el centrem en un espai natural concret com és el bosc de Poblet. Això permet fer la revisió d'un grup faunístic complet que compta, a més, amb un nombre interessant d'espècies que, de forma més o menys generalitzada, es poden trobar arreu de Catalunya. Els resultats que s'obtenen en aquesta activitat es poden extrapolar a altres indrets del nostre territori. Afegint que els mamífers és un grup conegut, proper i atractiu, aquesta activitat és ideal per introduir l'alumne en els fonaments bàsics per a l'estudi de la zoologia.

Descripció: Aquesta activitat de recerca té la finalitat de conèixer i estudiar quins mamífers viuen al PARATGE NATURAL DE POBLET, sensibilitzant l'alumne vers la problemàtica associada a la fauna salvatge.

Destinataris: CS de Primària, ESO, Cicles formatius, Batxillerat i Adults.

Punt de partida: Es presenta com una activitat de camp en que s'apliquen mètodes d'estudi específics de fauna vertebrada per poder obtenir la informació necessària per assolir l'objectiu que es planteja durant l'activitat: realitzar un inventari de mamífers al barranc del Titllar, un dels barrancs del bosc de Poblet.

Aquest inventari contempla la confecció, per part dels alumnes, d'una fitxa per a cada espècie de mamífer on s'indica l'abundància i les seves causes.

Treball d'aula: Es planteja als alumnes que els mamífers no es troben de forma aleatòria en un espai determinat; la seva presència es dóna quan l'hàbitat reuneix unes condicions determinades.

S'introdueix l'alumne al concepte de territorialitat d'una forma intuïtiva, aprenent primer les característiques, comportament, mida i alimentació de la Classe mamífers

A partir dels conceptes esmentats, els alumnes construeixen la hipòtesi de treball raonant que el mètode més adequat per fer l'estudi no és l'observació directa, si no la identificació de rastres com excrements i petjades, que son conseqüència directa de l'activitat del mamífers.

Treball de camp: Abans de la sortida, l'alumne situarà geogràficament la zona d'estudi, i aprendrà a representar un punt en l'espai utilitzant les coordenades UTM que ens dóna l'aparell GPS, que també hauran après a interpretar.

Es fa un recorregut a peu pel barranc del Titllar, i cada rastre detectat en el trajecte és analitzat mitjançant unes claus dicotòmiques i unes guies d'identificació, per tal de raonar a quin mamífer correspon. A cada rastre se li assigna un codi alfanumèric i es marca en un mapa topogràfic graduat en coordenades UTM, amb l'ajut d'un aparell GPS. El traçat que formen aquestes marques en el mapa, permet obtenir un patró de distribució de cada rastre en l'espai i deduir l'abundància de cada mamífer. Els rastres trobats permeten examinar algunes característiques dels mamífers detectats com la mida, l'hàbitat, el règim alimentari i el seu comportament territorial, entre d'altres.

Anàlisi de resultats i conclusions: A partir de la interpretació de les dades obtingudes, s'analitza l'estat en que es troba cada mamífer i s'investiguen les seves causes. Aquests resultats es reflexen en unes fitxes resum.

Durant aquesta part, es deixa torn obert de paraules a fi de que tots els alumnes puguin participar en la resolució dels problemes que es plantegen, aportant idees i solucions.

Els alumnes que fan estada se'ls ofereix la possibilitat d'ampliar els seus coneixements estudiant els micromamífers. Aprofitant la dieta d'alguns rapinyaires nocturns, es realitza un nou inventari a partir d'egagròpiles. Això s'aconsegueix classificant els micromamífers a partir de la dentició dels cranis i mandíbules que apareixen en les egagròpiles.

Per poder observar adequadament les característiques dels diferents ossos, l'alumne s'ha de familiaritzar amb les tècniques de manipulació de la lupa binocular.

Col·lecció fotogràfica de fauna, material per realitzar motlles i calcs, trampes de rastres, col·leccions de cranis, col·leccions d'excrements vernissats, cartografia de la zona, material de presa de dades, lupes binoculars, aparells GPS, claus dicotòmiques, material de laboratori, presentacions audiovisuals, quadern de l'alumne.