Mallorca, 593-597 · 08026 Barcelona · T. 93 456 90 20 · ceipdovella@xtec.cat

Famílies / informacions

Xerrada: El silenci dels nens

Unes trenta persones entre pares, mares, mestres i educadors de l’escola vam assistir el passat 29 de maig a la xerrada de la psicòloga clínica Sònia Fuentes sobre com ajudar als infants a entendre el tema de la mort i el dol.
La mort és una cosa quotidiana, diària i per tant els nens s’hi han d'apropar d'una manera natural. El consell va ser que aprofitem ocasions que no ens siguin doloroses per acostar el concepte de mort, com per exemple quan veiem un colom mort a terra o quan matem un mosquit o trepitgem una formiga.
Si hi ha una cosa segura és que tots ens morim, però el nostre món viu com si això no passés, viu d’esquena a la mort. La nostra societat rebutja l'envelliment i la mort, i no en fa gens partícips als nens, per exemple: és difícil veure nens a les residències d'avis... Sovint sobreprotegim als nens, perquè no els volem causar dolor. Però la sobreprotecció no els ajuda. El que necessiten és que els acompanyem en la vivència.

Perquè s’ha d’informar als nens:

• formen part de la família. Quan neix un nen a la família, quan hi ha un casament, hi participen. I en la mort, els deixem de banda. Ho fem com un acte d’amor, per protegir-los, però oblidem que formen part de la família i els hem de tenir en compte.
  • perceben i viuen els canvis que es produeixen a les famílies. La comunicació no verbal representa el 70% del que ens arriba, els nens no necessiten les nostres paraules per saber que passa alguna cosa, o sigui que millor que els hi expliquem.
  • els nens creuen en la màgia, i si no es parla amb ells poden arribar a pensar que la mort de l’ésser que estimen l'han provocat ells. Cal que entenguin que es tracta d'una cosa natural, i d'un procés del que tard o d'hora tots hem de passar.

Per donar una mala notícia s’ha de tenir en compte l’edat del nen. Al contrari del que ens podem pensar, com més gran és el nen, més complex. A partir dels 7 anys ja es comprèn més la mort, i poden ser habituals conductes de negació. Els nens no viuen el dol com nosaltres, tant poden tenir moments de plor com de jugar o ignorar el tema per protegir-se. Per acomiadar-se d'un ésser estimat els nens poden participar portant per exemple dibuixos (de la mateixa manera que els grans portem flors), això en alguns casos els pot ajudar.

Els adolescents són de vegades els grans oblidats en aquests casos. Estan en un moment difícil que el que volen és sentir-se integrats, i una mort d'un familiar pot apartar-los dels altres i fer que reaccionin amb violència.

En el cas d'una malaltia terminal es bo dir-ho amb temps per que ho vagin paint.
En cas que un pare tingui alguna malaltia terminal o greu, és important que sigui el mateix malalt que ho digui al nen (si pot ser acompanyat d'un altre adult). Així s'obre un canal de comunicació, la malaltia no es converteix en un tabú de la qual no es pot parlar.

També és important comunicar una malaltia greu o la mort d'un familiar a l'escola, o que, com a mínim, el tutor en tingui coneixement.

La mort d'un familiar proper sempre l'ha de comunicar algú molt proper al nen (algun dels pares sempre que sigui possible). No és bona idea fer-ho en un lloc on hi ha moltes distraccions, sinó millor fer-ho en un lloc recollit, el millor lloc és a casa. Podem plorar junts, abraçar-nos, els sentiments no s'han d'amagar, és important educar en les emocions.

“Un infant pot viure qualsevol experiència, sempre i quan se li expliqui la veritat, i se li permeti compartir amb les persones estimades, els sentiments naturals que la gent té quan pateix”.

I ens va recomanar una web www.alfinlibros.com

Eva Bofias, mare Adela 2n i Joan P4, i Anna Arboix, mare Aina P5

inici

CUINES DEL MÓN