Gèneres televisius >Panòptics

PANÒPTICS O REALITY SHOW

És un format televisiu en el qual es mostra el que passa a persones reals. Hi ha tres tipus de reality show:

• Observador passiu: la càmara observa passivament les activitats quotidianes d'una persona o d'un grup de persones.
  • Càmara oculta: la càmara observa persones que ignora que són observades.
  • Concurs de telerrealitat: un grup de persones en un ambient tancat competeixen per un premi mentre són sempre observades per les càmeres. Es proposa sempre un mecanisme per eliminar progressivament els participants.

Els panòptics exploten les reaccions emotives dels participants, i com més extremes siguin, més interès presentarà l'emissió dels seus seguidors.

Els elements comuns que caracteritzen el reality show són els personatges i les seves històries pressumptament preses de la vida quotidiana. El protagonista s'acostuma a presentar com a un ciutadà mitjà disposat a actuar com una estrella de les pantalles a canvi de fer pública la seva vida privada.

Tipus de format de reality show:

• "Supervivientes": grup de persones duts a un lloc remot sense serveis elementals en els quals hauran de competir per la supervivència.
  • "Gran Hermano": grup de joves han de conviure durant un cert temps en una casa, formant aliances i tramant intrigues per no ser expulsats pels expectadors.
  • Acadèmia artística: grup d'aspirants a artistes seleccionats per habitar en una escola d'art tancada i d'on són eliminats segons la seva habilitat.
  • "Soltero": un home o dona solter haurà d'escollir entre un grup de pretendents.
  • "Búsqueda de empleo": un grup de participants és sotmet a les regles dictades per un empresari a canvi d'obtenir una feina en una de les seves empreses.