El guió. És el suport literari del missatge a emetre.
El llenguatge. Cal que sigui clar, pecís i breu.
La veu. L'entonació, la intensitat, la decceció, el timbre de la veu... influeixen en la claredat i en la seva capacitat comunicativa.
La música. No només com a embolcall sinó com a complement.
Els efectes especials. Sons que descriuen i ambienten.
Transmissions i gravacions d'exteriors. Unitats mòbils, linea nicrofòniques...
Audicions cara al públic.
La redacció i la locució
Els continguts s'organitzen segons un models narratius estandartitzats.
Model narratiu periodistic: els fets; els antencendents; els contest. La noticia té una entreda, un cos i un tancament. L'entrada cal que sigui impactant i que doni resposta a qui? i el què?
El model narratiu dramàtic: acostuma a tenir un plantejament, un nos i un desenllaç.
El model narratiu publicitari: ofereix una oferta, una descripció i una argumentació.
El muntatge radiofònic
Les figures del muntatge es generen a la taula de mescles. Es poden convinar entre elles. Són aquestes:
FADE IN: el so apareix gradualment del punt 0 fins al PP.
FADE OUT: desaparició progressiva del so des del PP fins al punt 0.
RESOLT: tot el que està sonant descendeix, de cop, al nivell 0.
FOSA ENCADENADA: tot el que està sonant en PP descendeix a poc a poc fins el punt 0 i, simoltàniament, altres sons emergeixen des del punt 0 fins al PP.
El temps i la narració a la ràdio
Hi ha tres possivilitats de tractar el temps a la ràdio:
Respectar-lo amb total fidelitat. L'emissió dura el mateix que l'acció.
Reduir-lo. la durada de l'emissió és inferior a la durada del fet real.
Ampliar-lo. La durada de l'emissió és superior a la durada del fet real.
El temps es pot manipular i dóna peu a diferents possibilitats narratives:
Narració lineal o continuada. els fets s'exposen tot seguint l'ordre cronològic.
Narració invertida. Es dóna una alteració de l'ordre cronològic. Passem del present al passat o futur, i a l'inrevés.
Narració paral·lela. Quan es presenta alternativament situacions o fets ubicats en diferents espais.
El guió
No es pot fer cap programa sense un guió.
El guió s'haurà de redactar i presentar d'acord amb les pautes que s'especifiquen en aquest dossier.
Serà net i s'entendrà sense excessives dificultats.
No es pot tallar una paraula a final de linia.
No es poden engrapar els fulls, per tal de no fer sorolls dins del locutori.
En un guió cal concretar els següents aspectes:
L'ordre en què apareixeren els diferents elements (veu, música, efectes sonors, silencis) i la durada (de la música i els efectes sonors)
La manera d'aparició dels sons: primer pla, fade in, segon pla...
El mode de permanència en antena: primer pla, segon pla...
El soport en què es troba enregistrat el so: disc compacte... per expressar tot això es fa servir un codi abreujat: PP = primer pla -2P = segon pla -3P = tercer pla -PPP = primerissim primer pla -figure de muntatge: F.IN o Fade In = fade in. -F.OUT o Fade Out = fade out. -F/E = fosa encadenada. -F = fosa -E = encadenada. -Resolt = resolt.