Educació en comunicació audiovisual
IES
Portada
Radio > Fem un programa

Elements important

  • El guió. És el suport literari del missatge a emetre.
  • El llenguatge. Cal que sigui clar, pecís i breu.
  • La veu. L'entonació, la intensitat, la decceció, el timbre de la veu... influeixen en la claredat i en la seva capacitat comunicativa.
  • La música. No només com a embolcall sinó com a complement.
  • Els efectes especials. Sons que descriuen i ambienten.
  • Transmissions i gravacions d'exteriors. Unitats mòbils, linea nicrofòniques...
  • Audicions cara al públic.

La redacció i la locució

Els continguts s'organitzen segons un models narratius estandartitzats.

  • Model narratiu periodistic: els fets; els antencendents; els contest. La noticia té una entreda, un cos i un tancament. L'entrada cal que sigui impactant i que doni resposta a qui? i el què?
  • El model narratiu dramàtic: acostuma a tenir un plantejament, un nos i un desenllaç.
  • El model narratiu publicitari: ofereix una oferta, una descripció i una argumentació.

El muntatge radiofònic

Les figures del muntatge es generen a la taula de mescles. Es poden convinar entre elles. Són aquestes:

  • FADE IN: el so apareix gradualment del punt 0 fins al PP.
  • FADE OUT: desaparició progressiva del so des del PP fins al punt 0.
  • RESOLT: tot el que està sonant descendeix, de cop, al nivell 0.
  • FOSA ENCADENADA: tot el que està sonant en PP descendeix a poc a poc fins el punt 0 i, simoltàniament, altres sons emergeixen des del punt 0 fins al PP.

El temps i la narració a la ràdio

Hi ha tres possivilitats de tractar el temps a la ràdio:

  • Respectar-lo amb total fidelitat. L'emissió dura el mateix que l'acció.
  • Reduir-lo. la durada de l'emissió és inferior a la durada del fet real.
  • Ampliar-lo. La durada de l'emissió és superior a la durada del fet real.

El temps es pot manipular i dóna peu a diferents possibilitats narratives:

  • Narració lineal o continuada. els fets s'exposen tot seguint l'ordre cronològic.
  • Narració invertida. Es dóna una alteració de l'ordre cronològic. Passem del present al passat o futur, i a l'inrevés.
  • Narració paral·lela. Quan es presenta alternativament situacions o fets ubicats en diferents espais.

El guió

  • No es pot fer cap programa sense un guió.
  • El guió s'haurà de redactar i presentar d'acord amb les pautes que s'especifiquen en aquest dossier.
  • Serà net i s'entendrà sense excessives dificultats.
  • No es pot tallar una paraula a final de linia.
  • No es poden engrapar els fulls, per tal de no fer sorolls dins del locutori.

En un guió cal concretar els següents aspectes:

  • L'ordre en què apareixeren els diferents elements (veu, música, efectes sonors, silencis) i la durada (de la música i els efectes sonors)
  • La manera d'aparició dels sons: primer pla, fade in, segon pla...
  • El mode de permanència en antena: primer pla, segon pla...
  • El soport en què es troba enregistrat el so: disc compacte... per expressar tot això es fa servir un codi abreujat: PP = primer pla -2P = segon pla -3P = tercer pla -PPP = primerissim primer pla -figure de muntatge: F.IN o Fade In = fade in. -F.OUT o Fade Out = fade out. -F/E = fosa encadenada. -F = fosa -E = encadenada. -Resolt = resolt.
Programa de ràdio. Macedonia

Macedonia

Presentació

Macedonia

Apartat de llibres

Macedonia

Racò de l'esport

 

IES Ramon Turró i Darder