DUES
OBSERVACIONS FINALS
És una pràctica estesa en treballs
d'investigació sobre aspectes que tenen a veure amb l'educació justificar
abastament els pressupòsits de partida, o proporcionar una anàlisi
exhaustiva del marc teòric en el qual s'insereix l'estudi, o emprar en
la redacció un vocabulari prolífic i complex que sigui afí
al rerefons del model pedagògic en el qual s'emmarca el treball. Totes
aquestes qüestions són sens dubte d'un gran interès, però
en general aquest treball les defugirà de manera voluntària. Les
raons d'aquest defugi són diverses i no considero pertinent enunciar-les
totes aquí amb detall. En qualsevol cas sí n'enunciaré una
que probablement sigui per a mi la de més pes, a saber, facilitar en el
possible l'accés a la mena d'estratègies bàsiques que aquí
es defensen i que, penso, contribueixen a desenvolupar les habilitats cognitives
de la persona. Dit en altres paraules, allunyar les estratègies en qüestió
del marc teòric i apropar-les a l'àmbit pràctic de la docència.
Finalment,
fa anys que imparteixo filosofia en l'ensenyament secundari. La proposta d'aquest
treball sorgeix de la valoració i anàlisi d'experiències
docents, de l'estudi i d'altres treballs previs duts a terme; però també,
i en molt alt grau, de les discussions i treball conjunt amb alguns companys de
professió de la meva i també d'altres matèries i, sobretot,
del tracte i de les aportacions dels alumnes que han mostrat interès en
les meves classes tots aquests anys. Obvia dir que sense el suport d'aquests companys
i l'interès d'aquests alumnes la meva tasca docent em semblaria completament
estèril. A tots ells, doncs, el meu agraïment.
Agraeixo igualment
a Josep Macià, supervisor d'aquest treball, les seves orientacions, estímuls
i consells.

|