Sector
exterior
|
Orientacions didàctiques
|
|
Activitat 1: |
L'economia
de la UE al món |
Activitat
2: |
Fluxos
de comerç de béns i serveis |
Activitat
3: |
Comerç
exterior i tipus de canvi |
Activitat
4: |
Fluxos
d'inversió directa estrangera |
Activitat
5: |
La
balança de pagaments de la zona de l'euro |
Activitat
6: |
La
balança de pagaments d'Espanya |
Activitat
7: |
Relacions
de comerç entre la UE i els països en desenvolupament |
|
Activitat
1: |
L'economia
de la UE al món |
Tipus
d'activitat |
Comentari
de gràfics. |
Continguts
previs |
PIB,
PIB per càpita, grau d'obertura d'una economia, PPA. |
Objectiu
de l'activitat |
Reconèixer
el pes econòmic i el grau d'obertura de la UE respecte als EUA i el
Japó. |
Material
de suport |
Gràfics
amb dades sobre el PIB i els habitants de la UE, els EUA i el Japó.
Gràfics amb dades sobre la distribució del comerç mundial per àrees
geogràfiques.
|
|
1.
Compara les economies de la UE, els EUA i el Japó a partir de les
dades dels gràfics.
Les
economies de la UE-25 i dels EUA tenen una dimensió similar
(10.084 i 9.761 milers de milions d'euros respectivament). L'economia
del Japó és sensiblement més petita (5.145
milers de milions d'euros.)
Pel
que fa al nombre d'habitants, les diferències entre la UE
i els EUA són considerables (458 i 293 milions de persones
respectivament). Per tant, el PIB per càpita (la riquesa
mitjana per habitant) és més elevat als EUA (33.206
i 21.990 euros respectivament). El PIB per càpita del Japó
també és superior al de la UE.
2.
Comenta la distribució del comerç mundial de béns i serveis per
àrees geogràfiques. Fixa't en les xifres dels EUA i de la UE-15
i compara-les amb les xifres del PIB: quina economia és més oberta?
Si
ens fixem en els fluxos mundials de comerç de béns, la primera potència
comercial són els EUA, seguits per la UE-15. Si ens fixem en els
fluxos de serveis, la primera potència comercial és la UE-15. L'obertura
de les economies es calcula mitjançant el percentatge del comerç
de béns i de serveis sobre el PIB. Si sumem els fluxos comercials
de béns i de serveis tenim que la primera potència comercial és
la UE-15, si a més tenim en compte que el PIB dels EUA és més gran
que el de la UE-15, veiem clarament que l'economia de la UE-15 és
més oberta que la dels EUA.
|
|
|

|
|
Activitat
2: |
Fluxos
de comerç de béns i serveis |
Tipus
d'activitat |
Comentari
de gràfics. Recerca d'informació. |
Continguts
previs |
Àrees
comercials internacionals: noms i components. Composició i saldo de
la balança comercial. |
Objectiu
de l'activitat |
Observar
la composició de la balança comercial de la UE-15, com també
els països o les àrees comercials origen i destinació de les
operacions comercials de la UE-15. |
Material
de suport |
Gràfics
amb dades sobre el pes dels principals socis comercials de la UE-15.
Gràfics amb dades sobre la distribució sectorial de les importacions
i les exportacions de la UE-15. Gràfic amb dades sobre el pes de
les importacions i les exportacions intracomunitàries sobre el total
de la UE-15. Gràfic amb dades sobre el saldo de la balança comercial
dels estats membres.
|
|
1.
A partir de les dades dels gràfics contesta les preguntes següents:
- Quin
és el principal soci comercial de la UE-15?
El principal soci comercial de la UE-15 són els EUA, que el 1999
concentrava el 26% de les exportacions i el 40% de les importacions
de béns, i el 35% de les exportacions i el 26% de les importacions
de serveis de la UE-15.
- Quins
països formen part del Mercosur?
Argentina, Brasil, Paraguai i Uruguai.
- Quins
països formen part de l'EFTA?
Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa.
- Quins
països formen part del grup denominat PECO?
Països de l'Europa central i oriental, concretament Albània, l'antiga
República Iugoslava de Macedònia, Bòsnia-Hercegovina, Bulgària,
Croàcia, Eslovàquia, Eslovènia, Estònia, Hongria, Iugoslàvia,
Letònia, Lituània, Polònia, la República Txeca i Romania.
- Quins
són els mercats principals de les exportacions de béns i serveis
de la UE-15?
A banda del mercat dels EUA, que és el destí del 26% i del 35%
de les exportacions de béns i de serveis respectivament, altres
mercats importants són el d'Àsia (25% i 20%), el dels països de
l'EFTA (12% i 15%) i, per a les exportacions de béns, els països
que l'any 2000 eren candidats a l'adhesió de la UE (13%).
- Quin
és l'origen geogràfic de la major part de les importacions de
la UE-15?
A banda dels EUA, dels quals provenen el 40% i el 26% de les importacions
de béns i serveis, les importacions de la UE provenen d'Àsia (16%
i 25%), dels països de l'EFTA (13% i 12%) i, de serveis, dels
PECO (13%).
2.
Els gràfics mostren la composició de les importacions i de les exportacions
de la UE-15. A partir d'aquesta informació contesta les preguntes
següents:
- Què
comercia la UE-15 amb la resta del món?
La UE-15 fonamentalment importa i exporta productes manufacturats
(el 55,7% de les importacions i el 66,5% de les exportacions).
Les importacions i les exportacions de serveis concentren, per
la seva banda, el 22,5% i el 24,3% de les totals.
- Quines
són les diferències principals entre les exportacions i les importacions
pel que fa als productes manufacturats, l'energia i els productes
primaris?
El pes dels productes manufacturats és més elevat en les exportacions
que en les importacions. En canvi, pel que fa als productes primaris
en general i a l'energia, el pes en les importacions és sensiblement
superior al pes en les exportacions.
3.
El gràfic mostra el percentatge de les exportacions i de les importacions
dels països de la UE-15 que tenen com a destí i origen altres països
de la UE-15 (el percentatge del comerç intracomunitari sobre el
total). A partir del gràfic contesta les preguntes següents:
- Amb
qui comercien principalment els països de la UE-15? Fixa't en
les dades per a la UE-15: quin percentatge del comerç dels països
de la UE-15 es realitza entre ells? Quin percentatge es realitza
amb l'exterior?
Els països de la UE-15 comercien, principalment, entre ells. El
62,3% de les exportacions dels països de la UE-15 tenen com a
destí altres estats membres. Paral·lelament, el 58,8% de les importacions
dels països de la UE-15 tenen com a origen altres països de la
UE-15. Això vol dir que el 37,7% de les exportacions tenen com
a destí països tercers i que el 41,2% de les importacions tenen
com a origen països tercers.
- Quins
països destinen més del 50% de les seves exportacions fora de
la UE-15? I quins països importen més de països tercers que d'altres
països de la UE-15?
L'únic estat membre que destina més dels 50% de les seves exportacions
fora de la UE-15, és Grècia, concretament el 56,6%. L'únic estat
membre que importa més del 50% dels béns de fora de la UE-15 és
el Regne Unit, concretament el 50,7%.
- Fixa't
en les dades d'Espanya: quin percentatge de les seves exportacions
té com a destí altres països de la UE-15? Quin percentatge de
les seves importacions té com a origen la UE-15?
El 69,4% de les exportacions d'Espanya tenen com a destí la UE-15,
paral·lelament, el 64,6% de les seves importacions prové de la
UE-15.
4.
A partir del gràfic contesta les preguntes següents:
- Quina
informació ens dóna el signe del saldo de la balança comercial
d'un país?
Si és negatiu vol dir que el valor de les importacions de béns
és superior al de les exportacions. Si és positiu, vol dir que
el valor de les exportacions és major.
- Quins
països de la UE-15 tenien el 2000 una balança comercial positiva?
Quins la tenien negativa?
Positiva: Alemanya, Bèlgica, Dinamarca, Finlàndia, Irlanda, Itàlia,
Països Baixos i Suècia.
Negativa: Àustria, Espanya, França, Grècia, Luxemburg, Portugal
i el Regne Unit.
- Compara
el signe i el volum del saldo de la balança comercial de la UE-15,
els EUA i el Japó.
El saldo de la balança comercial de la UE-15 i els EUA és negatiu,
cosa que vol dir que, tant els EUA com el Japó, importen més béns
dels que exporten. No obstant això, el dèficit comercial dels
EUA és molt superior al de la UE-15. El Japó, en canvi, té un
superàvit comercial i, per tant, el signe de la seva balança comercial
és positiu.
|
|
|

|
|
Activitat
3: |
Comerç
exterior i tipus de canvi |
Tipus
d'activitat |
Relacions
entre variables econòmiques. |
Continguts
previs |
Tipus
de canvi. Apreciació i depreciació. |
Objectiu
de l'activitat |
Reconèixer
els avantatges de l'ús d'una moneda comuna a la zona UEM per als agents
econòmics dels països membres. |
|
1.
Com efecte tenen les fluctuacions del tipus de canvi sobre els fluxos
de comerç exterior dels països? (argumenta-ho amb la variació dels
preus relatius de les importacions i les exportacions).
Una
depreciació de la moneda comporta, en un primer moment, un encariment
de les importacions i un abaratiment de les exportacions, fet que
podria repercutir en una millora de la balança comercial (augment
de les exportacions, que són més competitives, i disminució de les
importacions). No obstant això, s'ha de tenir en compte que moltes
de les importacions consisteixen en matèries primeres, maquinària
o béns intermedis que s'utilitzen en el procés de producció i que,
per tant, la depreciació augmenta també el cost i el preu dels productes
domèstics i, per tant, disminueix la seva competitivitat. L'efecte
a mig i llarg termini sobre els fluxos de comerç exterior dependrà
de com internalitzi l'economia les variacions dels preus relatius
de les importacions i dels productes domèstics (la qual cosa dependrà
de factors molt diversos, com ara la forma de negociació dels increments
salarials, o el grau de competència en els diferents mercats de
productes i serveis).
De
la mateixa manera, una apreciació de la moneda comporta, en un primer
moment, un abaratiment de les importacions respecte als productes
domèstics i un encariment de les exportacions respecte els productes
dels països destinataris, cosa que podria repercutir negativament
en la balança comercial. Com en el cas anterior, l'efecte mitjà
i llarg termini dependrà de com internalitzi l'economia les variacions
dels preus relatius.
2.
Tenint en compte que els països de la UE realitzen al voltant del
60% del comerç entre ells, quins avantatges els comporta l'adopció
d'una moneda comuna, l'euro?
Les
fluctuacions del tipus de canvi comporten una variació dels preus
relatius de les importacions i dels productes domèstics i, per tant,
incertesa econòmica. Això dificulta la planificació a mitjà
i llarg termini del comerç o de les transaccions entre països. D'altra
banda, treballar amb monedes diferents comporta uns costos de transacció
i dificulta la comparació de preus.
Per
tant, l'adopció de l'euro ha suposat avantatges considerables per
als actors econòmics europeus, especialment per a les empreses que
treballen o realitzen transaccions a diferents països de la zona
de l'euro. Ara poden planificar les seves estratègies comercials
amb més certesa i no han de bescanviar moneda per comerciar amb
altres països de la UE. D'altra banda, l'euro ha comportat una major
transparència de preus al mercat de la UE i una major competència
entre les empreses, com a conseqüència, les empreses més competitives
i dinàmiques són les que més s'han pogut beneficiar del mercat interior,
mentre que les menys competitives s'han pogut veure perjudicades
per l'augment de la competència.
3.
Argumenta per què des de 1999 les economies dels països de la zona
de l'euro estan més aïllades dels esdeveniments de l'economia mundial
(raona-ho en termes del grau d'obertura de les economies de la UE).
Quan
més oberta és una economia, és a dir, quan major és el pes del comerç
exterior en el seu PIB, més dependent és aquesta economia dels esdeveniments
que tenen lloc en els mercats mundials i que afecten el tipus de
canvi. Les variacions del tipus de canvi modifiquen els preus relatius
de les importacions i de les exportacions i, per tant, els fluxos
de comerç.
Els
països de la zona de l'euro realitzen la major part del seu comerç
amb altres països de la zona de l'euro i, per tant, des de l'adopció
de l'euro, els preus relatius de la major part de les importacions
i de les exportacions no varien amb les fluctuacions del tipus de
canvi. És en aquest sentit que s'argumenta que ara les economies
de la zona de l'euro estan més aïllades dels esdeveniments internacionals
que afecten el tipus de canvi.
|
|
|

|
|
Activitat
4: |
Fluxos
d'inversió directa estrangera |
Tipus
d'activitat |
Anàlisi
de gràfics. Càlcul i anàlisi de dades. |
Continguts
previs |
Inversió
directa estrangera. |
Objectiu
de l'activitat |
Conèixer
la importància de la inversió directa estrangera en els països membres
de la UE-15. Diferenciar entre dades absolutes i dades relatives. |
Material
de suport |
Gràfics amb dades sobre la distribució de la IDE mundial per zones geogràfiques.
Gràfics amb dades sobre l'origen i la destinació de la IDE de la UE-15.
Taules amb dades sobre els fluxos intracomunitaris d'IDE.
|
|
1.
Quins són els principals receptors i emissors mundials d'inversió
directa estrangera (IDE)? I els principals receptors i emissors
nets?
El
principal receptor mundial d'inversió directa estrangera són els
EUA (27,6%), seguits pels països candidats a l'adhesió de la UE
(inclou Eslovàquia, Eslovènia, Estònia, Hongria, Letònia, Lituània,
Polònia i Txèquia (estats membres des de l'1 de maig de 2004), Bulgària
i Romania) (23,2%) i per la UE-15 (15,9%). El principal emissor
d'IDE és, amb diferència, la UE-15 (49,3%), seguida pels EUA (20,5%).
La UE-15 és el principal emissor net d'IDE, mentre que els països
candidats (inclou Eslovàquia, Eslovènia, Estònia, Hongria, Letònia,
Lituània, Polònia i Txèquia (estats membres des de l'1 de maig de
2004), Bulgària i Romania) són el principal receptor net.
2.
Els gràfics mostren l'evolució dels fluxos d'inversió directa de
la UE amb països tercers. A partir dels gràfics contesta les preguntes
següents:
- Els
fluxos d'inversió directa de la UE-15 amb la resta del món han
augmentat molt durant la dècada dels noranta. Quin ha estat aquest
augment? Amb quins països han augmentat més?
La
IDE de la UE-15 cap a la resta del món ha augmentat molt ràpidament
des de 1996: entre 1996 i el 2000 s'ha multiplicat per 7. La inversió
cap als EUA també ha augmentat molt en aquests anys: s'ha multiplicat
per 9. La IDE de la resta del món cap a la UE-15 s'ha multiplicat
per 4, entre 1997 i el 2000 com a conseqüència, principalment,
de la IDE provinent dels EUA, que s'ha multiplicat per 5.
- Pel
que fa a la inversió de la UE-15 cap a països tercers, especialment
des de finals dels anys noranta, hi ha una part important de la
IDE que en el gràfic no s'atribueix a cap país o zona geogràfica,
quins països creus que han pogut ser beneficiaris d'aquesta inversió?
(el gràfic de la pregunta 1 et pot donar alguna pista).
Els països candidats a l'adhesió de la UE (inclou Eslovàquia,
Eslovènia, Estònia, Hongria, Letònia, Lituània, Polònia i Txèquia
(estats membres des de l'1 de maig de 2004), Bulgària i Romania).
3.
Les taules recullen l'evolució dels fluxos intracomunitaris d'IDE
i l'evolució del PIB dels països de la UE-15. Omple les dades que
falten de les taules, per a tots els anys si ho fas amb el full
d'Excel o per a la columna del període 1995-2000 si treballes sense
ordinador i contesta les preguntes següents:
- Quins
són els principals emissors d'IDE a la UE-15? I els principals
receptors?
Per al període 1995-2000, els principals emissors d'IDE van ser
Bèlgica i Luxemburg, el Regne Unit i França. Els principals receptors
d'IDE van ser Bèlgica i Luxemburg i Alemanya.
- Quins
països són els majors receptors nets d'IDE? I els majors emissors
nets?
Per al període 1995-2000, els principals emissors i receptors
nets d'IDE van ser, amb diferència, el Regne Unit (-129.766 milions
d'ECU/EUR) i Alemanya (142.706 milions d'ECU/EUR).
- Si
ho mirem en percentatge del PIB quins són els majors emissors
nets d'IDE? I els majors receptors nets?
Els majors emissors nets d'IDE, en relació amb el seu PIB, són
Finlàndia i el Regne Unit. Els principals receptors nets són Suècia
i Irlanda.
- Compara
les diferents respostes, quina informació ens dóna cada una d'elles
Per a quin tipus d'anàlisi farem servir unes xifres o unes altres?
Les dades absolutes sobre la IDE que emeten i reben els països
de la UE-15, ens donen informació sobre el seu origen i la seva
destinació a la UE-15. Les comparacions entre països són poc significatives,
perquè els més grans és probable que emetin i que rebin un major
volum d'IDE que els més petits.
Les
dades absolutes sobre la IDE neta ens donen únicament informació
sobre si els països són emissors o receptors nets d'IDE.
Les
dades d'IDE en relació amb el PIB ens donen informació sobre la
importància de la IDE en l'economia dels països i ens permeten
fer comparacions sense que les dades estiguin esbiaixades per
la seva dimensió d'aquests.
|
|
|

|
|
Activitat
5: |
La
balança de pagaments de la zona de l'euro |
Tipus
d'activitat |
Comentari
de dades. |
Continguts
previs |
Balança
de pagaments i els seus components. Taxa de cobertura. |
Objectiu
de l'activitat |
Conèixer
l'estructura i l'evolució de la composició de la balança de pagaments
de la zona de l'euro. Comparar les taxes de cobertura de la zona de
l'euro amb les del Japó i els EUA. |
Material
de suport |
Taula i gràfics amb dades de la balança de pagaments de la zona de l'euro.
Gràfics amb l'evolució de la taxa de cobertura dels intercanvis de béns i serveis de la UE, els EUA i el Japó.
|
|
1.
La taula recull el saldo de les diferents partides de la balança
de pagaments de la zona de l'euro per a diferents anys.
- Comenta
l'evolució dels saldos de les diferents partides, especialment
dels comptes corrent, de capital i financer.
La balança per compte corrent de la zona de l'euro, que recull
el saldo de les partides de béns, serveis, rendes i transferències
corrents, va presentar un saldo negatiu durant els anys 1999,
2000 i 2001. Els sis primers mesos de 2002, en canvi, el saldo
va ser positiu. Entre les diferents partides cal destacar que
el saldo del comerç de béns és positiu per a tots els anys (és
a dir, el valor de les exportacions de béns de la zona de l'euro
és superior al de les importacions). En canvi, el saldo de la
resta de partides és negatiu tots els anys, amb l'única excepció
del saldo comercial de serveis de 2001. El compte de capital,
que enregistra les transferències de capital, va ser positiu tots
els anys.
El
compte financer recull d'una banda les inversions i els préstecs
i, de l'altra, la variació de reserves. Els anys 1999 i 2000
el saldo va ser positiu; en canvi, el 2001 i els sis primers
mesos de 2002 el saldo va ser negatiu. Són de destacar les fluctuacions
dels diferents tipus d'inversions al llarg d'aquests anys. Per
la seva banda, el saldo de la partida variació de reserves va
ser tots els anys positiu.
- Quin
és el signe dels comptes corrent i de capital? Com s'interpreta?
El saldo dels comptes corrent i de capital, que representa la
capacitat o la necessitat de finançament de l'economia de la zona
de l'euro per a les seves operacions no financeres amb l'exterior,
va ser positiu tots els anys. Això indica que els ingressos de
les partides anteriors van ser superiors als pagaments i que,
per tant, l'economia de la zona de l'euro va estar finançant l'exterior.
- Quins
moviments recull la partida de variació de reserves? Com s'interpreta
el signe del seu saldo?
Si, com a resultat de la resta d'operacions de la balança de pagaments,
l'entrada de divises de l'exterior és superior a la sortida, s'incrementaran
les reserves del Banc Central Europeu i, si l'entrada és inferior
a la sortida, les reserves disminuiran. Com la balança de pagaments
és un document comptable que ha de quadrar, a efectes comptables,
l'import de la variació de reserves s'anota amb signe contrari.
El signe de la partida és positiu per a tots els anys, és
a dir, que les reserves del BCE han disminuït.
2.
Els gràfics següents mostren l'evolució de la taxa de cobertura
dels intercanvis de béns i serveis de la UE-15, els EUA i el Japó.
- Què
indica una taxa de cobertura superior a 100? I inferior?
La taxa de cobertura ens indica en quina mesura les exportacions
cobreixen les importacions. Una taxa de cobertura superior a 100
indica que les exportacions cobreixen amb escreix les importacions,
és a dir, que la balança comercial o de serveis presenta un superàvit.
En el cas de què la taxa sigui inferior a 100, vol dir que les
importacions són superiors a les exportacions i que, per tant,
la balança comercial o de serveis presenta un dèficit.
- Compara
l'evolució de les taxes de cobertura dels intercanvis de béns
i de serveis per a la UE-15, els EUA i el Japó.
Pel que fa als intercanvis de béns, el Japó va tenir durant tota
la dècada dels noranta una taxa de cobertura clarament superior
a 100 (els anys 1992-1994 va ser fins i tot superior al 160%),
la qual cosa significa que les exportacions van superar amb escreix
les importacions. A la UE-15, en canvi, el valor de les exportacions
i de les importacions va ser similar i, per tant, la taxa de cobertura
va fluctuar durant tota la dècada al voltant de 100. Finalment,
els EUA van tenir tots els anys una taxa de cobertura clarament
inferior a 100, és a dir, els EUA van importar més béns dels que
van exportar.
Quant
a la cobertura dels intercanvis de serveis, la situació és ben
diferent: aquí el Japó va presentar durant tota la dècada un
clar dèficit, amb una taxa de cobertura al voltant del 50%.
En l'altre extrem, els EUA, amb una taxa de cobertura entre
el 125 i el 150%, va presentar un clar superàvit. Finalment,
la UE-15 va mantenir durant tots els anys, com en el cas de
l'intercanvi de béns, una balança comercial força equilibrada.
|
|
|

|
|
Activitat
6: |
La
balança de pagaments d'Espanya |
Tipus
d'activitat |
Anàlisi
de dades. |
Continguts
previs |
Balança
de pagaments. Variació de reserves. Variació d'actius del Banc d'Espanya
enfront a l'Eurosistema. |
Objectiu
de l'activitat |
Conèixer
l'estructura i l'evolució dels saldos dels diferents components de
la balança de pagaments espanyola. Identificar els canvis que ha suposat
la incorporació a la UEM en l'estructura de la balança de pagaments. |
Material
de suport |
Taules
amb dades de la balança de pagaments d'Espanya.

Gràfics amb dades sobre les importacions i exportacions de
béns..
|
|
1.
La taula següent recull les principals partides de la balança de
pagaments d'Espanya per a l'any 2001. A partir de les dades de la
taula contesta les preguntes següents:
- Quin
signe té el saldo de la balança per compte corrent? Quines partides
el determinen?
El
saldo per compte corrent és negatiu (-16.947,1 milions d'euros)
i ve determinat, fonamentalment, pel dèficit en l'intercanvi de
béns, superior als 35.000 milions d'euros. L'altra partida del
compte corrent on els pagaments a l'exterior són clarament superiors
als ingressos és la de les rendes de la inversió (saldo de -10.633
milions d'euros).
- El
2001 Espanya va ser emissor o receptor net d'inversió directa
estrangera? I d'inversió en cartera?
El
2001 Espanya va ser emissor net d'inversió directa (per un valor
de 6.732 milions d'euros) i d'inversió en cartera (per un valor
de 17.758 milions d'euros).
- En
els darrers vint anys, Espanya s'ha caracteritzat per ser un país
emissor o receptor net d'inversió estrangera?
Receptor.
- Quin
signe té el saldo de la balança de pagaments?
El
saldo de la balança de pagaments és sempre 0.
- Quina
partida recull la contrapartida del saldo de les operacions entre
residents i no residents dels comptes corrent, de capital, de
les inversions i dels crèdits?
La
partida de variació del saldo del compte del Banc d'Espanya amb
l'Eurosistema.
- Quina
partida ho feia abans de l'1 de gener de 1999?
La
partida de variació de reserves.
2.
La taula següent mostra les principals partides de la balança de
pagaments d'Espanya amb diferents àrees geogràfiques per a l'any
2001. A partir de les dades de la taula contesta les preguntes següents:
- Quins
són els principals socis comercials d'Espanya?
Els
socis comercials més importants d'Espanya són els altres països
de la UE.
- Calcula
els percentatges de les importacions i les exportacions de béns
entre Espanya i les diferents zones sobre el total (hauràs d'utilitzar
les dades de la taula de la pregunta anterior) i construeix dos
gràfics.
- Amb
quines zones té Espanya superàvit o dèficit comercial de béns?
I de serveis?
Espanya
manté un dèficit comercial de béns amb la resta de països de la
UE i la NAFTA. En canvi manté un superàvit amb Amèrica Llatina
i amb els països de l'Europa central i oriental. Pel que fa als
serveis, Espanya presenta un superàvit amb la resta de països
de la UE, la NAFTA i Amèrica Llatina, i un dèficit amb els països
de l'Europa central i oriental.
|
|
|

|
|
Activitat
7: |
Relacions
de comerç entre la UE i els països en desenvolupament |
Tipus
d'activitat |
Comentari
de textos. |
Continguts
previs |
Comerç
i creixement econòmic. Mesures proteccionistes (aranzel, contingent).
Desenvolupament/subdesenvolupament. Organismes Internacionals (Banc
Mundial i FMI, OMC, OCDE) |
Objectiu
de l'activitat |
Identificar
els factors que, segons la UE, dificulten que el comerç internacional
sigui una via de millora de les condicions dels països en desenvolupament. |
Material
de suport |
-
Textos extrets de l'Informe de la Comissió Europea "Comerç i desenvolupament:
com ajudar els països en desenvolupament a beneficiar-se del comerç".

- Resum executiu de l'informe d'Oxfam Internacional "Canviar les
regles: comerç, globalització i lluita contra la pobresa".

- Dades i xifres sobre el comerç de productes agrícoles de la UE:
obert al comerç, obert als països en desenvolupament.

|
Comentari |
En
aquesta activitat es proposen una sèrie de textos i articles sobre
la UE i el comerç amb els països en desenvolupament. Els tres primers
textos estan extrets d'un informe de la Comissió Europea sobre comerç
i desenvolupament. El quart text presenta una sèrie de dades i xifres
sobre el comerç de productes agrícoles de la UE i els països en desenvolupament.
El darrer text és el resum de l'informe d'Oxfam Internacional "Canviar
les regles: comerç, globalització i lluita contra la pobresa". Per
als tres primers textos es presenta un guió de preguntes. |
|
Llegeix
amb atenció aquests textos, extrets de l'Informe de la Comissió
Europea "Comerç i desenvolupament: com ajudar els països en desenvolupament
a beneficiar-se del comerç", i respon les preguntes.
1.
Quina ha estat l'evolució del pes del comerç dels països en desenvolupament
en el total del comerç mundial des de 1970?
La
tendència ha estat a l'alça. Si el 1970 les exportacions dels països
en desenvolupament representaven menys d'un quart del total mundial,
el 1999 representaven gairebé un terç.
2.
Quins productes exporten aquests països?
Aquests
països exporten fonamentalment productes manufacturats (70% del
total de les exportacions), generalment de baix valor afegit, derivats
de l'explotació dels recursos naturals i de la utilització intensiva
de mà d'obra de baix cost. El pes dels productes agrícoles en el
total de les exportacions s'ha reduït considerablement en les darreres
dècades i, a finals dels 90, era tan sols d'un 10%.
3.
Quin percentatge de les importacions de la UE provenen dels països
en desenvolupament?
L'any
2000, el 42% de les importacions de la Unió Europea provenia dels
països en desenvolupament (432.000 milions d'euros).
4.
Quines característiques tenen els productes que exporten els països
en vies de desenvolupament?
Amb
l'excepció d'algunes economies d'Àsia oriental, les exportacions
d'aquests països acostumen a ser de productes amb poc valor afegit,
derivats de l'explotació de recursos naturals i de l'ús de mà d'obra
poc qualificada. Si bé és cert que les estadístiques mostren que
alguns països han augmentat considerablement les seves exportacions
de béns d'alta intensitat tecnologia, cal tenir en compte que sovint
aquests països intervenen en les fases de muntatge de cadenes de
producció internacional que demanen una mà d'obra poc qualificada.
Per tant, la major part de la tecnologia i les qualificacions necessàries
queda integrada en els components importats i una gran part del
valor afegit torna als productors de les economies més desenvolupades.
5.
Tots els països en desenvolupament han participat en el creixement
del comerç mundial en les darreres dècades? Quins factors expliquen
les diferències entre països?
No,
de fet el percentatge de les exportacions mundials dels 49 països
menys avançats (PMA) s'ha reduït del 3% als anys cinquanta al 0,5%
a començaments dels vuitanta i s'ha estancat a les darreres dècades
en aquest nivell.
El retard d'aquests països en la seva integració en el comerç internacional
s'atribueix a una combinació de factors nacionals (política industrial
poc encertada, baix nivell educatiu, mala qualitat infrastructures,
corrupció, guerres civils, etc.) i internacionals (dependència de
l'exportació de productes amb preus molt variables, forta competència,
obstacles al comerç mundial especialment en els productes agraris
i productes intensius en mà d'obra poc qualificada).
6. Hi ha alguna relació entre comerç i reducció de la pobresa en
els països en desenvolupament? Quina?
Els
països més oberts al comerç i a les inversions internacionals acostumen
a mostrar índexs de creixement més elevats, encara que la distinció
entre causa i efecte no està del tot clara. El que sí que es pot
dir és que cap país ha pogut desenvolupar una estratègia de desenvolupament
eficaç donant l'esquena al comerç internacional i als fluxos de
capital a llarg termini. Així la supressió dels obstacles al comerç
juntament amb reformes destinades a l'adopció de polítiques macroeconòmiques
sòlides i la inversió en infrastructures i en capital humà ha creat
un "cercle virtuós" d'obertura, major competència i creixement.
7. Hi ha alguna relació entre comerç i reducció de les desigualtats
en els països en desenvolupament? Quina?
No
gaire, ja que en general les desigualtats socials i econòmiques
tenen més a veure amb les polítiques nacionals que amb el comerç
internacional. Segons l'estudi de la Comissió Europea, per terme
mig, el creixement econòmic induït pel comerç afecta a totes les
capes de la població proporcionalment.
8.
Quines condicions s'han de donar perquè l'obertura dels mercats
tingui un impacte positiu en el desenvolupament sostenible dels
països en desenvolupament?
És
important aconseguir que l'augment del comerç i el creixement econòmic
no portin a una sobreexplotació dels recursos naturals. Per això
les reformes comercials han d'emmarcar-se en un conjunt de reformes
més ampli, que inclogui, entre d'altres, una combinació de polítiques
macroeconòmiques sanes; millors serveis educatius i de salut pública,
xarxes de seguretat social que funcionin; el respecte de les normes
laborals; una major accessibilitat de la població, especialment
de la rural, als mercats; i una legislació ambiental adequada.
9.
Com podria col·laborar la Unió Europea a millorar les condicions
dels països en desenvolupament?
Per
aconseguir que els països en desenvolupament puguin beneficiar-se
de la globalització i del comerç internacional és necessari que
apliquin les mesures comentades en la pregunta anterior. Per fer-ho
necessiten suport de l'exterior. En aquest sentit, la UE hauria
de col·laborar amb els seus estats membres i amb les institucions
de Bretton Woods (Banc Mundial i FMI), per centrar la política de
préstecs i d'ajuts en aquelles mesures indispensables per a què
els països en desenvolupament puguin tenir un creixement econòmic
sòlid i sostenible.
10.
Quins són els obstacles principals a les exportacions dels països
en desenvolupament?
Tot
i que els obstacles al comerç mundial han disminuït molt en les
darreres dècades, encara en subsisteixen, especialment per als productes
agraris, on el tipus mig de drets de duana és gairebé el doble que
el dels productes manufacturats. És important destacar que els drets
d'importació en els països en desenvolupament són pràcticament el
doble que els dels països industrialitzats, el que dificulta el
comerç entre ells.
Altres
obstacles a les exportacions d'aquests països són les subvencions
a l'agricultura en els països industrialitzats, les normes sanitàries
i fitosanitàries i les mesures "anti-dumping".
11.
Quin és l'objectiu de les normes sanitàries i fitosanitàries vigents
a la UE? Per què poden constituir un obstacle a les exportacions
dels països en desenvolupament?
L'objectiu
de les normes és controlar l'existència de residus o agents patògens
prohibits per la Unió Europea per tal de garantir la qualitat dels
productes agrícoles i alimentaris i, en definitiva, la salut dels
consumidors. Aquestes normes solen ser molt complexes i, en molts
casos, els països en desenvolupament no tenen els mitjans per garantir
que els seus productes les compleixen. El problema amb què es troben
aquests països és que no poden exportar els seus productes a la
UE.
12. Mitjançant quins mecanismes es poden conciliar els objectius
de la UE de garantir la seguretat dels consumidors europeus i de
facilitar les exportacions a la UE dels països en via de desenvolupament?
La
UE hauria d'orientar una part de l'ajut que destina a aquests països
a inversions per millorar la seva infrastructura reglamentaria,
científica i tècnica, de manera que aquests països poguessin garantir
el compliment dels requisits demanats per la UE.
13.
Busca informació i explica què són:
-
les accions antidúmping
És
un instrument de defensa comercial per respondre a la competència
deslleial d'empreses exportadores de països tercers. Més concretament,
les accions antidumping estan orientades a combatre la pràctica
d'empreses de països tercers d'exportar mercaderies a un preu
inferior al de productes similars en el seu mercat domèstic.
-
el sistema de preferències generalitzades (SPG) de la UE.
Ës
un instrument reconegut internacionalment per desenvolupar el
comerç i es basa en concessions comercials atorgades de manera
autònoma pels països industrialitzats. En el cas de la UE, el
SPG permet als països d'Àsia i d'Amèrica Llatina exportar a
la UE productes manufacturats i productes agrícoles transformats,
gràcies a uns tipus de dret de duanes més reduïts.
La
informació està disponible al web del Patronat
Català Pro Europa.
|
|
|

|